Lavína vznikajúcich alebo pripravovaných logisticko-priemyselných areálov pod Tatrami akoby sa nevedela zastaviť. Príčinou nie je len fakt, že podľa realitného indexu IPD patrí tento typ komerčných nehnuteľností spolu s maloobchodnými v tomto regióne k najvýnosnejším.
Dôvodom je aj nebývalý rozmach priemyselných odvetví, ktorým dominuje automobilová výroba nabiehajúca na rekordné otáčky a rozširujúca sa elektrotechnika. Navyše, kvalitné priestory vyžadujú vo väčšej miere aj maloobchodné reťazce plniace sklady čoraz vyšším objemom tovarov pre čoraz viac kúpychtivých ľudí. Ak sa k týmto faktorom pridá výhodná geografická poloha v strede Európy s dosiahnuteľnosťou okolitých trhov do pár hodín, záujmu špekulantov a developerov o kukuričné polia sa nemožno čudovať.
Miliardy na Pereši
V súčasnosti na Slovensku existuje zhruba 660-tisíc štvorcových metrov logisticko-priemyselných priestorov, 180-tisíc je vo výstavbe a impozantná výmera takmer troch miliónov štvorcov sa plánuje postaviť. Dôvod na tieto zámery môže poskytovať aj vlaňajšia rekordná prenajatá výmera priestorov na úrovni 210-tisíc m2, čo je medziročne dvojnásobný skok. Podľa údajov spoločnosti CBRE sa výška nájomného v najlepších lokalitách pohybuje medzi 3,5 až 4,0 eur/m2/mesiac, miera neobsadenosti dosahuje približne 14 percent.
Už nejaký ten piatok platí, že aktívni hráči sa neobzerajú po vhodných pozemkoch len v okolí Bratislavy či Trnavy, ale odvážia sa i ďalej. V tomto roku by mali na trh pribudnúť aj skladové centrá v regiónoch Slovenska. V Malom Šariši pri Prešove dokončuje svoj prvý Ipec Point rovnomenná firma (už súčasť HB Reavis Group, ktorá patrí k priekopníkom priemyselných areálov na Slovensku. Centrum má poskytnúť plochy na skladovanie, distribúciu či ľahkú výrobu pre menšie firmy, pre ktoré je budovanie vlastnej haly príliš nákladnou položkou. Do série Ipec Pointov s prenajímateľnou výmerou zhruba desaťtisíc štvorcových metrov by sa v krátkom čase mali zaradiť aj Senica, Senec, Dubnica, Liptovský Mikuláš a Vígľaš pri Zvolene. Teda lokality na hlavných dopravných koridoroch nákladnej dopravy, ktoré sú terčom zahraničných priemyselných investorov.
V tomto roku sa plánovalo aj otvorenie prvých tisícok štvorcov v halách košického Immoparku. Za megainvestíciou v hodnote šesť miliárd korún stojí rakúsky Immorent, ktorý chce na Pereš priniesť celkovo 240-tisíc m2 plochy zastavanej skladmi. Podobné zámery pri košickom letisku má i Penta Investments. Jej 45-tisícový Airport Park vyjde „len” na 1,5 miliardy korún.
Považie stále v kurze
Obľúbenou destináciou vďaka diaľničnej napojenosti a dobrej polohe je stále Považie. Význam tohto regiónu si uvedomujú aj veľkí developeri, ktorí sa doteraz zameriavali skôr na okolie Bratislavy. Rakúsky Immoeast chce do konca roka ponúknuť v obci Kočovce pri Novom Meste nad Váhom 45-tisíc m2 skladov určených pre firmy z odvetví ľahkej výroby či poskytovateľom logistických služieb. Zhruba tretinu by mali zabrať domáce a medzinárodné obchodné reťazce. Prakticky cez cestu už stojí distribučné centrum odevnej značky C&A na 20-tisíc m2, ktoré developovala svetová logistická jednotka ProLogis. Priemyselno-distribučný klaster v tejto lokalite vznikol už skôr situovaním dodávateľa svetiel pre automobily Hella a distribučného skladu Tesco. Pro- Logis okrem toho pokračuje v rozširovaní svojich areálov v Galante – Gáni a Senci, ktoré rozbiehal ešte britský Parkridge (jeho logistické aktivity v Európe odkúpili Američania).
Kliknutím tabuľku zväčšíte.
Česko-holandský CTP Invest už klonuje svoje české priemyselno-logistické areály pod značkou CTPark aj pod Tatrami. Pravda, ani všetky štyri spolu nedosiahnu 200- hektárovú výmeru pozemkov a náklady v hodnote 600 miliónov eur, čo sú parametre zrejme najväčšieho stredoeurópskeho parku tejto kategórie v Brne. Pre areály v Prešove, Žiline, Martine a Trenčíne bude charakteristická kombinácia výrobných, skladových, predajných a kancelárskych priestorov, flexibilne prispôsobovaných požiadavkám klientov najmä zo strojárskeho či z elektrotechnického odvetvia.
Megaporcie predo dvermi. Najväčšie prídely industriálno-skladových plôch však ešte len čakajú na výkop. Do konca roka by mal odštartovať v poradí štvrtý počin v tomto sektore HB Reavis Group. V dedinke Zavar neďaleko Trnavy a v tesnom susedstve závodu PSA vyrastie centrum s desiatimi halami na ploche 257-tisíc m2 za 6,7 mld. korún. Pre budúcich nájomcov bude lákadlom okrem automobilky aj zázemie veľkého mesta s dostupnou pracovnou silou, napojenie na diaľnicu i železnicu.
