Realitný trh s nákupnými centrami v regióne strednej a východnej Európy aktuálne pozostáva z takmer 1 670 prevádzok a obsluhuje viac ako 172 miliónov spotrebiteľov. Rozprestiera sa na ploche viac ako 34,6 milióna metrov štvorcových, vyplýva zo správy „ExCEEding Borders | CEE-17 Retail in the times of the Pandemic“, ktorú zverejnila spoločnosť Colliers International.

Ročná kúpna sila obyvateľstva v celkovom vyjadrení predstavuje 893 miliárd eur. Odborníci však poznamenávajú, že kúpna sila spotrebiteľov v strednej a východnej Európe je veľmi rôznorodá. Medzi 17 analyzovanými krajinami sú krajiny s kúpnou silou 9 500 až 12 500 eur na obyvateľa za rok (Slovinsko, Estónsko, Česká republika, Poľsko, Slovensko, Litva), ale aj krajiny s 1 500 až 3 500 eur na obyvateľa za rok (Ukrajina, Bielorusko, Albánsko, Bosna a Hercegovina).

Poľsko vedie

Najvyšší objem maloobchodných priestorov sa nachádza v Poľsku (12,1 milióna metrov štvorcových v 532 nákupných centrách) a Českej republike (4,2 milióna metrov štvorcových v 232 centrách), najmenší v Čiernej Hore (110-tisíc metrov štvorcových v 14 centrách). Čo sa týka Slovenska, máme 60 nákupných centier s celkovou plochou 1,14 milióna metrov štvorcových.

Kostol počas karantény
Neprehliadnite

THE CHURCH vs. THE MALL. Kostol vs. Nákupné centrum

V poslednej dobe sa zvýšil počet maloformátových nákupných centier a maloobchodných parkov. Dnes existuje v regióne približne 670 takýchto prevádzok s celkovou prenajímateľnou plochou šesť miliónov metrov štvorcových. Odborníci predpokladajú, že v nasledujúcich rokoch budú hlavným typom maloobchodných investícií malé centrá/parky.

Hybridné riešenia

Richard Urvay, riaditeľ Colliers International pre Slovensko, očakáva, že v našej krajine budú následky stále prebiehajúcej pandemickej situáciu viditeľné minimálne aj v prvej polovici 2021. Kľúčová však bude podľa neho miera transformácie na oboch stranách – u nájomcov, ale aj u prenajímateľov.

„Konzumenti budú naďalej vo väčšej miere požadovať rôznorodosť distribúcie tovaru, čím budú maloobchod prirodzene navádzať do hybridných riešení na rozhraní maloobchodu a logistiky,“ hovorí.

Pre lepšiu rovnováhu v maloobchode

Treba však vyriešiť niekoľko ďalších faktorov, aby sa dosiahla lepšia rovnováha v maloobchode. Experti spoločnosti uvádzajú, že mnoho maloobchodníkov je prítomných prostredníctvom franšízového partnera, ktorý môže prevádzkovať aj niekoľko značiek. „Franšízoví partneri často nemajú kontrolu ani práva na platformu elektronického obchodu materskej značky, čo obmedzuje ich schopnosť predávať online,“ pripomínajú v správe.

McDonalds na Budatínskej ulici v Bratislave
Neprehliadnite

Sieť McDonald’s sa rozhodla franšízovať celý slovenský trh

Ďalší faktor môže byť podľa nich geografický, keď niektoré platformy nemôžu predávať za určitými hranicami. Mnoho maloobchodníkov sa tiež snaží priviesť spotrebiteľov k využívaniu možnosti objednania a vyzdvihnutia, kde je väčšia kontrola a kde môže dôjsť aj k ďalším extra nákupom.

Štúdia zahŕňala 17 krajín strednej a východnej Európy: Albánsko, Bielorusko, Bosnu a Hercegovinu, Bulharsko, Chorvátsko, Českú republiku, Estónsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litvu, Čiernu Horu, Poľsko, Rumunsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko a Ukrajinu.