Istý majiteľ realitnej kancelárie špecializujúcej sa na vidiecke domy nedávno v istom časopise o bývaní, ktoré sa nám hromadia v byte, trefne glosoval „že typický Bratislavčan pri kúpe chalupy vôbec nevie čo presne hľadá...“ a pár ďalších poznámok ako „dom, ktorý je trvalo prístupný, ale po ceste nik iný nechodí...“. Môžem len súhlasiť. Je to úplne presne.
Postupne sme si prešli domy v centre pri kostole, na ulici v malej či väčšej dedine, Na jej okraji až po polosamoty v osadách v nádhernej prírode. Pôvodná ideálna predstava o hotovej rekonštrukcii, kde stačí zobrať klúče a nasťahovať, sa postupne rozširovala od čiastočne nutnej rekonštrukcie až po pôvodné stavy hraničiace so zbúraním.
Chceli sme hladať krátko a intenzívne. Začali sme - ako inak - na internete.
Po dlhých hodinách strávených prezeranim ponúk množstva slovenských vyhladávačov realitných inzerátov môžem povedať len jediné: na všetkých nájdete rovnaké inzeráty. Ak hladáte len na jednom z nich, šanca, že by ste niečo prepásli na inom je minimálna.
Čo je teda vlastne v ponuke? Ak vylúčime isté štatistické výnimky typu drevené chaty, či moderné novostavby, ranče či haciendy tak okresy Malacky, Senica, Myjava ponúkajú širokú paletu starých domov v podstate len v dvoch variantoch. Kocky a slíže. Tak sme si ich pre seba nazvali.
Slíže sú väčšinou s priechodnými izbami za sebou, keď dom pokračuje s hospodárskymi miestnosťami a chlievami. (Ktoré sa ale vždy dajú zoobytniť ako povie každý realiťák). Vo variantoch 2 izby – až 5 izieb v rade.
Kocky sú takmer všetky ostatné domy postavené od roku 1970 vyššie. Od tých so sedlovou strechou až po trojgeneračné betónové kocky s balkónmi budované ako symbol veľkej socialistickej rodiny na každej dedine. Populárna je varianta so sedlovou strechou a manzardkou na poschodí.
Prelúskať sa množstvom ponúk nakoniec však nevyžadovalo až toľko času ako sme sa obávali na začiatku. Kým pri predaji bratislavských bytov je vidieť aký taký štandart, je paradoxne aké veľké množstvo hlavne mimo bratislavských realitiek stále podceňuje text a fotoprílohu inzerátu. Pri tom je to väčšinou prvý dojem, ktorý rozhoduje či kupujúci naň bude reagovať. Na inzeráty typu: Predám dom v dedine Horná Dolná za 100.000 euro bez akýchkoľvek ďaľších informácii sme vôbec nereflektovali pretože ak niekto nevie poskytnúť v inzeráte základné informácie asi ťažko môže byť seriózny partner pre kúpu nehnuteľnosti.
Fotopríloha je kapitola sama o sebe. Nájdete rôzne zaujímavé obskúrnosti ako dom nafotený v noci.... alebo predávaný cez detailné zábery kúpelne, ktoré vám povedia aký šampón majiteľ používa a všetko iné, len nie to ako dom vyzerá. Jednou z najlepších galérií bol fotobook zrejme majiteľovej frajerky nafotenej v rôznych modelkovských pózach v dome.... asi ho chceli predať cez peknú ženu.
Nakoniec nám zostalo snáď 30 – 40 inzerátov, na ktoré sme sa rozhodli zavolať. Nech už bola internetová prezentácia realitiek akákoľvek veselá, až pri telefonickom kontakte s maklérmi začala tá pravá zábava....