Ako sa mení spôsob nakupovania a ľudia čoraz viac vecí hľadajú v internetových obchodoch, vymýšľajú aj obchodníci spôsob, ako prilákať zákazníkov do klasických kamenných obchodov.
Súčasťou lákania zákazníkov je často aj dizajn predajní. Vlajkové obchody známych značiek majú charaktetistický štýl, v malých rodinných podnikoch sa prejavujú nápady ich vlastníkov. A ani supermarkety už nie sú vždy len montované haly.
Vo svete možno nájsť mnoho obchodov spĺňajúcich rôzne charakteristiky, ktoré ich odlišujú od predajní dizajnovaných kalkulačkou, orientovaných na čo najväčšie množstvo tovaru na čo najmenšej ploche a čo najväčšie tržby s čo najnižšími prevádzkovými nákladmi.
Tradičné
Turistický sprievodca každého významnejšieho mesta ponúka zmienku o obchodoch v krásnych historických priestoroch, či už tu fungujú desaťročia, alebo si starobylý priestor adaptovali.
Obchod s kimonami v Kjóte Zdroj: Takumi Ota
Krajinou, kde si tradície ctia naozaj úprimne, je Japonsko. Okrem supermoderných dizajnových či technologických obchodov tu možno nájsť aj predajne tradičných materiálov pre kaligrafiu či origami. Alebo kimoná.
Jeden takýto je v historickej štvrti Kjóta Gion. Japonský dizajnér opravil starý domček s obchodom s tofu tak, aby v ňom obnovil pôvodnú kultúru predaja kimon. Na tradície odkazuje nielen lokalita obchodu, ale aj zachovanie pôvodnej architektúry a materiálov.
Opačným príkladom je využitie priestorov starého kina v Miláne na obchod pre výrobcu oblečenia pre skateboardistov a snowboardistov Bastard. Kino zo 40. rokov ponúkalo dostatok priestoru pre obchod, administratívu, sklad aj pre skateboardovú rampu. V bývalom átriu je dnes obchod, v sále sklad zastrešený rampou na jazdenie a na balkóne administratíva.
Štýlové
Také sú obchody veľkých svetových značiek na nákupných bulvároch metropol naprieč tovarovým spektrom. Každý si iste vie predstaviť obchod svojej obľúbenej módnej značky alebo technologickej hračky. Kto si aj kúpi napríklad iPhone cez internet, určite si na cestách nenechá ujsť návštevu Apple Store.
Štýlový obchod si otvorila aj znovuzrodená česká obuvná značka Botas v uličkách pražského Starého Mesta. Obchod otvorený v roku 2009 je spojený s Galériou 66 odkazujúcou na klasický dizajn botasiek. Koncept českých dizajnérov musel okrem štýlu značky riešiť aj potrebu skladovať dostatočný počet topánok na malom priestore 52 štvorcových metrov.
Botas Concept Store Zdroj: A1 Architects
Zelené
Čoraz častejšie je využitie prírodných materiálov či dokonca rastlín v interiéroch. Dizajnový obchod Siblings Factory v centre Bruselu má napríklad zábradlie z kaktusov. Kaviareň v Aténach postavená v bývalých priemyselných priestoroch oproti parlamentu vytvára pocit posedenia v záhrade stenou zo zasadených rastlín a kombináciou dreva a kameňa s neopracovaným železom.
Nálepku zelená stavba majú aj nízkoenergetické budovy. Prvý obchod, ktorý je úplne sebestačný a viac energie vyrobí ako spotrebuje, otvorili pred dvomi rokmi v rakúskom Grazi. Reťazec Spar ho označil za obchode tretej generácie. Postavený je z obnoviteľných materiálov a všetky použité technológie šetria energie a využívajú vedľajšie efekty iných technológií. Energiu čerpá z fotovoltaického zdroja umiestneného na parkovisku a vodnej turbíny.
Supermarket v Grazi vyrobí viac energie ako minie Zdroj: Jasmin Schuller
Ohľaduplné
Hoci slovenské skúsenosti sú väčšinou opačné, aj obchody niekedy výborne zapadnú do mesta a obohatia verejný priestor. Príkladom môže byť dostavba iného supermarketu Spar v rakúskom meste Gmunden ležiacom medzi Linzom a Salzburgom.
Jednoduchá stavba nenarušila rad historických domov a pridala nábrežnej kolonáde nové lavičky s výhľadom na jazero Traunsee. Naklonená fasáda zároveň chráni lavičky a pripomína altánok. Pohľad na pôvodné stavby umožňuje sklenená stena na oboch koncoch prístavby.
Nakupovanie budúcnosti?
Prídete na stanicu metra, kde sa namiesto diery s koľajnicami pozeráte na výklad s bežným tovarom. Kým čakáte na vlak, môžete smartfónom naskenovať QR kódy tovaru, ktorý si chcete kúpiť. Tým si ich pridáte do online nákupného košíka a po dokončení transakcie vám ich doručia domov.
Tesco Home Plus v Soule Zdroj: Tesco
Takýto obchod má podobu dlhočizného bilboardu alebo výkladu a šetrí čas zákazníkov, ktorí nemusia ísť do kamenného obchodu a zároveň využívajú čas, kým čakajú na metro. Pred tromi rokmi ho otvorila sieť Tesco v juhokórejskom Soule pod názvom Tesco Home Plus. Virtuálny supermarket bol súčasťou reklamnej kampane, prilákal však desaťtisíce nakupujúcich.