Podľa pôvodných podmienok sa mala rekonštrukcia spolu za vyše pol milióna eur vrátane DPH ukončiť do začiatku slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie. Presnejšie do 24. júna 2016. Definitívne sa stavebné práce skončili v októbri.
Do stavu korešpondujúceho s historickou podobou a čiastočnej pešej zóny sa ulice dostávajú až v týchto dňoch osadzovaním rámp pre regulovaný vstup áut.
Starosta mestskej časti Radoslav Števčík meškanie pre TREND Reality vysvetlil tým, že sa pri projekte stretlo viacero prekážok. Od neskoršieho odklepnutia financií, cez nečakane zlý a nezakreslený stav plynových prípojok, až po nedostatok robotníkov.
Za meškanie nikoho nesankcionovali, ale uprednostnili kvalitné dokončenie a odstránenie chýb. Podľa zmluvných podmienok pritom mohol úrad udeliť sankciu, či už za omeškanie alebo neskoršie odstránenie ohlásených chýb. Zmluvná pokuta je stanovená na 0,5 percenta z ceny za každý deň omeškania.
Židovská ulica po rekonštrukcii Zdroj: TREND Reality
Vďaka predsedníctvu
Na revitalizáciu tejto časti Podhradia sa použila časť z peňazí, ktoré Starému Mestu v rámci príprav na europredsedníctvo odkleplo ministerstvo financií. Z celkovo milióna eur šlo vyše 640-tisíc eur vrátane DPH na revitalizáciu vybraných ulíc a verejných priestranstiev, z toho na spomínané dve ulice smerovala väčšina. Aj preto bol termín pre dokončenie stanovený na koniec júna, ešte pred odštartovaním predsedníctva.
No už samotný fakt, že išlo o peniaze súvisiace s predsedníctvom, priniesol so sebou hneď dva problémy. Prvým bolo posúvanie termínu štartu stavebných prác. „O peniaze sme sa začali zaujímať už niekedy v lete 2015. Vytipovali sme, ktoré priestory by sme mohli opraviť, zrekonštruovať. No definitívne sme mali peniaze isté až vlani vo februári, keď bolo podpísané uznesenie vlády,“ opisuje R. Števčík. Dodáva, že nemohli začať s výberom stavebnej firmy ani projektu skôr, kým si neboli úplne istí peniazmi.
Ďalším problémom bolo, že v rovnakom období sa začalo viacero stavebných projektov, pretože samotné hlavné mesto dostalo ďalších 14 miliónov eur na opravy súvisiace s predsedníctvom. Zohnať tak stavebné firmy a najmä robotníkov v prvej polovici vlaňajška bolo komplikované.
Vzhľadom na to ako aj na čas, ktorý by bol potrebný pre verejné obstarávanie, sa rozhodla mestská časť zazmluvniť svoju stopercentnú dcéru Staromestská a.s. (v súčasnosti už Technické služby Starého mesta).
Zmluva o poskytnutí služieb bola definitívne podpísaná vlani v apríli. Reálne tak do dokončenia ostávali dva mesiace. „Napriek tomu sme projekty na Baštovej ulici a verejné toalety na Rázusovom nábreží stihli včas,“ dopĺňa R. Števčík.
Plynári a vodári
Pri rekonštrukciách dvoch ulíc pribudla aj ďalšia komplikácia. Ešte počas príprav projektov sa od SPP distribúcie dozvedeli, že plynári plánujú výmenu prípojok na týchto uliciach v roku 2018. Jednak ide o rok komunálnych volieb, jednak by to znamenalo opätovné rozkopanie novej dlažby, preto s nimi mestská časť dohodla posúrenie výmeny už na vlaňajšok.
No po „odkrytí“ plynárenských súčiastok sa tie ukázali ešte v horšom stave, ako sa počítalo. K tomu treba podľa R. Števčíka prirátať skutočnosť, že celkovo dokumentácia ohľadom plynových prípojok a súčastí v Starom Meste je historicky veľmi slabá. A tak samotné stavebné práce často brzdili dodatočné opravy a zásahy plynárov. A keď už boli ulice „otvorené“, vyzvalo mesto na výmenu príslušenstva aj Bratislavskú vodárenskú spoločnosť.
Židovská ulica po rekonštrukcii Zdroj: TREND Reality
„Obyvatelia sa nás pýtali, prečo sme nerekonštruovali Židovskú s Mikulášskou zároveň. Že by to práce urýchlilo. Ak by sme to ale urobili, odrezali by sme v podstate prístup autom do tejto lokality úplne, čo sme nechceli,“ argumentuje starosta.
Diskusiu tiež vyvolala veľkorozmerná dlažba osadená na začiatku Židovskej ulice. „Pôvodne som si predstavoval, že na celej ulici osadíme kocky, ako je to v dolnej časti. Projekt však zastrešoval vicestarosta Ľubomír Boháč. Chcel aj dlažbou vizuálne oddeliť novšie stavby od tých pôvodných, preto sa rozhodol na časti ulice pre betónovú veľkorozmernú dlažbu, čo som rešpektoval,“ vysvetlil starosta. Ľ. Boháč z funkcie odstúpil vlani v októbri, dôvodom mal byť najmä rozdielny pohľad na otváracie hodiny prevádzok v mestskej časti.
Šmykľavá dlažba
Po dokončení rekonštrukcie sa začali miestni sťažovať na šmykľavý povrch betónovej dlažby. Dlažba podľa úradu spĺňa všetky štandardy pre exteriérové umiestnenie, čo doložil dodávateľ aj certifikátmi. „Verte mi, že viac sťažností je na Kapucínsku či Dunajskú,“ tvrdí R. Števčík a dodáva, že navyše doteraz obyvatelia neboli zvyknutí prechádzať danými ulicami, pretože tam parkovali autá.
Bratislavská parkovacia služba mala v lokalite asi 40 miest. V týchto dňoch sa sfunkčnia rampy, ktoré do zóny pustia len autá so špeciálnym povolením pre parkovanie v historickej časti mesta a autá, pre ktoré majú miestne prevádzky vyhradené parkovacie miesta.
Židovská ulica po rekonštrukcii Zdroj: TREND Reality
Zároveň sa zrušili doterajšie obmedzenia pre vstup áut do lokality, čím sa prístup otvoril aj pre odhŕňače, čo podľa starostu tiež zlepší zimnú údržbu na novej dlažbe.
„Mrzia ma nepríjemnosti, ktoré pre miestnych obyvateľov a prevádzky vyplynuli zo zdržania prác. Ale chceli sme využiť pridelené peniaze a po dohode práve s obyvateľmi sme zvolili variant dokončiť to už celé, aj keď neskôr, než pred zimou to zastaviť a vrátiť sa so stavebníkmi opäť na jar,“ uzatvára starosta.