Podľa poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield (C&W) je to dvojnásobok prvého polroka 2013 napriek tomu, že množstvo centier odsunulo svoje otvorenie na tento rok. „Apetít pre investovanie do nákupných centier sa vracia na úrovne spred krízy a nedávna aktivita výstavby priniesla nové príležitosti,“ hovorí James Chapman zo stredoeurópskeho investičného tímu firmy.

Tvrdí, že väčšina veľkomiest s výnimkou Varšavy už je nasýtených. Ostatné mestá sa tak sústredia na vylepšovanie existujúcich projektov a vlna investícií podľa Matúša Furmana zo slovenskej pobočky poradenskej spoločnosti čaká aj tunajšie komplexy. Kým stredná Európa prináša 209 m2 na tisíc obyvateľov, v EU27 je to 262 a na Slovensku 219,5 m2.

Do konca tohto roka má v Bratislave pribudnúť obchodné centrum Bory medzi Lamačom a Devínskou Novou Vsou. Budúci rok je naplánované otvorenie Forum Poprad na začiatku pešej zóny mesta pod Tatrami a City Arena Trnava, v rámci ktorej vzniká aj nový futbalový štadión.

Z pohľadu Európy má prvenstvo Francúzsko so 17,3 miliónmi štvorcových metrov hrubej prenajímateľnej plochy. Nasleduje Veľká Británia so 16,93 a Rusko so 16,86 miliónmi, ktoré sa má do konca roka prepracovať na druhú priečku.

Do konca tohto roka má na starom kontinente pribudnúť 203 nových centier, z čoho 127 v regióne strednej a východnej Európy. O rok neskôr sa počíta celkovo so stovkou projektov, rýchle dvojciferné nárasty okrem Ruska očakáva Ukrajina a Turecko.

Severoamerický trh, naopak, v súčasnosti bojuje so zatváraním mnohých starších centier a ich prestavbou na iné funkcie. Niektorí odhadujú, že v horizonte najbližších dvoch dekád zanikne až polovica stredísk. Problém majú najmä tie so zameraním na nízkopríjmové skupiny.