„Štát sa ulakomil na pár miliónov za predaj budovy. Personál sa rozpŕchne, časť pôjde pravdepodobne do zahraničia,“ krúti hlavou predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Košický župan verejne deklaroval, že o budovu v Košiciach by mal samosprávny kraj záujem. „Nech štát ponúkne túto budovu Košickému samosprávnemu kraju a kraj bude garantovať zachovanie zdravotnej starostlivosti. Chceme takto zachrániť železničnú nemocnicu a zachrániť poskytovanie zdravotnej starostlivosti,“ povedal Trnka.
Predaj nemocníc a polikliník
Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová objasňuje, že predaj vyplýva z auditu, ktorý Útvar hodnoty za peniaze robil ešte v roku 2019. Ten ich totiž vyhodnotil ako nepotrebné pre činnosť ŽSR.
Železničiari už svoje vlastné nemocnice či polikliniky nepotrebujú. Pred rokmi sa starali o zdravie samotných železničiarov, dnes si však tieto služby podnik objednáva cez verejné obstarávanie.
„Železničné zdravotníctvo zaniklo v roku 2002, odvtedy si ŽSR objednávajú u poskytovateľov výkon zdravotných prehliadok pre svojich zamestnancov. Budovy polikliník boli vyhodnotené ako nepotrebný majetok štátu v správe ŽSR, a preto sú určené na kapitalizáciu za trhovú cenu,“ hovorí Feik Achbergerová.
V roku 2005, keď ŽSR uzatvárali nájomné zmluvy na využívanie budovy, mal „subjekt nájomcu ako jediný v regióne oprávnenie na určité činnosti – posudzovanie osobitnej zdravotnej spôsobilosti pre zamestnancov ŽSR“.
„Vzhľadom na legislatívne zmeny, ako aj liberalizáciu trhu, si momentálne ŽSR tieto služby obstarávajú podľa zákona o verejnom obstarávaní a nie sú viazané len na subjekt nájomcu,“ konštatuje hovorkyňa železničiarov s tým, že ide o poskytovanie prehliadok zdravotnej spôsobilosti pre zamestnancov ŽSR.
Namiesto lekárov hotel?
Župan Trnka hovorí otvorene, že má obavy. „V podmienkach predaja nefiguruje nutnosť zachovania zdravotnej starostlivosti. Budovu si môže kúpiť ktokoľvek, akýkoľvek developer a urobiť z nej byty, hotel… Čokoľvek, čo generuje oveľa vyšší zisk ako sú zisky v zdravotníctve,“ vyhlásil Trnka.
Za pravdu mu dáva Jana Kišidayová, primárka všeobecných lekárov nemocnice. „Táto nemocnica s poliklinikou má šesťdesiatročnú históriu. Budova slúžila výhradne na liečenie pacientov. Čo s nimi bude, keď sa zmení majiteľ budovy?“ spýtala sa lekárka verejne.
A čo lekári a sestry?
V budovách železničných nemocníc a polikliník poskytuje zdravotnú starostlivosť spoločnosť ProCare zo skupiny Penta. V Košiciach sa nájomná zmluva končí 31. decembra budúceho roka.
„Sieť ProCare a Svet zdravia je odhodlaná prevádzkovať Železničnú nemocnicu v Košiciach aj naďalej, ako ústavné zdravotnícke zariadenie však nedokáže konkurovať komerčným ponukám na predaj budovy, ktoré by nepočítali so zachovaním zdravotnej starostlivosti v tejto lokalite," hovorí Tomáš Kráľ hovorca ProCare a Svet zdravia.
Peter Horvát, zástupca odborárov v košickej nemocnici, hovorí o zneistení stovky lekárov a 250 sestier a ďalších zdravotníckych pracovníkov. „Neviem, či máme vôbec na to, aby sme si dovolili pustiť k vode toľko zdravotníckych pracovníkov,“ hnevá sa Horvát.
K zmene nemôže dôjsť
Feik Achbergerová zo železníc však hovorí, že „účel užívania budovy je definovaný a skolaudovaný ako zdravotnícke zariadenie a k tejto zmene nemôže dôjsť bez schválenie stavebným úradom“. Preto ŽSR predpokladá, že účel budov sa zachová. Aj v Košiciach.
Železničná nemocnica v Košiciach poskytuje stále vyšší počet zdravotníckych výkonov, a to v priemere vyše 360-tisíc ambulantných vyšetrení a takmer 4000 hospitalizácií ročne. Iba tento rok ju doteraz navštívilo 60-tisíc unikátnych pacientov nielen z Košíc, ale aj z celého Košického a Prešovského kraja. V rebríčkoch spokojnosti pacientov sa dlhodobo umiestňuje na najvyšších miestach (v rebríčku ZP Dôvera prvé miesto v roku 2021 a v rebríčku VSŽP druhé miesto v roku 2021). V súčasnosti zamestnáva vyše 400 pracovníkov.
Železnice zatiaľ neevidujú žiaden záujem o polikliniky a nemocnice v Bratislave, Košiciach, Zvolene Žiline.