Daniela Danihel Rážová

Ako nalákať klienta na obhliadku podvodom

O blogu

Riaditeľka spoločnosti BOND reality a predsedníčka Asociácie realitných maklérov. Platený konzultant pri príprave veľkých rezidenčných projektov. Reality pre ňu nie sú prácou, ale hobby. Autorka knihy Všetko o realitách.

Všetky články autora

Mnohí „realiťáci“ stále viac a viac rozmýšľajú, ako by sa odlíšili od toho množstva konkurencie na trhu. Ako odlíšiť svoju neexkluzívnu ponuku nehnuteľností od tej istej ponuky v iných realitkách? Dávať peniaze do marketingu? Ale kdeže... predsa nebudú platiť za lepšie umiestnenie v inzercii.

Pár kreatívcov na trhu prišlo s „obdivuhodnou“ myšlienkou: BUDEME INZEROVAŤ PONUKY ZA NIŽŠIE CENY, AKO JE ŽELANÁ CENA MAJITEĽA, čím zdumpingujeme cenu nehnuteľnosti aj o pár tisíc oproti konkurencii. Veď na konci dňa nejako na tú zľavu u majiteľa ukecáme.

Výsledkom je, že ponuka týchto špekulantov je výrazne nižšia v porovnaní s inými realitnými kanceláriami, ktorí nie len, že rešpektujú požadovanú cenu majiteľa, ale ešte si k  nej musia prirátať svoju províziu. Nejde o nejakú chybu v komunikácii, ale o čistý úmysel a bežnú prax takéhoto sprostredkovateľa.

Vážení „realitní kreatívci“, tento mesiac sme na Vás dostali už minimálne 5 podnetov za takéto správanie. Je to vrcholne neseriózne voči majiteľom nehnuteľností (a voči konkurencii samozrejme tiež).

Nie každý majiteľ totižto s cenami hýbe, nie každý majiteľ dá každej realitnej kancelárii iné ceny a podmienky. Sú aj takí, ktorí vedia presne komu ponuku dovolili inzerovať a za akých podmienok. A práve títo majitelia sa nám sťažovali, lebo majú presný prehľad čo a komu a za koľko ponúkli.

Chcem vám povedať veľmi otvorenie, že odlíšiť by ste sa mali svojou profesionalitou, dobrými referenciami, dobre odvedenou prácou a nie špekulovaním ako oklamať majiteľa a konkurenciu. Bojujem dlhé roky za vyčistenie realitného trhu od neserióznych subjektov, musím povedať, že sa teším na prvý zákon, ktorý umožní odobratie licencie takýmto subjektom.

Momentálne s právnymi zástupcami riešime možnosť aspoň zverejniť mená takýchto subjektov, aby bolo možné sa zo strany klientov ako tak vyvarovať spolupráce s takýmito „maklérmi“. Bola som prekvapená, že v niektorých prípadoch ide aj o mená jednotlivcov známych značiek.

Podľa vyjadrení majiteľov, ktorí sa na vás sťažovali by som chcela vidieť ako si obhájite vami propagovanú cenu na stretnutí, kde vám majiteľ pred záujemcom do očí povie, že s takouto cenou vám nikdy nedovolil nehnuteľnosť propagovať a že ste vlastne svojím spôsobom podvodne nalákali klientov na obhliadku. Lebo presne to sa vám asi stane. Bohužiaľ si tiež viem predstaviť, že isté percento majiteľov vám na vašu taktiku, že ste doniesli klienta za toľko a  toľko naletí.