Daniela Danihel Rážová

O blogu
Riaditeľka spoločnosti BOND reality a predsedníčka Asociácie realitných maklérov. Platený konzultant pri príprave veľkých rezidenčných projektov. Reality pre ňu nie sú prácou, ale hobby. Autorka knihy Všetko o realitách.
Diskusia k blogu môjho kolegu Churého ma primäla zamyslieť sa nad opodstatnenosťou a neopodstatnenosťou toho, že povolanie realitného makléra je dnes niektorými považované skoro za nadávku. Sama aktuálne predávam súkromne dva byty, teda mám reálnu čerstvú skúsenosť s prácou viacerých realitných kancelárií, rozhodla som sa totižto dať byt k spolupráci aj iným RK a zistiť ako pracuje konkurencia.
Najprv pohľad mňa ako predávajúceho:
prvé dva dni od nahodenia ponuky do súkromnej inzercie sa mi ozvalo cca. 15 až 20 realitných kancelárií. Z toho:
väčšina sa ma opýtala, či môže ponuku nabrať pre ich konkrétneho klienta (reálne však žiadneho konkrétneho klienta vôbec nemala)
iba 3 realitné kancelárie trvali na osobnom odfotení bytu (s čím plne súhlasím, sami to v našej firme presadzujeme. Na druhej strane musím trocha schizofrenicky uznať, že po tretej požiadavke agentúry ísť na byt len kvôli foteniu, ma to začalo trocha obťažovať, keďže v byte nebývam, fotky som im radšej zaslala).
5 realitných kancelárií mi iba poslalo email, že pokiaľ chcem, aby moju nehnuteľnosť ponúkli klientovi, nech im odpíšem mailom a rovno zašlem fotky (na tieto emaily som nie len z časových dôvodov ani neodpísala)
ostatné realitné kancelárie mi pri nábore ponuky zavolali, ale rovno ma požiadali o zaslanie fotografií mailom, osobné odfotenie ani nenavrhli
prešli 4 týždne, až na tri realitné kancelárie, ktoré si každý týždeň overujú a aktualizujú ceny sa mi väčšina RK ani neozvala
na obhliadku mi klienta priniesli 4 realitné kancelárie, po obhliadke som však nedostala spätnú väzbu ani od jednej
na exkluzivite netrvala ani jedna RK, všetkým som už v prvom telefonáte vysvetlila, že na ňu nepristúpim
dve realitné kancelárie sa predstavili ako najväčšie a najlepšie, na moju otázku toto tvrdenie vedia podložiť (akým parametrom) povedali, lebo je to jednoducho fakt
traja makléri volali príliš skoro ráno alebo naopak večer v nedeľu, čo ma dosť obťažovalo
Dojmy
Záverečný dojem, z ktorého sa budem snažiť poučiť seba aj ľudí vo vlastnej firme je, že prvé dni po nahodení nehnuteľnosti do súkromnej inzercie sú pre predávajúcich naozaj náročné. Telefón od realitných kancelárií im zvoní každých 15 minút v hocijakom čase, vôbec sa nečudujem, že sú na konci dňa už nepríjemní. Po týždni - dvoch im však nezavolá už takmer vôbec nikto.
Osobné odfotenie bytu je vec, ktorú považujem za veľmi dôležitú. Maklér by mal osobne navštíviť byt, ktorý ponúka, musí ho vedieť klientovi opísať, vlastné fotografie odlíšia vašu ponuku od konkurenčnej, zvyšujú šancu na predaj. Ako som sa však na vlastnej koži presvedčila, niekedy to môže byť pre predávajúceho neprimeraná záťaž, najmä keď v nehnuteľnosti nebýva a o odfotenie nehnuteľnosti ho požiada viacero realitných kancelárií.
Minimálne by bolo vhodné vyjadriť predávajúcemu empatiu, že chápeme, že ho to môže zaťažiť, ale že je to v prospech úspešného predaja jeho nehnuteľnosti a nech si teda navrhne termín, ktorý ho bude najmenej obťažovať.
Po troch týždňoch som znížila cenu našich nehnuteľností, vedia o tom však len 4 realitné subjekty, ktoré si naozaj každý týždeň obvolávajú klientov a aktualizujú cenu. Kvitujem, že medzi týmito subjektmi boli aj menej známe RK, týmto všetkých chválim. Aj keď mi klienta zatiaľ nepriniesli, aspoň pracujú s aktuálnou cenou.
Po obhliadke s klientom by som zo strany realitného makléra privítala telefonát, v ktorom by mi oznámil, že záujemca môj byt kupuje/nekupuje a samozrejme ma aj zaujímajú dôvody jeho rozhodnutia. Možno mi informácie od makléra pomôžu pochopiť rozhodnutia klientov a teda možno spravím kroky, ktoré mi pomôžu v predaji svojej nehnuteľnosti.
Chcem podotknúť, že chápem mnohé výhrady k práci realitných maklérov, opäť z vlastnej skúsenosti môžem len podotknúť, že je čo zlepšovať. Môj súkromný záver je, že pri budúcom predaji mojich vlastných nehnuteľností zadám svoju ponuku cca. 3 až 5-tim naozaj najlepším a najaktívnejším maklérom. Títo ma ani neprimerane nezaťažia a zároveň sa dostatočne snažia naozaj predať moju nehnuteľnosť.