Štúdia koruny pre prestavbu Chrámu svätého Petra od Giana Lorenza Berniniho, návrh svetlíka pre univerzitný kostol a chrámovej fasády (pozrite si obrázok ) od Francesca Borrominiho, dvojice architektov, ktorí dali panoráme Ríma dnešný charakter, patria medzi najstaršie vystavené architektonické návrhy.
Možno si ich priamo porovnať s návrhom Katedrály v Belo Horizonte mladším o tristo rokov. Vytvoril ho Clemens Holzmeister, jeden z najvýznamnejších architektov náboženských stavieb.
Návrh katedrály v Belo Horizonte, 1942 - 1950, architekt Clemens Holzmeister Zdroj: © Albertina, Wien
Stavby pre panstvo aj ľud
Za cirkvou nezaostávali ani panovníci, čo dokumentujú návrhy prestavieb viedenského alebo innsbruckého Hofburgu. Alebo malé majstrovské dielo Otta Wagnera, secesná železničná stanica pri hlavnom vchode do Zámku Schönbrunn využívajúca inovatívne technológie, moderné materiály a nové dekoratívne formy (obrázok ). Cisár František Jozef I. sa však architektovi nezavďačil, stanicu postavenú exkluzívne pre panovnícku rodinu využil iba dvakrát.
Súťažný návrh projektu Slum Clearance v New Yorku, 1942, architekt Josef Frank Zdroj: © Albertina, Wien
Bývanie pre bežných ľudí zastupuje tvorba rakúskeho rodáka Josefa Franka. Neúspešne sa snažil preraziť v USA aj návrhom komplexu sociálnych bytov na mieste newyorského slumu z roku 1942. Hoci mal skúsenosti s podobnými projektmi vo Viedni, na Manhattane jeho koncept ôsmich 24-podlažných veží rozmiestnených v parku neprešiel.
Frustráciu z neúspechu si po návrate do Európy liečil návrhom vily pre sesternicu svojej manželky. Vyzvala ho, aby jej v trinástich listoch naskicoval a vysvetlil rôzne návrhy. V utopických návrhoch ideálneho bývania sa pohrával s novými kombináciami formy, farby a materiálu. Za najlepší považoval Dom č. 9 (obrázok ), ktorý nemal žiadne pravé uhly a nepravidelný pôdorys sa plne podriaďoval potrebám a životnému štýlu obyvateľov.
Premena Viedne v plánoch
Aj tieto príklady dokumentujú rôznorodé pohľady na architektúru prezentované v Albertine. Výstava predstavuje desať dôležitých typov stavieb od kráľovských sídiel po súkromné vily, od veží po katedrály, od mostov a fontán po záhradnú architektúru.
Ukazuje a vysvetľuje tri tradičné typy zobrazenia budov – pôdorys, zvislý alebo priečny rez a horizontálny pohľad a tiež cestu od skice po štúdiu a úlohu farby v architektúre.
Návrh vily pre cisárovnú Sissi - pohľad a pôdorys, 1872, architekt Carl von Hasenauer Zdroj: © Albertina, Wien
Osobitné miesto dostáva historizmus, ktorý stvoril súčasnú podobu Viedne. Stavby z tohto obdobia miešajú odkazy na rôzne štýly od antiky po barok s novými technológiami a materiálmi. V roku 1848 sa v Rakúsku objavil inštitút otvorených súťaží na štátne a verejné projekty.
Vystavené návrhy umožňujú porovnať súčasnú podobu významných zámkov a palácov, prezentovanú na návrhoch, s ich pôvodným výzorom. Zaujímavé sú tiež plány premeny mesta výstavbou bulváru Ringstrasse na mieste zbúraného opevnenia.
Návrh prestavby viedenského Hofburgu, 1748, architekt Jean-Nicolas Jadot Zdroj: © Albertina, Wien
Kým cisár zaviedol novobarok ako oficiálny imperiálny architektonický štýl, koncom storočia hnutie vedené Ottom Wagnerom a Adolfom Loosom namiesto feudálnej veľkoleposti a neskrývaného reprodukovania štýlov presadzovalo modernejšie formy. Zrodila sa secesia a Nová vecnosť.
Od Borrominiho po Zahu Hadid
Stotridsať vystavených diel je len malou časťou zo 40-tisíc architektonických grafík zo zbierky Albertiny. Zahŕňa skice, štúdie a návrhy od architektov ako Gian Lorenzo Bernini, Francesco Borromini, Gottfried Semper, Theophil von Hansen, Otto Wagner, Adolf Loos, Josef Frank, Clemens Holzmeister, Hans Hollein či Zaha Hadid.
Dopĺňajú ich kresby, panorámy, veduty a architektonické fantázie od umelcov ako Pisanello, Canaletto, Francois Boucher, Hubert Robert, Marteen van Heemskerk, Francesco Panini, Carl Schütz a Franz Alt.
Štúdia fasády Oratorio dei Filippini v Ríme, 1660, architekt Francesco Borromini Zdroj: © Albertina, Wien
Práce pokrývajú obdobie od neskorej gotiky a renesancie, cez barok a klasicizmus, historizmus a secesiu až po súčasnosť. Jadrom sú však kresby a plány z rokov 1700 až 1918 zachytávajúce stavby štátu a cisárskeho dvora Rakúsko-Uhorska a ostatných krajín Habsburského impéria. Podrobne mapujú aj rozsiahle plány budovania dopravného okruhu vo Viedni, ktoré boli výsledkom verejnej súťaže vyhlásenej v roku 1848.
Dom č. 9 zo série Trinásť domov pre Dagmar Grill, 1947, architekt Josef Frank Zdroj: © Albertina, Wien
Prvá časť výstavy so 60 kresbami sa zameriava na rôzne spôsoby zobrazenia architektúry a tematické bloky fontán, mostov, rezidencií, víl, záhradnej architektúry, dekorácií, farby v architektúre, historizmu, veží a dómov, ponúka aj pohľad na prestavby habsburských sídiel. Otvorená je do 25. februára.
Druhá časť zameraná na záhrady, utópie, monumenty, panorámy, iný pohľad na mesto, vnímanie antiky, divadlá a architektonické skulptúry sa uskutoční od konca júna do konca septembra.