Výstavbu nákupných centier v Európe čaká v budúcom roku najnižšia aktivita za ostatných päť rokov, dokončiť by sa malo zhruba sedem miliónov štvorcových metrov. Plný dopad globálnej recesie by mal trh pocítiť v roku 2011, kedy by sa mala výmera nových obchodov vrátiť na úroveň z roku 2003.
Ako ďalej vyplýva zo štúdie „European Shopping Centre Development“ poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield, za prvý polrok bolo otvorených 115 nových centier s výmerou 3,1 mil. m2, čo je o 18 % menej ako pred rokom. Takáto úroveň by mala zotrvať ešte dva až tri roky.
Developmentu obchodných centier stále kraľuje Rusko, kde pribudlo takmer 580-tisíc m2, nasledované Talianskom, Tureckom, Poľskom a Portugalskom. Najväčší (až tretinový) nárast zaznamenalo Bulharsko, len o niečo menší Rumunsko a Lotyšsko.
Práve lotyšský trh za už zaradil, po prepočte na počet obyvateľov, medzi rozvinuté západné trhy. Najväčším nákupným centrom, ktoré sa v tomto období otvorilo, je Dolce Vita Tejo v portugalskej Amadore. Jeho prenajímateľná výmera dosahuje 122-tisíc m2 a je najväčším v krajine.
„Hoci niektoré projekty boli pozastavené, nová výstavba má ďaleko od úplnej nečinnosti. Na rozvinutých aj rozvíjajúcich sa trhoch je stále potenciál pre nové centrá a stredne veľké až veľké môžu získať financovanie, no developeri musia zabezpečiť značnú časť zdrojov z vlastného kapitálu. Takéto projekty sa nachádzajú zvyčajne v najlepších lokalitách,“ uvádza Alexander Colpaert, konzultant pre prieskum v Cushman & Wakefield.
Investičná aktivita v sektore maloobchodných nehnuteľností je prakticky nulová vo východnej Európe, minimum transakcií sa realizuje aj na veľkých západných trhoch. No to sa má zmeniť. „Hlavné nemecké otvorené podielové fondy už znova otvorili a teraz hľadajú skutočne špičkové investície na kľúčových európskych trhoch.
Väčšina transakcií sa uskutočnila vtedy, ak išlo o presun dlhu spolu s investíciou alebo ju financoval predávajúci. Začíname pozorovať, že mešce s úvermi sú dostupné, zvyčajne ide o syndikované pre väčšie transakcie. Preto očakávame zvýšenie objemov v poslednom kvartáli,“ tvrdí Mike Rodda, vedúci cezhraničných retailových investícií v spoločnosti.
Foto - Martin Rojko