Žilinské obchodné centrum Mirage sa stalo slávnym. Nevedno, či to developer tak chcel alebo to skrátka prišlo. Vďaka umiestneniu v úplnom centre mesta vedľa kostola, nálezu zvyškov hradu, búraniu, ako aj osobe investora sa o ňom hovorí roky. Prvé vizualizácie Slovenskom a najmä metropolou Považia prebehli už v roku 2008, medzi sebou ich šírili sami ľudia. Podarený, hoci zrejme nechcený, viral marketing. Miestni čakali, ako centrum dopadne.

Investorská firma SIRS združená okolo podnikateľa Georgea Trabelssieho však pred otvorením pre zviditeľnenie až tak veľa neurobila. Komunikácia s médiami bola slabá, vonkajšia komunikácia sa rozbehla až krátko pred plánovaným otvorením, 15. novembra. Bilbordy aj televízna kampaň so seriálovými hviezdami centrum v deň otvorenia napriek tomu zaplnili, lepšie povedané, preplnili (klik pre foto). Boli sme sa v ňom pozrieť nedávno.

Oproti tradičným nákupným centrám je Mirage odlišný. Stredisko má vďaka komplikovanej vnútornej štruktúre niekoľko poschodí, v jednej časti tri, v ďalšej aj viac. Pripomína meganákupné centrá zo západoeurópskych veľkomiest, nápadne napríklad pražské OC Palladium. Oproti nim však môže Žilina počítať len so zlomkovým množstvom návštevníkov, čo megalomanské ambície zrazilo na zem. A tak stredisko síce obrovské centrá pripomína, no tam, kde by návštevník čakal ďalšie zákutia, chodby, či schodiská sa už stavba končí.

Podľa množstva nájomníkov a návštevníkov  je však súčasná veľkosť centra (cca 25-tisíc m2 a 90 prevádzok) akurát. Medzi najvýznamnejších patria Marks & Spencer, Koton, Lindex, Intersport, Technomarket, DM drogéria, McDonalds spolu s McCafé, Billa a  ďalšie. Neobsadenosť niektorých prevádzok sa podarilo šikovne zakryť tým, že prázdne miesta nie sú zabednené a polepené ilustračnými fotkami ako inde. Naopak, sú presklené a dvere do prázdnych miest otvorené. Netradičný spôsob, pocitovo robí centrum obsadenejším.

Pozrite sa, ako vyzerá Mirage Žilina

Bolesťou centra ostane výstavba, kvôli ktorej bola zbúraná stará fara na rohu pozemku, ako aj objav Žilinského hradu, ktorý neskôr stavebné mechanizmy sčasti odignorovali. Na druhej strane, investor dnes na oficiálnom webe Mirage prezentuje knižku histórie miesta a rozprávaniu o zbúraných budovách sa vôbec nebráni. V porovnaní s dvojtýždňovým predstihom otvoreným Auparkom má domáci podnikateľ výhodu domáceho prostredia i lepšej orientácie sa v Žiline.

Architektonické riešenie i usporiadanie centra je na rozdiel od takmer všetkých konkurenčných stredísk na Slovensku originálne. Na druhej strane chvíľu trvá, kým sa návštevník zorientuje a schovanejšie prevádzky môžu na originalitu doplatiť.

Netradičné bolo počas našej návštevy aj množstvo ochrankárov, na každom poschodí niekoľko. Navyše nám nebolo dovolené fotiť, a tak okrem troch fotiek prinášame len oficiálne. Aj na nich však vidieť, v čom je Mirage oproti iným odlišné.

Pozrite sa, ako vyzerá Mirage Žilina

Pozrite sa, ako vyzerá Mirage Žilina

Pozrite sa, ako vyzerá Mirage Žilina

Pozrite sa, ako vyzerá Mirage Žilina

Pozrite sa, ako vyzerá Mirage Žilina

Pozrite sa, ako vyzerá Mirage Žilina

Pozrite sa, ako vyzerá Mirage Žilina

Pozrite sa aj, ako vyzerá Aupark Žilina.

Foto – Ľuboš Mistrík a Mirage Center