Nikdy by som si na začiatku nepomyslel, že jednou z najkomplikovanejších a najotravnejších vecí pri kúpe domu bude telefonický kontakt s realitným maklérom a dohodnutie si obhliadky.

Keď sme už mali pred sebou zoznam vyselektovaných zaujimavých nehnuteľostí, tešili sme sa, že nudnejšia časť hľadania je za nami a stačí len naplánovať obhliadky a môžeme ísť do terénu.

V mojom biznise sa reakcia na dopyt klienta ráta väčšinou v minútach, maximálne v hodinách a bolo preto zrejme mojou naivnou chybou očakávať, že to takto bude fungovať aj na realitnom trhu. Po prvých pár dňoch obvolávania vybratých inzerátov bez akéhokoľvek výsledku sme boli zúfalí a chceli sme to celé položiť. Je to šokujúce, ale skoro tretinu obhliadok z vybratého zoznamu sa nikdy nepodarilo dohodnúť.

Česť pozitívnym výnimkám samozrejme, ale za úspech sa dalo pokladať, keď maklér po pár minutách telefonátu vedel vôbec o akej nehnuteľnosti hovoríme a prisľúbil, že sa ozve naspäť. Len výnimočne bol niekto schopný poskytnúť aj iné informácie o nehnuteľnosti ako tie, ktoré sme si už prečítali v inzeráte. A ozvať sa naspäť v reči maklérov znamená väčšinou to, že sa mu vy o dva – tri dni zavoláte a pripomeniete sa.

Prím v tomto vedie slečna  ponúkajúcej dva domy v Studienke, od ktorej sme požadovali zrejme nemožné aby dohodla obhliadku obidvoch naraz na ten istý deň. Logicky sme chceli ušetriť cestu a čas. Neozvala sa a tak sme o tri dni volali znovu. Dozvedeli sme sa, že to ešte nestihla...   a máme sa ozvať opäť o týždeň...  O týždeň sme dostali návrh aby sme si pozreli každý dom osobitne, ale bez konkrétneho času. Ten musí ešte dohodnúť... a máme sa ozvať opäť o týždeň...

V zozname ďalších bizarných reakcií cez telefón, vyniká realitná kancelária zameraná  vyslovene na chalupy. Boli sme nadšení, že sme na jej stránke našli 5 domov, ktoré nás zaujali. Ako super výhoda sa javilo to, že si dokážeme s jedným maklérom špecializujúcim sa na presne to čo hľadáme pozrieť viac nehnuteľností a porovnať ich medzi sebou. Reakcia maklérky v telefóne nás však dokonale zaskočila. „Päť ? To si neviete vybrať jeden ?“. Akokoľvek je to divné, my sme museli  argumentovať aby sme ju presvedčili, že ich chceme naozaj vidieť. „Tak ja to teda skúsim“ nakoniec súhlasila s povzdychom ťažko pracujúceho človeka. Za pár dní nám do telefónu zvestovala prekvapivú pointu „ Tak tri z nich sú už neaktuálne“.  Na otázku prečo ich majú na webovej stránke dostávame odpoveď „Ja neviem, ja ju neaktualizujem....“ .

Odvtedy sme si túto istú otázku, nedovolili znovu položiť už žiadnej inej realitke.

Od jedneho domu z tých zvyšných dvoch nás začala z neznámeho dôvodu vehementne odhovárať, takže k obhliadke nikdy nedošlo.Nakoniec sme s touto realitkou videli len jeden z pôvodne vybratých domov. Pardón vlastne bez nej. Maklérka na dohodnutú obhliadku neprišla. Bola sobota a jej sa vraj niekde pokazilo auto...

Veľa slovenských realitiek sa už aj v menšich okresných mestách začlenilo do sietí globálnych mega značiek a prevzalo typizovaný marketingový a informačný systém. Napriek všetkému know how, ktoré je určite prínosné, vám nezriedka ako jediná spomienka zostane len lesklá vizitka a mailing list, do ktorého ste sa nikdy neprihlásili. Najviac však stále záleží na maklérovi samotnom.  Nám sa vo finále najviac paradoxne osvedčili malé alebo dokonca jednočlovekové realitky, ktoré spravovali len pár nehnuteľností vo svojom okrese a predaju sa často venoval sám spolumajiteľ.  Najviac domov sme nakoniec videli s realitkou, ktorá nemala ani webovú stránku a maklérku sme vozili našim autom...

… a nabudúce už niečo o domoch samotných.