Rozvoj trhu moderných nákupných centier na Slovensku bol zahájený v roku 2000, čo je o niečo neskôr ako v okolitých krajinách strednej Európy.

K 1.1.2006 bolo na Slovensku v prevádzke celkom 18 nákupných centier s viac ako 30 nájomníkmi. Dnes je možné konštatovať, že priestor na budovanie ďalších nákupných centier Slovensko ešte má.

Vplýva na to hlavne faktor miery nárastu kúpyschopnosti obyvateľov a silného hospodárskeho rastu. Nemenej dôležitým faktorom je ešte stále zaujímavá miera zhodnotenia realitných investícií, ktorá je percentuálne výhodnejšia ako v západnej Európe.

Z regionálneho hľadiska má jednoznačne najvyššie zastúpenie nákupných centier bratislavský kraj, výhradne vďaka dominantnej pozícii hlavného mesta Bratislava.

Sú tu umiestnené štyri najväčšie slovenské nákupné centrá a viac ako ¼ všetkých predajných plôch nákupných centier na Slovensku. Nasleduje košický, prešovský, žilinský a trenčiansky kraj. V budúcnosti možno očakávať budovanie nákupných centier hlavne v menších mestách.

Na začiatku roka 2006 bolo možné v rámci slovenských nákupných centier evidovať viac ako 1000 prevádzkovateľov. Najväčší počet nájomníkov možno pozorovať v „módnom“ sortimente, tu ich bolo identifikovaných viac ako 200.

Na druhom mieste z hľadiska počtu nájomníkov figurujú klenoty. Medzi neobchodnými nájomníkmi jednoznačne vedú nájomníci gastronomických prevádzok, ktorých je v slovenských nákupných centrách nad 170.

Výsledky aktuálneho prieskumu „HYPERMARKET & SHOPPING CENTER 2006“, realizovaného spoločnosťami GfK Slovakia a INCOMA Research, potvrdzujú skutočnosť, že Slovensko má ešte priestor na budovanie nákupných centier. V rámci uskutočneného prieskumu bolo podrobne zmapovaných 14 nákupných centier a 83 hypermarketov.

Prieskum - metodika

Aktuálna štúdia spoločností GfK Slovakia a INCOMA Research - Hypermarket & Shopping Center 2006, je založená na rozsiahlej analýze segmentu hypermarketov a nákupných centier na Slovensku a je doplnená o reprezentatívny prieskum spotrebiteľského vnímania.

V jednotlivých častiach sa zaoberá perspektívou segmentu nákupných centier a hypermarketov v Slovenskej republike; vývojom trhu v danej oblasti; profilom zákazníkov a ich spokojnosťou; nákupnými preferenciami vo vzťahu k hypermarketom; hodnotením reťazcov zákazníkmi; ich regionálnym zastúpením.

Zaoberá sa tiež štruktúrou nákupných centier, ich vlastníkmi a prevádzkovateľmi. Ďalšie časti obsahujú komplexné podrobné analýzy jednotlivých typov nájomcov (maloobchod, gastronómia, zábava, služby) a porovnávacie analýzy nákupných centier, TOP rebríčky centier a nájomcov.

Hypermarket & Shopping Center 2006, bol uskutočnený v marci roku 2006 na vzorke 1000 respondentov.

Podľa tlačovej správy spoločností GfK Slovakia a INCOMA Research k výsledkom štúdie „HYPERMARKET & SHOPPING CENTER 2006“.