V Trnave má veľké plány aj belgický realitný developer a správca Extensa. Spolu s dvomi miestnymi investormi chce na pozemkoch pri PSA s rozlohou 27 hektárov postaviť logistické centrum a značkové obchodné outlety. Extensa Business Park má ambíciu stať sa spojovníkom medzi kultúrnym centrom Trnavy a jej priemyselným okolím.
K najväčším logistickým projektom na Slovensku sa chce zaradiť aj senecké centrum od spoločnosti Profinex. Výstavba 270-tisíc štvorcových metrov skladov za takmer sedem miliárd sa však pre komplikované vzťahy s okolitými developermi v čoraz hustejšej lokalite stále odsúva, hoci Profinex sa ho nevzdáva. Podobné problémy nehrozia pri Zlatých Moravciach, kde firma chystá tri haly neďaleko priemyselnej zóny s automobilovými a elektrotechnickými dodávateľmi. Medzi väčšie logistické počiny patrí aj centrum vo Zvolene od stredoslovenského developera VAV Invest. Vedľa závodu Continental vyrástli sklady s výmerou takmer 22-tisíc m2 doplnené o tri tisícky štvorcov kancelárií. Okrem toho sa spoločnosť obzerá po ďalších lokalitách na strednom a východnom Slovensku.
V hlavnom uzle slovenskej logistiky – Senci – pridáva ďalšie desaťtisíce metrov rakúsky Karimpol a zmestiť sa chce aj austrálsky priemyselný developer Goodman. Do Bratislavského logistického parku na 31 hektárovom pozemku, hneď vedľa priestorov operátora Gebrüder Weiss investuje takmer dve miliardy korún. Medzi nájomcov budú patriť logistická spoločnosť Hopi či elektronický predajca Datart. Stále nie celkom využitý potenciál pri diaľnici na západ od Malých Karpát zužitkováva belgický developer VGP. Na 20 hektároch pozemkov pomaly napredujúceho Eurovalley pri Malackách chce ešte tento rok odštartovať výstavbu. Vedľa švédskeho výrobcu nábytku Swedwood by malo postupne vyrásť päť hál s prenajímateľnou plochou 88-tisíc m2.
Kliknutím tabuľku zväčšíte.
V okolí Bratislavy sa plánuje usídliť aj jeden z najväčších európskych hráčov EuroPolis, spravujúci peniaze rakúskej banky Volksbank a Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Logistické centrum Triblavina vedľa diaľnice medzi Bratislavou a Sencom je tesne pred začiatkom výstavby. Vo Vlčom hrdle na juhovýchodnom okraji Bratislavy zasa pripravuje Logistický park Čierny les developerská firma BZ Group.
Odhryznú si aj menší
Chuť stavať skladové areály nemajú len veľkí hráči. Priaznivé podmienky využívajú aj menšie firmy. Napríklad spišskonovoveská TA-Sport, ktorá v Šuranoch stavia Európske logistické centrum za takmer miliardu korún. Nedostatok priestorov na juhu západného Slovenska v okolí Nových Zámkov, množiace sa firmy a subdodávatelia blízkeho Samsungu sú dôvodom výstavby centra, ktorého zastavaná plocha môže siahať k 40-tisíc štvorcových metrov. Vlastné priestory si postaví na trojhektárovom pozemku v priemyselnom parku v Hlohovci česká dopravná a logistická firma Transkam. Tá sa sústredí na zásobovanie maloobchodných reťazcov a bude tu skladovať najmä potravinársky tovar s dlhou trvanlivosťou.
Menšie priemyselno-logistické parky vyrastajú už takmer v každom meste, kde sú nejaké stopy po priemyselných aktivitách. Trh praje firmám, ktoré vedia pripraviť pozemky s kompletnou infraštruktúrou a následne ponúknuť investorovi. Takou je napríklad skupina Capital Partner. V Galante scelila 17 hektárov do parku Galanta-východ a už sa tu usídlila talianska Italiana Logistic. Pripravuje podobné plochy v Rimavskej Sobote, Krupine či Bernolákove.
Von z Bratislavy
Nedostatok kvalifikovaných ľudí, rastúce stavebné náklady a ceny pozemkov pri Bratislave, stále prázdne miesta na logistickej mape Slovenska, rozširujúca sa sieť infraštruktúry, neuspokojený dopyt, prichádzajúce zahraničné investície do regiónov. To sú faktory, prečo sa investori a developeri priemyselno-logistických areálov budú čoraz viac zameriavať na polia mimo najbližšieho okolia Bratislavy. No v rôznych kútoch krajiny zase musia očakávať aj vyššie riziká – nedostatok pozemkov pripravených na výstavbu, chýbajúca technická infraštruktúra, nepripravenosť miestnych plánov.
Navyše, vyštvať podnikateľov zo západného Slovenska chce vláda. Ako zbraň používa zavedenie poplatkov za vyňatie poľnohospodárskej pôdy. Ich výška bude závisieť od jej bonity. V najúrodnejších oblastiach (Bratislavský a Trnavský kraj) zaplatí majiteľ 500 korún za štvorcový meter. Postupne sa poplatok znižuje až na 20 korún v siedmej kategórii. Najvyššia sadzba sa bude týkať najmä výstavby v okolí Bratislavy či Trnavy, oblastí s najvyššou investičnou aktivitou. Logistické areály zaberajú často viac ako desať hektárov, čo by znamenalo dodatočné administratívne výdavky vo výške aspoň 50 miliónov korún. Navrhovaný zákon môže zvýšiť tlak na ponúkanú cenu za pozemky a v konečnom dôsledku ovplyvní aj výber lokality. Môže tiež znamenať zvýšenie nájomného. No vzhľadom na silnú konkurenciu na trhu prenájmov skladovacích priestorov v strednej Európe to môže aj znevýhodniť Slovensko pri výbere lokality v rámci regiónu.
Ilustračné foto - Maňo Štrauch