Železničný tunel pod Bratislavou je o krok ďalej. Minulý týždeň dostal územné rozhodnutia pre obidve časti. Sám tunel má viesť od stanice Predmestie pri Račianskej ulici do Petržalky, kde sa vynorí za Einsteinovou ulicou. Druhá časť je napojenie letiska M.R.Štefánika na železničnú sieť cez stanicu ÚNS a Prístavný most.

Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa projektantskej spoločnosti Dopravoprojekt Petra Pauerová. Územné rozhodnutie pre prvú časť vydal stavebný úrad v Starom Meste, druhá časť patrí úradom v Petržalke, Novom Meste a Ružinove. Rozhodnutia zatiaľ čakjú na právoplatnosť. „Po vydaní územných rozhodnutí sme začali intenzívne prípravné práce na dokumentácii pre stavebné povolenie,“ hovorí P. Pauerová.

Projekt má byť súčasťou výstavby superrýchlej európskej magistrály TEN-T 17 Paríž-Štrasburg-Štuttgart-Viedeň-Bratislava. Napojenie letiska má pomôcť hlavne jeho spolupráci s viedenským letiskom, ale aj umožniť cestujúcim z celého Slovenska a susedných regiónov dostať sa na letisko bez používania mestskej dopravy.

Za 600 mil. eur popod Bratislavu

Výstavbe má padnúť za obeť zhruba 80 garáží na Kukučínovej ulici v Novom Meste, kde sa bude trať ponárať pod zem. Keďže TEN-T je stavbou vo verejnom záujme, neočakávajú sa problémy s odporom ich majiteľov. ŽSR ich má vykúpiť na základe znaleckých posudkov.

Trať z Predmestia do Petržalky má mať 6,88 kilometra, z čoho 6,43 km pôjde zväčša 15 až 20 metrov pod zemou. Na ľavom nábreží Dunaja pri novom SND by mal byť tunel až zhruba 40 metrov v podzemí.

Od Predmestia po Šancovú ulicu sa má vykopať, zvyšok až po Petržalku sa má stavať razením. Okrem železnice by v ňom mala premávať aj mestská doprava, či už ľahké metro alebo rýchla električka. Aby to bolo technicky možné, do leta má Dopravoprojekt ešte projekt tunela upraviť.

Plánuje sa jedná podzemná stanica Filiálka pri Trnavskom mýte a tri zastávky. Okrem petržalskej v pripravovanom polyfunkčnom komplexe Cresca a J&T medzi Starým mostom a mostom Apollo majú byť ďalšie dve v centre. Jedna pri novom SND a druhá pri Karadžičovej ulici zhruba v lokalite terajšieho City Business Centra a autobusovej stanice.

Za 600 mil. eur popod Bratislavu

Každá zastávka má byť časťou komplexu s nákupnými centrami podobne, ako sa stavajú stanice metra v zahraničí. Stanica Filiálka sa má stať polyfunkčným centrom s obchodmi, kanceláriami a bytmi za niekoľko sto miliónov eur. Pripravuje sa aj prestavba staníc Predmestie a Nové Mesto.

Práce na novej trati sa majú rozbehnúť už tento rok, ukončiť ich štátna firma ŽSR plánuje v roku 2015. Iba projektová dokumentácia má stáť zhruba 35 miliónov eur, náklady na výstavbu tunela sa očakávajú na úrovni 600 mil. eur.

Napojenie letiska by malo zhltnúť ďalších 80 mil. eur. Z fondov EÚ by sa malo financovať 80 až 85 percent všetkých nákladov projektu TEN-T 17. Zvyšok zaplatí štátny rozpočet. Celkovo by projekt superrýchlej trasy TEN-T mal Európanov stáť 23 miliárd eur.

Schéma - Petržalka otvorene

Ilustrácia - Tahanovce