V podzemí Paríža premáva viac ako sto rokov metro, ktoré je v súčasnosti šiestym najväčším na svete. Ročne prepraví 1,5 miliardy cestujúcich na 214 kilometroch 16 liniek. Okrem 303 staníc, ktoré sú v prevádzke, je v rámci siete ďalších 11 nevyužitých.

Niektoré boli zatvorené po druhej svetovej vojne, iné sú opustené už 75 rokov či dokonca nikdy neboli v prevádzke a nemajú ani vstup z povrchu. Cez niektoré len prechádzajú vlaky bez zastavenia, iné slúžia ako sklad prepravcu, alebo sú rajom pre squatterov a urban exploring.

Opustené stanice chce premeniť na reštaurácie, bary, nočné kluby, galérie, divadlá, záhrady či bazény Nathalie Kosciusko-Morizetová, jedna z dvoch kandidátok na post starostu Paríža v marcových voľbách.

Bývalá Sarkozyho ministerka životného prostredia a dopravy a súčasná starostka jedného z parížskych predmestí spolupracuje s architektmi Manalom Rachdim and Nicolasom Laisné, ktorí už vytvorili niekoľko vizualizácií jej nápadov.

Stanice metra v Paríži sa môžu zmeniť na bary či bazény

Ako premeniť opustené stanice metra - bazén Zdroj: Oxo architectes + Laisné Architecte

Ak by politička prezývaná často iniciálami NKM vo voľbách uspela a stala sa prvou ženou na čele francúzskej metropoly, plánuje zapojiť verejnosť do rozhodovania o využití staníc a hľadať súkromných investorov, ktorí by ich prestavali.

„Plávať v metre znie ako bláznivý sen, ale mohol by sa splniť,“ napísal M. Rachdi v odpovedi pre Smithsonian Magazine. Využitie opustených priestorov by podľa neho pomohlo riešiť nedostatok športovísk v niektorých častiach mesta.

Stanice metra v Paríži sa môžu zmeniť na bary či bazény

Ako premeniť opustené stanice metra - divadlo Zdroj: Oxo architectes + Laisné Architecte

Plány kandidátky na starostku sa však nestretli s jednoznačne kladnými reakciami. Zamestnanec spoločnosti RATP prevádzkujúcej infraštruktúru metra Jean-Michel Leblanc povedal pre denník Le Parisien, že bude veľmi komplikované a drahé prispôsobiť opustené stanice pre verejné využitie. Cez niektoré totiž stále prechádzajú vlaky, majú úzke nástupištia a sú v nich elektrické koľajnice.

Niektoré z týchto staníc sa však v poslednom čase čoraz viac využívajú pri nakrúcaní reklám. Pred siedmimi rokmi sa konala v stanici Croix Rouge výstava a opustené parížske stanice si zahrali aj v niekoľkých filmoch, naposledy v Prométeovi režiséra Ridleyho Scotta.

Stanice metra v Paríži sa môžu zmeniť na bary či bazény

Ako premeniť opustené stanice metra - nočný klub Zdroj: Oxo architectes + Laisné Architecte

NKM vytypovala s architektmi osem staníc, ktoré by boli vhodné na nové využitie. Ďalším nápadom, s ktorým vyrukovala v kampani, je oživenie vnútromestskej železničky Petite Ceinture, ktorá chátra od roku 1934.

Nápad nádejnej šéfky parížskej radnice na nové využitie nepotrebnej verejnej infraštruktúry nie je originálny. Známa je newyorská Highline, park na manhattanských železničných viaduktoch. Podobné plány ako N. Kosciusko-Morizetová majú aj v Londýne, v Štokholme sa zas objavil projekt premeny nevyužitých častí železničného mosta na krytú promenádu, otvorené kino a galériu.