Rakúske hlavné mesto čaká v najbližších rokoch prudký nárast obchodných plôch. Podľa denníka Wirtschaftsblatt by sa predajná plocha viedenských obchodných domov mala zvýšiť zo súčasných 415-tisíc štvorcových metrov o 100 až 160-tisíc štvorcov. Maximalistický variant by sa naplnil v prípade, že sa zrealizujú všetky plánované projekty.
Koncom decembra sa otvorili brány najnovšieho obchodného strediska – Stadion Center neďaleko Pratra v druhom obvode rakúskej metropoly. Jeho developerom bola IG Immobilien – realitná dcérska spoločnosť rakúskej národnej banky (ÖNB) spolu s BA-CA Real Invest zo skupiny UniCredit. Do shopping-centra s 22-tisíc štvorcovými metrami predajnej plochy investovala 75 mil. eur (2,5 mld. Sk), ďalších 25 mil. eur investovali nájomcovia. Stadion Center vytvoril podľa Wirtschaftsblattu tisíc nových pracovných miest, keďže v prípade nájomcov ide o nové značky a nie obchody, ktoré by sa presťahovali z okolitých bulvárov.
Nástup nových nákupných centier súvisí aj s majstrovstvami Európy vo futbale, ktorých dejiskom bude budúci rok aj Viedeň. Práve preto Stadion Center postavili na dohľad od Praterstadiona. Pripravuje sa však až desať ďalších projektov. Dva z nich ako súčasť prestavby železničných staníc. Na Westbahnhofe bude stavať hamburská developerská skupina ECE, spojenie 79705 target=blank>Südbahnhof a Ostbahnhof, ktorým do roku 2011 vznikne nová viedenská hlavná stanica, si zoberie na starosť štátna železničná spoločnosť ÖBB.
Podľa šéfky marketingu poradenskej spoločnosti RegioPlan Hanny Bomba-Wilhelmi sa v rakúskej metropole rozbieha boj s cieľom vytlačiť konkurenciu. „Spotrebitelia nové nákupné centrá skôr nepotrebujú,“ tvrdí pre Wirtschaftsblatt. Stadion Center sa podľa nej nerozvinie na nadregionálne obchodné centrum, najmä preto, že ho napokon postavili menšie, ako sa plánovalo. Medzi najväčšie obchodné chrámy Viedne patria Shopping City Süd a Shopping Center Nord.
Prevádzkovateľ Stadion Centra naopak hovorí o veľmi úspešnom otvorení, keď v prvých dňoch obchodný dom navštívilo vyše 27-tisíc ľudí denne. „Obraty v obchodoch boli výrazne vyššie, ako naši nájomníci očakávali,“ pochvaľuje si riaditeľ centra Hermann Klein. Viac ako polovica návštevníkov dorazila na nákupy hromadnou dopravou, takže mestská doprava musela pridávať mimoriadne linky. Nákupné centrum zatiaľ nemá dopravné spojenie metrom, linka U2 sa má dokončiť do štartu futbalového šampionátu.
Foto – Der Standard