1. Developeri žiadali o štatút významných investícií
Keď začiatkom marca HB Reavis predstavil zámer prepojiť plánované stavby v Petržalke a na Nivách nadzemnou elektrickou dráhou a požiadať vládu o štatút významnej investície pre projekty za vyše miliardu eur, rozbehla sa debata, či mesto potrebuje lanovku a komu pomôže. Keď sa v auguste pridal so žiadosťou o významnú investíciu a s projektom električky druhý veľký developer J&T Real Estate, debata sa sústredila na rozvoj mesta a zlyhávanie magistrátu.
Spojená Bratislava - pohľad na územie, ktoré čaká rozvoj Zdroj: J&T Real Estate
Žiadosť developerov podporoval podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini, na druhej strane stáli poslanci mesta a mestských častí, odborná aj široká verejnosť bola rozdelená a primátor sa vyhýbal jasnému postoju. Návrhy, ktoré osem respektíve štyri mesiace pripravoval úrad podpredsedu vlády, navyše vyvolali množstvo závažných pripomienok, keď ich narýchlo predložil do skráteného pripomienkovania. Pod tlakom developeri žiadosti stiahli. Problém sa však nevyriešil, boj o budúci rozvoj Bratislavy sa len začína a mal by sa stať hlavnou témou kampane pred komunálnymi voľbami.
2. Veľká chuť investorov
Hoci sa nepredalo žiadne veľké nákupné centrum, toľko správ o veľkých investíciách do realít na Slovensku sme už dávno nepriniesli. Rekordným obchodom, a to hneď v celom regióne strednej a východnej Európy, bol predaj logistického parku pri Galante, ktorý od spoločnosti Prologis získala čínska CNIC Corporation Limited. Haly pri Žiline zas kúpil aktívny český fond Arete Invest. V Nitre predalo Tesco bývalý Prior firme Georgea Trabelssieho. Majiteľa zmenilo aj viacero kancelárskych budov a niekoľko lukratívnych pozemkov v Bratislave, ale aj areál Slovenky v Banskej Bystrici.
Prologis Park Galanta-Gáň Zdroj: Prologis
Na slovenský trh má vplyv aj zlúčenie dvoch gigantov do spoločnosti NEPI Rockcastle, ktorá po novom vlastní tri Auparky. Zaujímavé obchody sa uzavreli aj v dražobných miestnostiach. Najväčšiu pozornosť pútal predaj obchodného domu Galan. Výpredaj majetku spustili energetické spoločnosti SSE a Bratislavská teplárenská. Na rozdiel od súkromných investorov sa Slovensku nepodarilo pritiahnuť Európsku agentúru pre lieky, ktorá sa pre Brexit musí odsťahovať z Londýna. Hoci sa o Bratislave hovorilo ako o favoritovi, politické rozhodnutie o presune agentúr zo Spojeného kráľovstva úplne vynechalo kandidátov z nových členských krajín Európskej únie.
3. Boj o Patrónku, Carlton či Istropolis
Zaujímavý boj zvádzali slovenskí záujemcovia aj o areál bývalej vojenskej nemocnice na Patrónke. V štvorkolovej súťaži ministerstva vnútra napokon uspela softvérová spoločnosť Eset. Hoci v treťom kole ponúkla najviac firma patriaca pod realitný fond Poštovej banky, vďaka podmienkam súťaže dalo ministerstvo Esetu ešte jednu šancu. V následnej aukcii sumou 26,2 milióna eur preplatil ostatné ponuky. Globálne pôsobiaca firma zaujala zámerom vybudovať v areáli novú centrálu a vývojové centrum. Predstavila síce prvý návrh s futuristickými kruhovými objektmi, v budúcom roku však chce vyhlásiť architektonickú súťaž.
Campus Esetu na Patrónke Zdroj: Eset
Zato vlaňajší nákup sa dvom partnerom Esetu takmer vypomstil. Celý rok sa Rudolf Hrubý a Maroš Grund naťahovali s realitným podnikateľom Erikom Mikurčíkom o podiely v hoteli Carlton, ktorý spolu kúpili. Nového majiteľa získal aj ďalší nevyužívaný kolos v hlavnom meste. Istropolis kúpila od odborárov spoločná firma developerov Immocap a YIT Slovakia. Aj v tomto prípade o jeho budúcnosti rozhodne architektonická súťaž. Naopak, stále nebol ukončený predaj Vydrice pod Bratislavským hradom.
4. Nové stanice a staré spory
Vlani sa dočkali novej hlavnej železničnej stanice Košice. Tento rok dostala nový autobusový terminál prepojený nákupným centrom so železničnou stanicou Banská Bystrica. V Bratislave bola po vyše tridsiatich rokoch fungovania zbúraná Autobusová stanica Nivy. Ešte predtým otvoril HB Reavis dočasnú stanicu, ktorá má slúžiť tri roky. V budúcom roku odštartuje výstavbu novej Stanice Nivy s nákupným centrom a výškovou kancelárskou budovou.
Terminal Banská Bystrica Zdroj: TASR / Branislav Račko
Posun nastal aj pri bratislavskej Hlavnej stanici. Železnice Slovenskej republiky po rokoch sporov ukončili nájomnú zmluvu so spoločnosťou Transprojekt a vysporiadali zmluvné záväzky. Zmluva na prenájom pozemkov pre výstavbu novej stanice mala trvať 50 rokov, železnice však využili administratívnu chybu developera, ktorý ani po desiatich rokoch nezačal stavať. Zmluvu s ním zrušilo aj mesto. Transprojekt sa však nevzdáva a budúcnosť stanice je tak neistá.
5. Svetoví architekti v Bratislave
Hoci práce na projekte Sky Park navrhnutom štúdiom Zaha Hadid Architects začala Penta Real Estate už koncom minulého roka, oficiálne prišiel do Bratislavy výstavbu odštartovať v júni šéf architektonickej firmy Patrik Schumacher. Stalo sa tak vyše šesť rokov od vyhlásenia výsledkov architektonickej súťaže na zástavbu pozemku po teplárňach.
Sky Park - nová vizualizácia so štvrtou obytnou vežou Zdroj: Penta Real Estate
HB Reavis začal neďaleko stavať Twin City Tower, na ktorom spolupracovali aj John Robertson Architects. Odštartoval aj realizáciu 125-metrovej Nivy Tower, ktorá vzniká v spolupráci so štúdiom Benoy. Rovnaký developer ohlásil aj nový projekt na mieste Apollo I, ktorý navrhnú Make Architects a predstavil prvý návrh ďalšej výškovej budovy v tejto zóne od rovnako britských Allford Hall Monaghan Morris. J&T Real Estate síce nevyužil žiaden z návrhov renomovaných štúdií na Euroveu 2, ale verejné priestory v projekte zveril do rúk španielskej architektke Beth Galí.
Poznámka: Týždenník TREND a portál TREND.sk sú súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.