Spoločnosť Tesco ohlásila významnú ofenzívu k zníženiu svojej tvorby uhlíkových emisií. Do roku 2020 by rada znížila svoju „uhlíkovú stopu“ – teda tvorbu emisií CO2, ktorú svojou činnosťou vrátane dopravy, skladovania a prevádzky spôsobuje – na polovicu úrovne z roku 2006. Do roku 2050 by Tesco chcelo byť karbónovo neutrálna spoločnosť.
Informuje o tom riaditeľ stavebného oddelenia Tesco Stores ČR a SR Miroslav Friml. V prípade vytvárania uhlíkových emisií ide pritom najmä o spotrebu elektrickej energie.
Až 60 percent energetických potrieb firmy Tesco sa spotrebuje na osvetlenie a klimatizovanie predajných priestorov, 25 percent na chladenie potravín a 6 percent na vykurovanie priestorov, väčšinou plynom. Jedenásť percent pripadá na spotrebu paliva pri doprave tovaru.
Podľa M. Frimla sa pri znižovaní uhlíkovej stopy sústreďujú najmä na úspory pri osvetľovaní. Zavádzajú energeticky účinnejšie žiarivky, LED-osvetlenie by už v predajniach bolo príliš ostré. To sa naopak preferuje pri vonkajších svetelných prvkoch ako logá a reklamy.
V prípade klimatizácie dávajú dôraz na kvalitnú reguláciu, či akumulovanie chladného vzduchu v noci a jeho využitie cez deň, či rekuperáciu teplého vzduchu, ktorý sa využíva na ohrievanie vody. Dôležitá je aj výchova zamestnancov, či minimalizovanie strát pri vykladaní tovaru na rampách.
Veľké predajne sa diaľkovo sledujú a riadia pokiaľ ide o teplotu. Kvalitu vzduchu a intenzitu osvetlenia. M. Friml hovorí, že ich investície do úspor elektrickej energie majú na Slovensku návratnosť do desať rokov. Od roku 2006 sa navyše pri výstavbe hypermarketov používajú materiály s vyšším tepelným odporom.
Podľa šéfa stavebného oddelenia Tesco testuje aj obnoviteľné zdroje energie, napríklad fotovoltiku, fototermiku, či výrobu tepla a elektriny z použitého rastlinného oleja v kogeneračných jednotkách. Objavil sa aj dopyt na prenájom striech hypermarketov, na ktoré chceli partneri umiestniť solárne články a vyrábať elektrinu.
„Neboli to však dosť zaujímavé ponuky,“ vysvetľuje M. Friml, prečo strechy Tesca nezdobia solárne panely. „Okrem toho by sme pri nových objektoch prišli aj o záruku na strechy.“
Dôležitým krokom firmy k prebudeniu záujmu zákazníkov o ekologické dopady nakupovania je napríklad prideľovania zelených bodov na klubové nákupné karty, ak zákazník používa textilné a odmietne jednorazové plastové tašky. Tesco sa rozhodlo aj pre širšie využívanie dodávok miestnych mäsiarov, či pekárov a špeciálne označovanie tovaru z takýchto zdrojov.
„Najprv zákazníkov zaujímala iba cena, teraz už viac aj pomer ceny ku kvalite,“ vysvetľuje M. Friml. „Radi by sme ich naučili, aby ich zaujímal aj pôvod výrobkov, aby hľadali produkty zo svojho regiónu.“
Malo by k tomu prispieť aj označovanie výrobkov uhlíkovou stopou, ktorú budú mať kratšiu tie lokálne. Tesco chce s tým na Slovensku začať najprv pri svojich privátnych značkách.
Tesco prevádzkuje na Slovensku sto predajní, pričom ešte do konca finančného roka plánuje otvoriť 25 ďalších. Stavia napríklad v Malackách, pripravujú sa ďalšie predajne v Bratislave, napríklad na Dlhých dieloch alebo v Dúbravke, či v Banskej Bystrici a Trenčíne. Dôraz sa dáva najviac na formát Tesco Expres s plochou do 500 štvorcových metrov.
Ilustračné foto - Peter Kremský