Žiadne zavádzanie klientov, už len pekné a kvalitné projekty za dobré ceny. Primerané dispozície, kde sa neplytvá miestom, izieb tak akurát, len skvelé výhľady. Takto nejako som si predstavoval nové bytovky po skúsenostiach z krízy. Obyčajná naivita. Napriek tomu, že pofidérnych aktivít predajcov a staviteľov bytov ubúda, nie všetci sa ich zbavili. A hoci o tom informujeme často, nie so všetkým ideme von. Niekedy preto, že to jednoducho nie je na samostatný článok, niekedy preto, že nám to medzičasom vypadne z hlavy.

Dal som si preto za úlohu spísať najneférovejšie developerské praktiky a popísať ich tu. Vždy ide o osobnú skúsenosť, jednu, dve, tri a viac. Niektorým možno prekazím kšeft, iní sa potešia, že nič také nerobia. Klienti, čujte.

     - na zelenej lúke – „vedľa nášho projektu už bude len zeleň, líšky a srnky.“ Nie vždy. Sám som sa stretol s maklérom, ktorý tvrdil, že vedľa ich bytovky už nevyrastie nič. Pritom vedel, že priamo na jednu z jej stien bude nalepená kancelárska budova, čo aj po mojom upozornení priznal. Ako sa tomu brániť? Hľadať na internete, volať do iných realitiek, zastaviť sa na miestnom stavebnom úrade.

     - byty pre škriatkov – vždy si treba pýtať kótované pôdorysy bytov, teda s konkrétnymi rozmermi izieb. Niekedy totiž predajcovia počítajú s klientmi škriatkami a do jednoizbového bytu pokojne nakreslia veľkú manželskú posteľ, rohovú kuchyňu, jedálenský stôl, skriňu aj obrovskú obývačku. Vďaka tomu, že ich všetky zmenšia.

     - zazoomované výhľady – ďalším trikom sú priblížené výhľady z bytov. Developer síce nafotí reálny výhľad z 20. poschodia pomocou žeriavu na stavenisku, no nevábnu fotku očeše o škaredé dvory a výrobné haly. Vo Photoshope tak malú kocku v diaľke zmení na hrad na dosah.

     - ceny bez DPH – najbežnejšia nefér praktika, uvádzanie cien bez dane. Stačí sa predajcu jasne a niekoľkokrát opýtať.

     - luxusné apartmány – ...sú často len kamrlíky bez denného svetla. Developeri totiž v záujme zvyšovania počtu bytov v projekte tlačia byty aj do rohov a ťažko prístupných miest, kvôli čomu potom nevychádzajú svetlotechnické prepočty. A kde nesvieti denné slnko presne podľa noriem, tam sa skolauduje len nebytový priestor. Ten dnes marketingoví mágovia premenúvajú na apartmán, či ateliér.

     - optimistické vizualizácie – snáď najrozoberanejší problém a zároveň výzva – neverte vizualizáciám. Niekedy dokonca ani tie, ktoré developer zasadí do prostredia nezodpovedajú realite. Pozemok si treba vždy niekoľkokrát pozrieť a obehať za rôznych denných i nočných podmienok.

Ako sa nenechať obabrať? Googlite. Stále ma fascinuje, koľko ľudí pred zadlžením sa na 30 rokov nehodí meno a referencie developera ani len do vyhľadávača. Niekedy by rýchlo zistil veci, ktoré ho odradia.

A ešte jedna možnosť - pravidelne čítať seriál Rande s realitou.