Na budúci rok pribudnú moderné nákupné centrá City Arena v Trnave či Forum v Poprade, ktoré budú podľa poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield dominantnými v týchto mestách. U západných susedov aj na budúci rok pribudne ďalších 70-tisíc štvorcových metrov obchodov.
Väčšia aktivita pri budovaní nákupných centier v Česku kontrastuje s faktom, že kúpna sila Čechov je nižšia ako Slovákov, upozorňuje Cushman & Wakefield.
V pomere ku kúpnej sile sa tak český trh blíži k nasýteniu. Od začiatku roka sa už otvorili obchodné centrá Centrum Pivovar v Děčíne, Galerie Teplice, OC Lužiny a nákupná pasáž vo Florentine v Prahe. V druhom polroku pribudnú centrá Frýda vo Frídku-Místku a Quadrio v Prahe. Na budúci rok je naplánovaný Central Kladno a rozšírenie OC Královo Pole v Brne.
„Kúpna sila na obyvateľa je v Česku momentálne nižšia než na Slovensku, a to najmä z demografických dôvodov, slovenská populácia je totiž mladšia. Výsledkom je, že Slováci v obchodných centrách utrácajú v prepočte na obyvateľa viac ako Česi,“ uvádza Cushman & Wakefield.
Ďalšia výstavba by mohla prísť v budúcnosti v prípade, ak porastie kúpna sila obyvateľstva. Podľa aktuálnych štatistík tvoria celkové ročné výdavky jedného Čecha 205 650 českých korún (7 500 eur), zatiaľ čo Slovák za 12 mesiacov minie v priemere 8 000 eur (219 360 korún).
Nové centrá sa napriek tomu podľa Jana Kotrbáčka, vedúceho prenájmu maloobchodných priestorov v Cushman & Wakefield pre Česko a Slovensko, budú stavať naďalej. „Trh potrebuje prirodzenú obnovu nákupných plôch. Popri klasických obchodných centrách budú vznikať predajné plochy na dopravných uzloch a menšie projekty slúžiace lokálnemu trhu,“ hovorí J. Kotrbáček.
Jedinou krajinou v regióne strednej a východnej Európy, kde sa plánuje masívnejšia maloobchodná výstavba, aktuálne zostáva Poľsko.
Najväčšia krajina regiónu je aj najnasýtenejším maloobchodným trhom s 225 m2 nákupnej plochy na tisíc obyvateľov, čo je len mierne viac ako na Slovensku. V Česku dosahuje 210 m2. Priemer v celej Európskej únii bol vlani 262 m2, kým v strednej Európe 209 m2 plochy v moderných nákupných centrách na tisíc obyvateľov.