Komplex dostal názov Stanica Nivy. Plocha projektu v ohraničení Nív a Svätoplukovej ulice dosiahne približne 130-tisíc štvorcových metrov. Z toho až 70-tisíc zaberie obchodné centrum, ktoré sa tak stane druhým najväčším na Slovensku. Po dvakrát 30-tisíc m2 si rozdelí stanica a kancelárska veža.
Takmer rekordné obchody
„Rozhodli sme sa skombinovať autobusovú stanicu medzinárodného významu, ktorá poskytne absolútny komfort pre cestujúcu verejnosť s veľkou mestskou tržnicou s čerstvými potravinami, sezónnou ponukou a domácimi produktmi,“ hovorí Adrián Rác, predseda predstavenstva slovenského HB Reavisu.
Stanica Nivy - vizualizácia Zdroj: HB Reavis
Celý projekt má päť podlaží, z toho dve pod zemou. Na prvom z nich bude autobusová stanica, na druhom parkovisko. Zvyšok podlaží zaberú obchody, na prízemí to budú praktické prevádzky na rýchle nákupy, ako drogéria alebo supermarket. Na druhom poschodí sa počíta s módnymi značkami, hore s tržnicou i tradičnými prevádzkami občerstvenia a reštauráciami.
„Budujeme unikátny projekt a samozrejme očakávame, že sa nám podarí pritiahnuť aj nové značky. Všetko však bude záležať na tom, ako sa bude vyvíjať trh,“ hovorí A. Rác. Množstvo obchodných centier v Bratislave i blízkosť dvoch v okolí podľa neho nehovorí o miere úspešnosti Nív, ale zvyšuje požiadavky na kvalitu projektu.
Stanica Nivy - vizualizácia Zdroj: HB Reavis
Stanica pritiahne ľudí
Priestory stanice majú mať 30-tisíc štvorcových metrov, vjazd i výjazd pre autobusy ostane na rovnakom mieste, no pribudne jeden smerom k centrále VÚB. Developer nakreslil približne dvetisíc parkovacích miest v podzemí a na streche pre celý komplex.
„Budujeme dopravný uzol, modernú autobusovú stanicu, ktorou denne prejdú desaťtisíce cestujúcich. Je navrhnutá tak, aby pohodlne obslúžila aj tisícky rezidentov spolu s desiatkami tisíc zamestnancov,“ hovorí A. Rác.
Firma popri rozsiahlej investícii zrekonštruuje okolité ulice a vymení všetky inžinierske siete. Rozširovať sa bude Svätoplukova ulica, premenou prejdú aj Mlynské nivy, pribudnú autobusové i cyklistické pruhy, podzemný kruhový objazd spájajúci zónu Twin City s autobusovou stanicu.
„Predpokladaná investícia do verejnej infraštruktúry dosiahne takmer dvadsať miliónov eur,“ odhaduje šéf HB Reavisu. Okrem toho predpokladá vznik nových zelených plôch, na streche stanice sa počíta so zeleňou, v hre je vybudovanie priestoru na aktívne trávenie voľného času v podobe bežeckej dráhy či komunitnej záhrady.
Stanica Nivy - vizualizácia Zdroj: HB Reavis
Kancelárska veža
Stanica a obchodné centrum nie sú jediné súčasti veľkolepého projektu, ďalším je administratívna veža na rohu Svätoplukovej a Mlynských nív, na mieste, kde dnes stojí pôvodná budova pohrebníctva Marianum. A. Rác hovorí o áčkových priestoroch a až 115-metrovej výške, ktorú dnes dosahuje najvyššia slovenská budova – Tower 115.
Vežiak má priniesť 30-tisíc štvorcových metrov prenajímateľných plôch, čo je zhruba polovica plochy v trojici rozostavaných objektov oproti pod názvom Twin City Juh. Ďalšia veža sa plánuje aj v tejto časti, na rohu Karadžičovej a Mlynských nív, zatiaľ bez aktuálnych podrobností.
Stanica Nivy - vizualizácia Zdroj: HB Reavis
Dočasná stanica
Počas výstavby komplexu bude cestujúcim slúžiť dočasná autobusová stanica v nevyužívanom objekte bývalého obchodného centra Bottova na druhej strane hlavnej ulice, ktorý na tento účel HB Reavis kúpil pred dvoma rokmi. Ďalší osud budovy po vybudovaní novej stanice nie je jasný, predošlý majiteľ Bottovej tu kreslil 80-metrový vežiak.
Dlhý príbeh
Stará budova čelí kritike dlhé roky, skupina HB Reavis ju spolu so 49-percentným podielom v bratislavskej SAD-kde, neskôr premenovanej na Slovak Lines, získala pred desaťročím. O dva roky na to predstavila prestavbu stanice i priľahlých zón pod názvom Twin City.
Stanica Nivy - vizualizácia interiéru Zdroj: HB Reavis
S príchodom finančnej krízy sa však sťažil prístup developerov k úverom, klesla ochota financovať veľkolepé projekty i vôľa firiem hľadať nové kancelárske priestory a chuť ľudí nakupovať. Spolu so zdĺhavým vydávaním povolení projekt navonok zamrzol.
Skupina až vlani naštartovala výstavbu zóny Twin City Juh, kde po roku už stoja prvé objekty a sťahujú sa nájomcovia. Autobusová stanica čakala na povolenie i kúpu posledných potrebných nehnuteľností v lokalite, až vlani sa objavili prvé konkrétnejšie plány.
„Pokiaľ všetko pôjde hladko, chceli by sme získať v priebehu budúceho roka stavebné povolenia a následne začať s výstavbou,“ hovorí A. Rác.
Viac podrobností, ako aj otázky a odpovede o vhodnosti ďalšieho obchodného centra a administratívneho komplexu na preplnenom bratislavskom trhu nájdete v aktuálnom TRENDE 46/2015.