Mesto umení a vied (CAC) vo Valencii sa rozprestiera na ploche 35 hektárov. Popri takmer dvojkilometrovej osi je zoradených šesť objektov, ktoré od otvorenia v roku 1998 navštívilo vyše 40 miliónov turistov a mestu priniesli 2 mld. eur. Vo veľkej mediálnej ankete Dvanásť pokladov Španielska sa roku 2007 umiestil komplex pred Gaudího barcelonskou Sagradou Familia i pred Guggenheimovým múzeom v Bilbau.

Oceanográfic na začiatku celého územia, najväčšie akvárium v Európe navrhol už nežijúci Félix Candela. Akvárium v podobe lekna zapadá medzi ostatné objekty s ladnými, organickými, občas morbídnymi tvarmi. Candela sa preslávil tenkostennými škrupinovými konštrukciami, ktoré sú na jeho tunajšej budove miestami len osemcentimetrové.

Všetky ďalšie budovy navrhol Santiago Calatrava. Jeho inšpirácia katalánskym maliarom Salvadorom Dalím je zrejmá v L'Hemisfèric v tvare oka s pohyblivou časťou pripomínajúcou viečko, ktorá stojí uprostred plytkej 200-metrovej reflexnej nádrže.

Ako nahradiť koryto rieky

Jeho diela podnecujúce fantáziu sú často známe pod ľudovými názvami. Jeden zo štyroch mostov, ktoré postavil tu, v rodnej Valencii, nazývajú Hrebienok (La Peineta), pre stavby v CAC sa zatiaľ iný ako oficiálny názov neujal.

Na dojmoch z tvaru L'Hemisfèric s planetáriom, lasériom a kinom v trojrozmernom formáte IMAX i z ostatných objektov okolo nádrže, ktorým sú Museu de les Ciències Príncep Felip a L'Umbracle (Tôňa), promenáda nad krytým parkoviskom, sa pozorovatelia viac-menej zhodnú. Naopak, veľmi rozdielne asociácie vyvolávajú oblé stavby Àgora a Palau de les Arts Reina Sofia.

Ako nahradiť koryto rieky

Pôvodná koncepcia komplexu z roku 1986 bola oveľa skromnejšia. Na mieste Paláca umení kráľovnej Sofie mala stáť 382-metrová telekomunikačná veža na troch podperách. Panoramatické výťahy mali premávať na vyhliadkovú plošinu, zriadenú nad dolnou tretinou veže. Mala byť spojená podzemnou chodbou s planetáriom a vedľajším múzeom.

Ako nahradiť koryto rieky

V roku 1995 vystriedali socialistov vo vláde regiónu Valencia ľudovci, ktorí projekt zaradený medzi akcie k miléniu značne rozšírili. Rozhodli sa navyše poveriť Calatravu, známeho aj projektmi mostov – ktorý je dnes autorom už okolo päťdesiatich stavieb tohto typu v mnohých krajinách – postavením druhého mostu naprieč areálom.

CAC leží v najväčšom mestskom parku v Španielsku, v 110-hektárovom Jardí del Túria. Otvorili ho v polovici osemdesiatych rokov v pôvodnom koryte rieky, ktorú odklonili po katastrofálnej povodni.

Ako nahradiť koryto rieky

Calatravov starší most Pont de Montolivet prechádza medzi palácom a planetáriom pri severnom okraji komplexu, Pont de l'Assut de l'Or na opačnej strane medzi múzeom a Àgorou. Za ňou sa rozprestiera akvárium, od ktorého už nie je ďaleko do prístavu. Tento Calatravov most bol devätnásty a zatiaľ posledný, ktorý preklenul vysoké brehy – najstarší Trojičný dokončili v rovnakom roku ako pražský Karlov most.

Ako nahradiť koryto rieky

Zavesený Pont de l'Assut de l'Or otvorený v roku 2008 bol predposlednou stavbou CAC. O rok neskôr sprístupnili dosiaľ nedokončenú Àgoru, určenú na koncerty a športové podujatia. Na 125-metrovom mostovom pylóne, najvyššej stavbe Valencie, mala byť vyhliadková plošina, čo sa však nerealizovalo.  

Pre Calatravove stavby je charakteristický biely betón s prímesou starostlivo vybraného piesku a dioxidu titánu aj mozaiky z úlomkov bielych dlaždíc, takzvané trencadís. Mozaikársku techniku, ktorú používal Antoni Gaudí, realizujú špecialisti z valencijského mestečka Nules.

Ako nahradiť koryto rieky

Calatrava ju uplatnil aj v telekomunikačnej veži Torre Téléfonica v Barcelone (1992), v opere v Santa Cruz na Tenerife (2003) aj v olympijskom areáli v Aténach (2004). Diferencuje ňou povrch stavieb, ktoré sa pôsobivo ligocú, najmä v mesačnom svite. V L'Umbracle a v Àgore použil aj kobaltovo modré trencadís.

V marci tohto roku El País informoval, že regionálna valencijská vláda vynaložila na projekt   takmer 1,3 miliardy eur a viac ako štvornásobne prekročila rozpočet – sám palác stál vyše 382 miliónov.

Ako nahradiť koryto rieky

U náročných Calatravových stavieb to nie je zriedkavé. Značné prekročenie nákladov sa napríklad črtá pri výstavbe prestupnej stanice s terminálom pri Svetovom obchodnom centre v New Yorku. Odhad zverejnený na začiatku roka vyčísľoval nárast z vyše 1,5 mld. eur na vyše 2,7 mld.

Prečítajte si všetky hviezdy minulosti.

Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.

Foto - Javier Yaya Tur; CACSA