Ktoré mestá patria medzi najobľúbenejšie ciele medzinárodných značiek? Najnovší prieskum poradenskej spoločnosti Jones Lans LaSalle (JLL), ktorý podľa portálu propertyEU prezentovala na realitnom veľtrhu v Cannes, priradil prvé tri miesta Londýnu, Parížu a Moskve.
Mekka módy Miláno sa umiestnila až na štvrtej priečke. JLL sledovala 250 medzinárodných obchodov na 57 kľúčových maloobchodných trhoch v Európe. Prvý krát bola pritom do prieskumu zaradená aj Bratislava a Belehrad. Slovenské hlavné mesto sa ako cieľ svetových mien umiestnilo na 48. priečke. Pre porovnanie, susedná Praha skončila deviata, Viedeň získala 14. miesto.
V britskej metropole pôsobí 235 zo sledovaných 250 obchodníkov. Tento rok cestu do Londýna našla napríklad aj americká značka spodnej bielizne Victoria's Secret či čínske meno pre pánske odevy Bosideng. Štyri hlavné nákupné ulice – Oxford Street, Regent Street, Bond Street a Covent Garden – predstavujú dohromady najväčšiu koncentráciu obchodov v rámci Európy.
Londýn si mnoho značiek vyberá ako odrazový mostík pre starý kontinent. Deje sa tak vďaka obzvlášť priaznivým podmienkam na trhu. V Paríži sa podľa prieskumu JLL rozhodlo usadiť takmer 220 značiek a v Moskve necelé dve stovky. Do Bratislavy zatiaľ prišlo cez päť desiatok známych značiek, v susednej Prahe ich pôsobí takmer trojnásobok.
Predpovede do budúcna naznačujú, že kľúčovým maloobchodným trhom by sa v rámci Európy mohlo stať Rusku. V krajine rýchlo rastú disponibilné príjmy a zdvíha sa stredná vrstva. Moskva sa tak vysoko v rebríčku umiestnila najmä vďaka vysokej penetrácii masových značiek.
V rámci regiónu Moskvy je viac ako 80 obchodných centier, ďalších 320-tisíc štvorcových metrov sa pripravuje. K tomu treba pripočítať niekoľko prominentných nákupných ulíc. Na trh v poslednom čase prišla Victoria's Secret, American Eagle, La Senza či Marlboro Classics. „Prémiové a luxusné mená sa zatiaľ v tomto meste vo veľkom neusádzajú. Najväčší podiel majú značky určené pre masy,“ citoval portál Vladimíra Alexandrovského z JLL.
Najväčšie pokrytie starého kontinentu majú odevné mená Zara, H&M a Mango. Značky Guess a Calzedonia sa zaradili medzi najrýchlejšie expandujúce. Zara je pritom ako jediná na všetkých kľúčových európskych trhoch. V Bratislave v októbri otvorila najväčšiu predajňu na Slovensku v novom nákupnom centre Centrál. S plochou 2 250 štvorcových metrov má ísť zároveň o jednu z najväčších predajní v celej Európe.
Ilustračné foto - JLL