Kým lepšie značky českých nakupujúcich nezaujímajú, prémiové značky nezaujíma zákazník. Celoročné zľavy zasa dovedú tradičné obchody do hrobu.
Myslí si to šéf jedného z dvoch českých outletov – Freeport Hatě na česko-rakúskych hraniciach, Jan Procházka. Podľa neho je tamojší trh dostatočne pokrytý, informuje český portál Ihned.cz.
„Firmy si nemôžu dovoliť mať celoročne zlacnené. Človek si na to zvykne a už nikdy sa nedokážete vrátiť na pôvodnú cenu,“ vysvetľuje. Bude to znamenať zánik niektorých štandardných centier.
Outlet, ktorý J. Prochádzka vedie, sa má spoliehať aj na rakúskych zákazníkov, ktorí prišli po otvorení hraníc v rámci Schengenu. Podiel domácich a Rakúšanov je momentálne na úrovni 50 na 50.
Freeport Hatě Zdroj: Freeport Hatě
Málo outletov na českom území vysvetľuje šéf Freeportu Hatě aj tým, že ľudia necítia takú potrebu investovať do značiek. Navyše je kúpna sila nízka, kvôli čomu sa prémiové značky objavujú len prostredníctvom ďalších obchodníkov.
Tržby centra rastú, no napriek optimizmu svojho šéfa je dlhodobo v strate, za predminulý fiškálny rok to bolo 23 miliónov českých korún. „V priemere dosahujú naši nájomcovia tržby 2-tisíc eur zo štvorcového metra ročne,“ hovorí.
Móda outletových centier naplno prichádza aj na Slovensko, kde o zákazníka bojujú dva rozostavané projekty. Kým ten pri Voderadoch už stanovil termín otvorenia na jeseň tohto roku, druhý pri Senci mešká.
Najsilnejšou konkurenciou však stále ostáva rakúsky Parndorf, do ktorého sú zvyknutí chodiť Slováci, ale aj Maďari a Rumuni. Rozsiahle outletové mestečko sa stále rozrastá.