Prešov chce krajšie prostredie medzi obomi stanicami, lepšie dopravné riešenie a viac zelene na Masarykovej ulici. Mesto však nerozmýšľa nad väčším investičným projektom, na ktorý nemá peniaze ani investora.

„Keď sme sa rozhodli vypracovať toto zadanie, povedal som si, poďme urobiť niečo väčšie, veď predstaničným priestorom sa podľa prepočtov mesta za rok premelie 1,8 milióna ľudí,“ hovorí architekt Peter Švorc.

S tímom zo svojho štúdia navrhli projekt Terminal Center Prešov, ktorý víta vodičov na vjazde z Košíc chrómovým Ufom s vyhliadkovou kaviarňou priamo nad cestou. Kto pricestuje autobusom, vystúpi pod strechu v tvare kvetov vyrastajúcich z nástupísk. S pasažiermi železníc sa môže stretnúť v pasáži s tropickou záhradou alebo na zelenej škrupinovej streche.

Prešov chce krajší predstaničný priestor, architekt ponúka viac

Terminal Center Prešov Zdroj: Architekt Peter Švorc & Partners

Ázijské inšpirácie

Komplex pripomína veľkolepé projekty známe návštevníkom ázijských metropol. P. Švorc nezaprie, že v Ázii už pár rokov rozvíja aktivity. Projekt pre Prešov predstavil minulý mesiac aj na investičnom fóre v čínskom meste Ningbo, kde sa snažil nájsť preň investorov.

„Porota súťaže ocenila, že návrh ukázal, čo všetko sa z tohto územia dá dostať, aj keď neverí, že to niekto zaplatí,“ zhrnul architekt. Ako dodáva, mesto nemá na takúto investíciu peniaze a skepticky sa pozerá aj na možnosť získať eurofondy.

Myšlienkou jeho návrhu je prepojenie staníc suchou nohou a bez bariér množstva zdolaných schodov. Pridáva aj obchod zameraný na jedlo, na ktorý teraz pri staniciach nie je dostatok priestoru. Úplne novými funkciami sú administratíva a hotel, ktoré v lokalite pri vjazde z Košíc, blízko centra a priemyselnej zóny, majú podľa architekta zmysel.

Prešov chce krajší predstaničný priestor, architekt ponúka viac

Terminal Center Prešov Zdroj: Architekt Peter Švorc & Partners

V rámci hotela navrhuje aj kongresové centrum a wellness s 25-metrovým bazénom, ktorý mestu sľuboval bývalý primátor. Zahrnutie administratívnej budovy s takmer šesťtisíc štvorcovými metrami podlahovej plochy vysvetľuje architekt chýbajúcimi kanceláriami najvyššej A kategórie v Prešove. V komplexe je navrhnutých 350 parkovacich miest.

Hoci mesto chcelo zachovať súčasnú architektúru autobusovej stanice, P. Švorc si myslí, že jej usporiadanie nefunguje. „Navrhli sme schému, aká funguje v mnohých mestách. Sú tu nástupné ostrovčeky, na ktoré sa prichádza zvrchu. Vznikajú pri tom zaujímavé zastrešenia, ktoré je možné prepojiť so železničnou stanicou a mestskou dopravou,“ opisuje.

Jediný súťažiaci

Štúdio Architekt Peter Švorc & Partners bolo jediným účastníkom súťaže na urbanistickú štúdiu rekonštrukcie a dopravného riešenia Masarykovej ulice a predstaničného priestoru. Mesto súťaž vyhlásilo koncom marca. Hoci podklady si prevzalo viacero záujemcov, do májovej uzávierky prišiel iba jeden návrh.

Porota vedená bývalým hlavným architektom Košíc Martinom Drahovským mu udelila tretiu cenu a výsledky vyhlásila koncom mája. Ocenený návrh je do 16. septembra vystavený pre verejnosť na Mestskom úrade v Prešove.

Prešov chce krajší predstaničný priestor, architekt ponúka viac

Terminal Center Prešov Zdroj: Architekt Peter Švorc & Partners

Porota návrhu vyčítala najmä dopravné riešenie, predimenzovanie funkcií a kapacity nadzemnej aj podzemnej časti a nerešpektovanie hmotového a priestorového fenoménu autobusovej stanice. Vytvorenie markantného bodu pre vstup do Prešova porota vyzdvihla. Mestu tiež odporúča, aby do súťaží na významné priestory zapojila aj súkromných investorov, o čo sa P. Švorc snaží.

Súťaž sa týkala Masarykovej ulice v úseku od Škultétyho po Jilemnického ulicu, vrátane areálu autobusovej stanice. „Hlavným cieľom riešenia urbanistickej štúdie bolo navrhnúť urbanisticko-dopravnú a priestorovú koncepciu riešenia obnovy časti Masarykovej a časti Košickej ulice s dôrazom na riešenie predstaničného priestoru,“ opisuje hovorkyňa prešovskej primátorky Veronika Kmetóny Gazdová.

Upratanie dopravy a zelene

Mesto ňou chce riešiť usporiadanie všetkých druhov dopravy – od individuálnej automobilovej, cez verejnú dopravu až po peší a cyklistický pohyb. Súčasťou má byť aj viacúrovňové parkovanie so stanovišťami taxíkov, riešenie Park & Ride, Kiss & Ride a Bike & Ride.

Prešov chce krajší predstaničný priestor, architekt ponúka viac

Terminal Center Prešov Zdroj: Architekt Peter Švorc & Partners

Štúdia mala priniesť návrh prestupného terminálu pre MHD a prímestské autobusy a nástupných a rozptylových plôch pred stanicami. Mala riešiť prepojenie staníc s využitím súčasného podchodu, peší prístup do centra mesta aj priemyselnej zóny. Masarykovej ulici má priniesť obnovu obojstrannej stromovej aleje a prepojenie s priemyselnou zónou podchodom popod koľaje.

„Štúdia bude slúžiť ako koncepčný podklad pre následnú projektovú prípravu jednotlivých stavieb zameraných na etapovitú realizáciu výslednej koncepcie riešenia vymedzeného územia,“ dodáva V. Kmetóny Gazdová.

Mesto má na tento rok v rozpočte schválené financie len na spracovanie projektovej dokumentácie. Jej dodávateľa už vysúťažilo a podpísalo s ním zmluvu. Verejné obstarávanie vyhral opäť tím P. Švorca, ktorý musí projekty dodať do októbra. „Zapojil som sa aj do tejto súťaže, nechcel som sa toho vzdať,“ vysvetľuje P. Švorc.