Vo švédskej metropole pripravujú výstavbu multifunkčnej budovy Stockholm City Station. V jej jadre bude stanica prímestských vlakov City Line s dvoma 225-metrovými nástupišťami vyše štyridsať metrov pod zemou. O dvanásť metrov vyššie postavia stanicu Stockholm City modrej linky metra. Budovu od dánskeho ateliéru 3XN začnú realizovať na budúci rok oproti hlavnej stanici, s ktorou ju prepoja v podzemí pasážou.
Nadzemná časť bude rozčlenená štyrmi rôzne vysokými (34 až 62 m), mierne naklonenými blokmi, zvýrazňujúcimi nárožia. Nazvali ich organovými píšťalami, čím chceli pripomenúť, že v susedstve stojí Kostol sv. Kláry, druhý najvyšší kostol Škandinávie, ktorý je vidieť aj na jednej z reprodukcií.
Oddeleniu kultúry štokholmského magistrátu a Rade pre ochranu krás Štokholmu sa nepodarilo presadiť, aby miesto anglického názvu budovu nazvali Klara, prípadne Stockholm Klara, podľa tejto významnej sakrálnej stavby zo 16. storočia.
Na troch z „píšťal“ Stockholm City Station navrhli dánski architekti zelené strechy. Jedna bude patriť k obytnému domu, pravdepodobne s 25 bytmi, druhá ku konferenčnému centru, tretiu sprístupnia verejnosti ako skybar nového hotela. Budova nahradí 12-poschodový hotel Scandic Continental. Pozoruhodné je, že Stockholm City Station, najmä zo západnej strany, nadväzuje na hotel postavený na začiatku šesťdesiatych rokov. Projekt evidentne rešpektoval, že Štokholmčania si naň na tomto exponovanom mieste zvykli.
Projekt budovy schválili po peripetiách tento rok v lete, keď sa ním najskôr zaoberali popredné severské ateliéry, dánska firma CF Møller a domáce A1 arkitekter, Wingårdh Arkitektkontor a White, autori kongresového areálu v bezprostrednom susedstve, o ktorom portál TRENDreality.sk už informoval. Uskutočnila sa aj ďalšia súťaž, v ktorej vypracovali návrhy prominentné zahraničné ateliéry OMA, Snøhetta a Foreign Office Architects.
Dráhu City Line označujú za najzložitejší švédsky infraštruktúrny projekt moderných čias. Šesťkilometrový tunel pre oba smery budujú už tretí rok. Tvorí oblúk medzi severozápadnou mestskou časťou Tomteboda a stanicou Stockholm södra. Štyristometrový úsek medzi nábrežím Söder Mälarstrand a ostrovom Riddarsholmen, kde je skalné podložie v priveľkej hĺbke, prekoná trať v betónovom tubuse na štyroch pilótach zarazených v dne zátoky Riddarsfjärden. Ďalej na juhozápad povedie City Line ešte cez 1,4-km most.
City Line má stáť 2,2 mld. eur. Trať dokončia v roku 2017 zároveň s objektom Stockholm City Station. O nákladoch na výstavbu samotného objektu sa zatiaľ v médiách nehovorilo, na začiatku roku 2007, v počiatočnej fáze koncepcie City Line, náklady na výstavbu centrálnej časti tunela vrátane stanice vyčíslili na 4,2 mld. SEK (v tom čase približne 460 mil. eur). Okrem Stockholm City Station postavia severozápadne od nej ďalšiu stanicu Odenplan, takisto prepojenú so stanicou metra.
Za prínos City Line označujú predovšetkým zdvojnásobenie počtu spojov a odstránenie meškania na terajšej preťaženej sieti. Prímestské vlaky budú premávať na iných koľajach ako diaľkové a nepôjdu ako dosiaľ na hlavnú stanicu.
Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.
Vizualizácie - 3XN
Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.