Projekt výstavby novej prepojenej železničnej a autobusovej stanice v Trenčíne sa po diskusiách pohol smerom k realizácii. Zámer predstavený v decembri už podal investor SIRS – Development na posúdenie štátnym orgánom.

S výstavbou projektu za 107 miliónov eur pokrytých z vlastných zdrojov plánuje začať na jeseň tohto roku a dokončiť ju do dvoch rokov. Aktuálne je hotový projekt na územné konanie.

Celý terminál pozostáva z troch častí prepojených so zrekonštruovanou železničnou stanicou. Ako prvá sa začne stavať nová autobusová stanica na mieste bývalého areálu ČSAD smerom ku Kukučínovej ulici.

Dvadsať nástupíšť pre diaľkovú a prímestskú dopravu bude prekrytých dvojpodlažným parkovacím domom. Cestujúcich bude od autobusov oddeľovať sklenená stena, nastupovať budú priamo z haly do autobusu.

Terminál v Trenčíne: najprv výstavba, potom búranie

Nový terminál v Trenčíne - vizualizácia (1) Zdroj: SIRS

Na konci tejto časti bude administratívna budova, ktorej štyri podlažia zaberie sídlo trenčianskej SAD-ky vlastnenej investorom projektu SIRS a dispečing, zvyšné dve podlažia budú na prenájom. Celkovo tu bude vyše 3 600 štvorcových metrov kancelárskej plochy.

Na administratívnu budovu budú priamo nadväzovať dielne s čerpacou stanicou. „Presťahuje sa celá SAD-ka zo Zlatoviec, kam dnes odchádzajú denne stovky prázdnych autobusov natankovať či na údržbu po vyložení cestujúcich na stanici,“ vysvetľoval predseda predstavenstva SIRS George Trabelssie počas decembrovej diskusie s občanmi mesta.

Presťahovanie sídla a servisu autobusovej spoločnosti je podľa neho významnou časťou investície, ktorá však prinesie výraznú úsporu a zníži dopravné zaťaženie mosta.

Súčasná stanica sa bude búrať až po dokončení novej. Na jej mieste bude terminál pokračovať centrálnym priestorom prepájajúcim obe stanice, ktorý bude tvoriť pasáž s obchodmi a službami. Pasáž bude pokračovať aj do tretej časti ústiacej do Parku M. R. Štefánika.

V nej budú ďalšie reštaurácie, kaviarne, galérie, obchody a dve podlažia podzemných parkovísk. Zakončená bude druhým vyšším objektom, v ktorom budú kancelárie na prenájom alebo byty. Riešenie vychádza z letiskových terminálov, hovorí G. Trabelssie. Celkovo budú na prenájom jednotky s plochou vyše 22-tisíc štvorcových metrov.

Terminál v Trenčíne: najprv výstavba, potom búranie

Nový terminál v Trenčíne - situácia Zdroj: SIRS

Táto časť zaberie aj vyše dvetisíc štvorcových metrov parku. „Hľadali sme spôsob, ako prepojiť stanicu s parkom a neukrojiť z neho,“ vysvetľuje investor. Dnešný park podľa neho nie je oddychovou zónou, ale tranzitnou cestou pomedzi stromy medzi mestom a železničnou stanicou, kde nie je dôvod zastaviť sa a tráviť v ňom čas.

„Cieľom je urobiť z neho plnohodnotný park, v ktorom sa budú deti hrať, ľudia sa tam budú radi stretávať, môžu sa tam robiť koncerty. Je to mimo tohto projektu, ale chceme sa uchádzať v rámci verejnej súťaže o revitalizáciu parku,“ opisuje G. Trabelssie s tým, že by v parku chceli vybudovať korčuliarske dráhy, cesty pre cyklistov aj chodcov.

SIRS vyhral aj súťaž železníc na revitalizáciu vlakovej stanice. Nová hala bude presklená, aby cestujúci prichádzajúci do mesta ihneď videli jeho dominantu – Trenčiansky hrad. Trabelssieho víziou, ktorá však nie je súčasťou tohto projektu, je aj prepojenie terminálu priamo s hradom tunelom a výťahom ústiacim do Omarovej studne. Nápad sa stretol s protichodnými reakciami obyvateľov a odborníkov.

Projekt terminálu integrovanej dopravy rieši aj dopravnú situáciu v celej lokalite preložením a zjednosmernením Železničnej ulice a vytvorením 1 143 parkovacích miest. Z nich má byť 541 v podzemných garážach a zvyšok nad autobusovou stanicou. V parkovacom dome majú byť aj boxy pre bicykle a terminál má byť súčasťou projektu Trenčín SiTy.

Pozrite si vizualizácie terminálu.