Téme outletov sa na Slovensku darí. Ešte donedávna viedli pripravované centrá vo Voderadoch a v Senci verbálny boj o to, kto otvorí skôr a kto má lepších nájomcov. Po zvolaní tlačovky v sídle jednej firmy zvykla nasledovať druhá u konkurencie. Napokon developerská spoločnosť Realiz otvorila One Fashion Outlet vo Voderadoch a slovná prestrelka sa načas skončila.
Pavlína Hajnová je šéfka spoločnosti Centers, zaoberajúcej sa obchodnými centrami a už neraz sa zaoberala témou outletov. Zväčša kriticky. „Ani jeden z outletov, o ktorých sa teraz na Slovensku hovorí najčastejšie, nebude mať jednoduchý štart, a to preto, že len ťažko môžu konkurovať Parndorfu, kde sa nachádza veľké množstvo značiek,“ píše pre portál ASB.sk.
Je to podľa nej dané najmä spádovou oblasťou, kde sa rakúske centrum môže spoliehať na tri veľké metropoly a môže ponúknuť viac než slovenské obchody. „Ak však slovenské centrá ponúknu lepšie ceny, môžu pritiahnuť okrem slovenských zákazníkov aj tých z Moravy. Minimálne kým na Morave nevznikne niektorý z plánovaných outletov,“ hovorí.
Práve príklad z Českej republike motivuje k skepse. V dvakrát väčšej krajine otvorili dve centrá, jedno Šterboholoch v Prahe, kde sa návštevníci sťažujú, že nejde o outlet a druhý je Freeport Hatě pri Znojme. Hoci podľa P. Hajnovej zápasí s dopravnou dostupnosťou, jeho šéf Jan Procházka je optimistický. Tržby centra síce rastú, no je dlhodobo v strate.
Otvorený One Fashion Outlet Zdroj: Realiz
V Česku pribudli ešte dva outlety, jeden z dielne Talianov, ktorý sa však nepodarilo prenajať a nikdy neotvoril. Druhým je Outlet Exit 66, kde developerská firma Devo Group postavila betónové stĺpy, na ktorých momentálne aj zastavila. P. Hajnová hovorí aj o ďalších projektoch, ktoré sa objavujú na papieroch, väčší projekt sa však zatiaľ reálne nerysuje.
Otázkou ostáva, či môžu na Slovensku vedľa seba fungovať dve centrá. Odpoveďou je zloženie nájomcov a značiek, ako aj ceny pre zákazníkov. A outlety sú postavené na drahších značkách, ktoré bývajú aj po zľave drahšie ako v inom type obchodov, čo môže viesť k sklamaniam neskúsených návštevníkov. „Konkurenčný boj oboch centier sa môže viesť aj na poli služieb a sprievodných aktivít,“ uvažuje šéfka spoločnosti Centers, ktorá pravidelne moderuje diskusie na TREND konferencii Reality a development.
Rozostavaný D1 Outlet Zdroj: Ipec
Podľa nej vyhrá ten, kto centrum lepšie prenajme, to je dôležitejšie ako čas otvorenia. Významná je aj vzdialenosť od kupujúceho a množstvo času, ktoré strávi na ceste. Ak by mali obe centrá rovnakú ponuku, potom vidí výhodu v blízkosti k Bratislave.
One Fashion Outlet vo Voderadoch v prvý deň otvorenia prilákal 12 500 ľudí a developerská firma Realiz očakával 1,5 až 2 milióny zákazníkov ročne. Koncom roka však už predstavitelia bližšie čísla nešpecifikovali. Konkurenčný projekt v Senci sa stále stavia.