Slovenský priemyselný trh dosiahol v polovici roku 2011 celkovú rozlohu 1,015 milióna štvorcových metrov. Podľa poradenskej spoločnosti Jones Lang LaSalle (JLL), sa tak situácia po takmer dvoch negatívnych rokoch zlepšuje. Problémom je však minimálne množstvo voľných priestorov. Priemerná miera neobsadenosti dosahovala na konci prvého polroku 2,5 percenta.

„Hospodárske oživenie v Nemecku generuje aj na Slovensku vysoký dopyt po tovaroch a službách najmä v oblasti automobilovej a elektronickej výroby,“ približuje príčiny dopytu Martin Stratov, šéf oddelenia priemyselných nehnuteľností z JLL.

Najväčšou logistickou oblasťou Slovenska je Bratislava spoločne so Sencom a Lozornom. V polovici roku 2011 vykazovala táto lokalita rozlohu takmer 700- tisíc štvorcov, čo predstavuje 70-percentný podiel na Slovenskom trhu.

Väčšina hál je pri Bratislave

K významným logistickým centrám zaraďuje JLL aj Galantu, Nové Mesto nad Váhom a Žilinu. Na východe Slovenska sa nachádzajú len dva logistické areály triedy A. Ide o LCP projekt v Prešove a Malý Šariš Logistic park. Kvôli nízkej neobsadenosti priestorov sa začali stavať ďalšie haly.

„V prvej polovici roka 2011 bola naštartovaná výstavba piatich nových projektov. Prologis rozširuje svoj projekt v Galante, PointPark Properties zasa stavia nový projekt v Trnave. IL Development naštartoval výstavbu v blízkosti Žiliny, VGP rozširuje areál v Malackách a Goodman stavia projekt v blízkosti košického letiska,“ vyratúva M. Stratov.

Podľa prieskumu JLL, 60 až 70 percent firiem hľadá menšie priestory o výmere 300 až 2-tisíc m2. V rámci transakcií bola v druhom štvrťroku najviac aktívna spoločnosť Samsung. V Galante bolo spoločnosti odovzdaných 18-tisíc m2 postavených na mieru. Zároveň podpísala predlženie nájomného vzťahu na ploche 17-tisíc m2 v tom istom projekte od spoločnosti Prologis.

Medzi ďalšie transakcie druhého kvartálu zaradila JLL 7 400 štvorcov v Log Center Nové Mesto pre Lidl, 6-tisíc m2 pre spoločnosť Ihle v PointPark Bratislava a 4-tisíc m2 v Goodman Senec pre spoločnosť DHL.

Foto - Prologis