„Počas týchto dvoch dní môžeme vidieť naozaj náročný technický proces, ktorý je nepochybne jednou z najzaujímavejších konštrukčných udalostí výstavby Starého mosta ponad rieku Dunaj,“ komentoval v piatok práce primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Práce na príprave výsuvu začal hlavný dodávateľ stavebných prác projektu spoločnosť Eurovia SK realizovať už vo štvrtok v skorých ranných hodinách uzavretím lodnej dopravy a ďalšími prípravnými prácami predchádzajúcimi výsuvu.

„Prípravné práce k výsuvu sa začali ukotvením lode s podpornou konštrukciou medzi novovybudovaným pilierom č. 34 a pilierom č. 5 a aktiváciou podpornej sústavy na lodi,“ vysvetlil riaditeľ stavby Peter Tekeľ.

V popoludňajších hodinách sa následne začali práce na samotnom výsuve oceľovej konštrukcie, ktorá sa predtým postupne po častiach dovážala kamiónmi do Bratislavy, zvárala sa priamo na mieste a vysúvala sa z petržalskej strany ponad Dunaj.

Starému mostu chýba už len sto metrov

Starý most - výsuv Zdroj: Eurovia SK

V piatok sa celá konštrukcia napojila na pilier č. 34 a vysunula o ďalších desať metrov za pilier, zhodnotila hlavná dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová. Po ukončení výsuvu sa práce sústredili na deaktiváciu lode a odkotvenie súlodia.

Kvôli zakotveniu súlodia s podpornou konštrukciou bola na tri dni až do soboty pozastavená plavba lodí na Dunaji v okolí stavby.

Išlo o zaujímavú etapu výsuvu pre unikátnu technológiu, keď preklenutie oceľovej konštrukcie z piliera na pilier musela zapezpečiť ďalšia podporná konštrukcia. „Dĺžka celého výsuvu je 76 metrov a hmotnosť konštrukcie, ktorá sa vysúva na novovybudovaný pilier č. 34 predstavuje približne 800 ton,“ vysvetlil I. Nesrovnal.

Starému mostu chýba už len sto metrov

Starý most po výsuve - sobota Zdroj: Daniel Suchý

„Napriek všetkým problémom, s ktorými sme tento projekt prebrali, napriek absolútnemu podceneniu 70-miliónového projektu zo strany bývalého vedenia mesta, môžem dnes povedať, že som s postupom prác spokojný,“ hovoril primátor.

Jeden zo strategických dopravných projektov zahŕňajúci okrem rekonštrukcie Starého mosta aj vybudovanie prvej etapy nosného systému mestskej hromadnej dopravy zo Šafárikovho námestia na Bosákovu ulicu v Petržalke, začala bratislavská samospráva realizovať v roku 2013.

Dostavba mosta a úprava Štúrovej ulice a okolia je prioritou roku 2015. Termín ukončenia stavebných prác je 15. decembra 2015. Tento termín určuje podpísaný časový dodatok medzi mestom a zhotoviteľom.

Nové vedenie mesta prijalo po nástupe viaceré opatrenia na zrýchlenie prác - na zváraní mostovej konštrukcie sa pracuje nonstop, na stavbe je stály dozor, práce prebiehajú na dvoch montovniach súčasne. Projekt dozoruje hlavná dopravná inžinierka T. Kratochvílová.

Pozrite si aj krátke časozberné video z výsuvu od spoločnosti Eurovia SK: