66086>

Slovensko vstupuje do päťhviezdičkovej éry

Tento týždeň v Bratislave otvárajú prvý hotel s piatimi hviezdičkami Arcadia. Za prvú noc, ktorú rezervačný systém umožnil bookovať, hostia v dvojposteľovej izbe platia 261 alebo 281 eur a za mezonetový apartmán 390 až 500 eur. „Chceli sme byť nad najdrahšími hotelmi v meste,“ priznáva riaditeľ hotela Rami Ibrahim.

Po česky hovoriaci riaditeľ, ktorý vyrástol v Prahe a dnes pracuje pre rakúsku hotelovú sieť Vienna International Hotels and Resorts, sa poctivo potí, keď ho v 30-stupňovej horúčave fotografujeme pred plápolajúcim kozubom. Biznis je biznis. Kozub s drevom, navyše v nádhernej budove z 13. storočia s renesančnými arkádami, to je konkurenčná výhoda, akú nikto z konkurentov neponúka.

V sadzbách za nocľah sú zatiaľ opatrní, nad najdrahšími konkurentmi chcú byť na začiatku „iba mierne“, no aj cenou hodlajú svojej klientele ukázať, že Arcadia je naozaj čosi zvláštne. „Táto budova je klenot,“ vraví R. Ibrahim, zároveň však zdôrazňuje, že čaro luxusného butikhotela, medzi ktoré sa Arcadia zaradila, má byť najmä v servise.

Aby sa odlíšili od renomovaných štvorhviezdičkových hotelov, ponúkajú aj takzvaný turn down service, teda de facto druhé upratanie izby večer s rozostlaním postele a ďalšími pozornosťami, plnú obsluhu počas raňajok, 24-hodinový servis jedál a nápojov na izby, čistenie topánok, doručovanie obľúbených novín ráno na izbu či celé jedno poschodie relaxačných služieb.

Slovensko vstupuje do päťhviezdičkovej éry

Do hotela investovali peniaze rakúski i slovenskí podnikatelia, no podľa R. Ibrahima je pre jeho úroveň nesmierne dôležité, že ho už od začiatku koncipovali ako päťhviezdičkový. Riadenie zverili sieti Vienna International a R. Ibrahim sa v posledných dňoch potil nielen pred spomínaným kozubom. Minulý týždeň to ešte na otvorenie veľmi nevyzeralo, finiš stavbárov pripomínal pohyb v cieľovej rovinke na atletickom šampionáte v Osake. Ale keďže hotel mal byť pôvodne otvorený na jar, riaditeľ si nepripúšťal myšlienku, že by to už nestihli. „Máme záväzok voči hosťom, ktorí si ubytovanie objednali. A alternatívu pre nich nemáme, pretože nič podobné v Bratislave neexistuje,“ tvrdil s neskrývanou hrdosťou.

Prvý bol Thermia Palace

Na službách a exkluzivite postavili svoj biznis plán aj vo vôbec prvom slovenskom päťhviezdičkovom hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. Ten je otvorený od vlaňajšieho decembra a slovo klenot použije hádam každý, kto ide okolo.

Spali sme v ňom pred niekoľkými dňami a musíme priznať, že Thermia Palace má nielen jedinečnú polohu, ale aj neopakovateľnú atmosféru. Je v nádhernej secesnej budove a exkluzivitu jej popri prevažne cudzineckej klientele zabezpečuje nielen stavba, kvalitné vybavenie, vonkajší termálny bazén či golfové ihrisko, ale najmä prepojenie s kúpeľmi Irma. Hostia z Thermie do nich môžu ísť v županoch rovno z izby.

Slovensko vstupuje do päťhviezdičkovej éry

 

Rami Ibrahim, hotel Arcadia, Bratislava

Na hlavné z originálnych piešťanských procedúr sa síce dostanete len po prehliadke lekárom, ktorý je k dispozícii sedem dní v týždni, no pri prehliadke ide iba o vylúčenie zdravotného rizika. Do bahniska, bazénu s prírodným bahenným dnom, vybudovaného na jednom zo zdrojov slávneho piešťanského bahna, sa dá ísť len na päť až osem minút. A väčšina po tejto procedúre od únavy zaspí, pretože brodenie sa v bahne je naozaj „makačka“. Thermia Palace ponúka množstvo rôznych balíčkov a výber zo zhruba šesťdesiatich procedúr. Bežní hostia využívajú najmä služby, ktoré by sa dali zhrnúť pod pojem medicínsky wellness. A najmä dámy, no dnes už nielen ony, oceňujú veľký kozmetický salón.

Vyhláška, ktorá určuje, kedy si hotel môže namontovať na fasádu päť hviezdičiek, je síce nesmierne prísna a ani Thermia Palace ju do detailov nespĺňa, vo väčšine izieb nemá napríklad oddelené kúpeľne a toalety, v tomto prípade však málokto zapochybuje o tom, či päťhviezdičkový symbol najvyššej exkluzivity Thermii patrí. Stačí počúvať vycepovaný personál, ako si vie uctiť hostí. Hotel bol však predovšetkým dobre vymyslený.

Veľký hráč rozhýbal Tatry

O päťhviezdičkových ambíciách na Slovensku ako prví začali hovoriť manažéri finančnej skupiny J&T. K hotelovému biznisu sa dostali tak trochu okľukou, keď v roku 2002 do svojho portfólia nehnuteľností získali vtedajší bratislavský hotel Forum a po rekonštrukcii ho už ako Crowne Plaza zaradili do siete Intercontinental Hotels and Resorts.

Potom sa im hotelový biznis zapáčil a stali sa najvýznamnejším investorom do tatranských hotelov a následne aj lanoviek a občerstvovacích zariadení. Dnes dokonca plánujú otvoriť hotel v každom meste ruskej federácie nad milión obyvateľov. Rekonštruujú už hotel v Prahe, takpovediac na spadnutie je prvý luxusný hotel v Moskve, za ním by mal nasledovať Petrohrad. Hotelovú základňu skupiny J&T by malo o pár rokov tvoriť zhruba pätnásť hotelov v Rusku a ďalších pätnásť v ďalších štátoch strednej a východnej Európy.

Vo Vysokých a Nízkych Tatrách vlastnia alebo spoluvlastnia 12 otvorených či práve rekonštruovaných hotelov, sú medzi nimi Grand hotely v Tatranskej Lomnici, Starom Smokovci a Jasnej, po utvorení spoločného podniku so skupinou Júliusa Rezeša sa rozbehla rekonštrukcia košického Slovana. Dovedna majú „rozpracovaných“ už 17 hotelov vrátane jedného v Karibiku. Keď bude hotelová sieť dostatočne silná, J&T chce jej manažérsku spoločnosť kótovať na burze.

Slovensko vstupuje do päťhviezdičkovej éry

Jej šéf Branislav Babík hovorí, že pokiaľ ide o výber operátorov pre jednotlivé hotely, budú ich vždy „šiť“ podľa charakteru toho-ktorého projektu. V Bratislave a na Štrbskom Plese by dva päťhviezdičkové hotely mali patriť pod sieť Kempinski, v Prahe Royal Meridien s kategóriou ***** + do siete Starwood Hotels and Resorts, z tatranského Heliosu bude zasa Holiday Inn.

V Tatrách už pohyb, ktorý zaangažovanie sa silného hráča prinieslo, cítiť. Dohoda s rezešovcami dodala potrebný impulz aj trhu v Košiciach. „Rozhodli sme sa v slovenskom hotelovom biznise ukázať istú úroveň služieb. Ak sa k nám ktokoľvek pripojí a do tatranských či slovenských hotelov bude chodiť viac ľudí, budeme len radi, pretože to prinesie ďalší biznis aj nám,“ vraví B. Babík.

Čo znamená sieť

Medzi hotely s najvyššími tržbami, najvyšším počtom prenocovaní a s najvyššou vyťaženosťou na Slovensku patrí bratislavský Ibis. A to napriek tomu, že počtom 110 izieb nie je zďaleka najväčší. Zohnať v ňom prázdnu izbu v sezóne je problém. Keď doň hoci aj o polnoci nazriete, v neveľkej hotelovej hale cítite typický ruch. Dvaja ľudia sa ešte ubytúvajú, ďalší si na počítači vybavuje e-maily, dve-tri skupinky posedávajú v kaviarni. Ibis žije 24 hodín denne – a majiteľom dobre zarába.

Pravda, nezávislí hodnotitelia z publikácie Trend top hotely a reštaurácie o jeho službách nemajú vysokú mienku. Vlani ho medzi hodnotenými bratislavskými hotelmi ocenili predposledným miestom.

Odpoveďou na zdanlivo nelogickú situáciu je pojem – sieť. Ibis patrí do hotelovej siete Accor, v rámci ktorej vo svete funguje vyše osemsto hotelov rovnakého mena. Ľudia, ktorí hľadajú istý štandard za strednú cenu, vedia presne, čo v hoteloch tejto siete nájdu. A ak raz zažili ubytovanie v Ibise povedzme v Paríži a vedia, čo dostali za osemdesiat eur, budú si voliť radšej rovnakú istotu aj pri návšteve Bratislavy ako riskantný krok do neznáma.

Im zrejme veľmi nezáleží na tom, že izby i kúpeľne sú menšie, ako by podľa slovenskej vyhlášky o kategorizácii ubytovacích zariadení mali byť, že v nich chýba vyhláškou predpísané vybavenie. Rovnaké farby, uniformné zariadenie po celom svete, žiadne apartmány, kongresové ani relaxačné zázemie, reštaurácia na úrovni kantíny, to je realita, ktorú poznajú. Ale zároveň vedia, že personál ovláda veľmi slušne jazyky a rezervácia funguje okamžite. Prefabrikovaný čistý ekonomizmus. Efektívne predaný v globálnom marketingovom kolotoči.

Viac marketingu

„Kde sme urobili chyby? Málo sme hľadeli na ekonomiku. A podcenili sme marketing.“ Bratislavský podnikateľ a právnik Pavel Trubač nečítal vety napísané vyššie o hoteli Ibis. Jeho odpoveď prišla úplne spontánne na záver vlastného príbehu, ktorý nám práve vyrozprával.

So svojím spoločníkom, ekonómom Karolom Jankechom sa po revolúcii zhruba desať rokov venovali biznisu a službám okolo likvidácií firiem. Zarobili nejaké peniaze a pred šiestimi rokmi, teda asi v rovnakom čase, keď sa začal projektovať Ibis, si povedali, že by podnikanie mohli diverzifikovať. Napríklad do hotelierstva.

Slovensko vstupuje do päťhviezdičkovej éry

V Piešťanoch sa im pritrafilo kúpiť spoločnosť, ktorá sa usilovala zrekonštruovať voľakedajší liečebný ústav pre robotníkov na penzión alebo hotel. Pokračovali v tom, pod vedením K. Jankecha to urobili najpoctivejšie, ako vedeli, a výsledkom je pred rokom otvorený parádny štvorhviezdičkový hotel Sandor Pavillon. V historickej budove, s historickým menom a modernou dostavbou, kde je kvalitné relaxačné vybavenie vrátane bazénu s protiprúdom, majú aj sauny, dve seminárne miestnosti, reštauráciu, veľkú kaviareň. Izby sú také veľké, že sa v nich dá tancovať, majú oddelené kúpeľne a WC, čo neponúka ani päťhviezdičková Thermia Palace. Štandard prevyšuje štyri hviezdičky a ceny sú veľmi rozumné – zhruba na úrovni Ibisu.

Lenže je to, ako keď komár atakuje hrocha. „Hotel sme postavili draho, mal mať viac postelí ako 33 a mali sme sa oveľa skôr usilovať dostať ho do povedomia ľudí,“ vymenúva P. Trubač začiatočnícke chyby. Dnes so svojím spoločníkom vedia, že v hotelierstve popri kvalite vybavenia a služieb, ktoré považujú za nevyhnutnú podmienku úspechu, rozhoduje marketing. A ten je veľmi drahý.

„Máme na stole ponuky od dvoch hotelových sietí, sú v podstate porovnateľné. Lenže naša kapacita nezarobí na licenčné poplatky,“ poznamenáva.

Zdá sa, že po roku prevádzky už prišli na to, kde bude ich trh a čo preň musia urobiť. V ďalšej podnikateľskej aktivite zistili, že aj stavať sa dá lacnejšie. Sandor Pavillon je však nadlho odsúdený na to, aby bol – skrytým pokladom.

Slovensko vstupuje do päťhviezdičkovej éry

Včera Bratislava, dnes Slovensko

V Bratislave za posledné štyri roky otvorili alebo znovuotvorili zhruba dvadsať hotelov strednej a vyššej kategórie a najmenej ďalších dvadsať sa stavia alebo projektuje. Trh sa bude hýbať ešte viac ako doteraz. R. Ibrahim, B. Babík i P. Trubač nepochybujú o perspektíve hotelového biznisu.

A hotelový boom, ktorý zažíva hlavné mesto, sa pomaly šíri ďalej. Veľký pohyb cítiť nielen v Piešťanoch, začína sa hýbať Trnava, Nitra aj Košice, k najkrajším prírastkom patria tri nové žilinské hotely Dubná skala, Holiday Inn, Villa Nečas a štvrtý zrekonštruovaný Polom. Vydarilo sa popradské dvojča v Aquacity nazvané Mountain View, príjemne prekvapili hotel Patriot v Skalici. Neuveriteľný štandard za cenu okolo tritisíc korún za noc ponúka práve sa otvárajúci trenčiansky Magnus. V Košiciach dvíha úroveň Bristol, vo Vysokých Tatrách International a Hills, v Pezinku Tilia, vydarenou rekonštrukciou prešiel napríklad Grand hotel Bellevue v Starom Smokovci, ktorý prepojil a dobudoval dva staršie hotely.

Lebo nová konkurencia núti aj majiteľov starých hotelov, aby investovali. Alebo predávali tým, ktorí na to budú mať. Niekoľko mesiacov bol na predaj bratislavský hotel Devín. Už sa nepredáva, idú ho rekonštruovať súčasní majitelia. V mnohých hoteloch dopĺňajú vybavenie, prvou prioritou bývajú seminárne a kongresové kapacity, aby pomáhali predávať izby, hneď za nimi nasledujú relaxačné zázemia a rozširovanie portfólia služieb. „Minulý a tento rok sú zatiaľ naše najlepšie obdobie,“ uzatvára B. Babík, ale pritom poznamenáva, že na slovenskom hotelovom nebi je ešte „kopec priestoru“.

Foto - Profimedia.cz, Maňo Štrauch, Ivan Fleischer