Podľa analytikov možno hodnotiť roky 2017 a 2018 z pohľadu prírastku nákupných plôch ako plodné. „V roku 2017 to bude až 56 258 štvorcových metrov, ktoré majú byť celkovo dokončené. Z toho 83 percent pripadá na výstavbu nových nákupných centier,“ hovorí Katarína Paule, vedúca retailového tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.
V Martine i Prešove
Ako prvé bolo tento rok otvorené nákupné centrum Terminal v Banskej Bystrici, ktoré ponúka 13-tisíc štvorcových metrov nákupnej plochy. Nové možnosti nakupovania pribudnú v Martine, kde majú koncom novembra otvoriť nákupné centrum Galeria Martin (12 058 m²) a rozšírenie pripravilo aj Tulip Center (8 000 m²).
Rozšírenie možností chystajú aj na východe republiky. V Prešove je plánované otvorenie nákupného centra Eperia s celkovou rozlohou 22-tisíc štvorcových metrov. V Košiciach je to projekt Stanica, ktorý sa bude rozširovať o 1 200 štvorcových metrov.
Galéria Martin - vizualizácia Zdroj: Cushman & Wakefield
Trend prírastku obchodov má pokračovať aj budúci rok. „V roku 2018 očakávame otvorenie dvoch nových nákupných centier. V prvej polovici roka 2018 sa plánuje otvorenie nákupného centra Point v Banskej Bystrici s rozlohou 5 537 štvorcových metrov. V Bratislave sa zase očakáva otvorenie zmodernizovaného podchodu na Trnavskom mýte s 1 350 štvorcovými metrami obchodných priestorov,“ naznačujú analytici z Cushman & Wakefield.
Medzi významné rozšírenia bude budúci rok patriť zväčšenie plôch nákupného centra Europa vo Zvolene. V roku 2018 spoločnosť očakáva celkovo 15 487 štvorcových metrov dostavanej plochy nákupných center, z čoho 81 percent budú predstavovať nové nákupné centrá.
Európe vládne Turecko
Kým v západnej Európe dokončili 344-tisíc štvorcových metrov nákupnej plochy, vo východnej časti to bolo 825-tisíc štvorcových metrov. Celkovo bolo dokončených 34 nových nákupných centier, pričom 21 existujúcich centier bolo rozšírených.
Nákupné centrum Emaar Square Mall v Istanbule Zdroj: Emaar Square Mall
Najaktívnejším trhom bolo Turecko, kde sa postavilo až 48 percent z celkovej plochy všetkých európskych nákupných centier (566-tisíc m²), nasleduje Rusko so 186-tisícmi m² a následne Taliansko so 107-tisícmi m² nových priestorov.
V prvom polroku 2017 bolo celkovo o 11 percent menej dostavanej plochy ako v rovnakom období roku 2016, dôvodom je nárast konkurencie, zmena správania zákazníkov a nárast online predaja. Ďalších 6,8 milióna štvorcových metrov je momentálne vo výstavbe, dokončenie sa očakáva do konca roka 2018.