Projekt Petržalská tržnica zastrešuje rovnomenná dcérska spoločnosť eseročky Terno real estate, prevádzkovateľa maloobchodných predajní Terno, Moja Samoška a Hypernova. Vzniká ako súčasť skôr ohlásených zmien v skupine Terno, ktorá sa snaží okrem iného zatraktívniť a nájsť lepšie využitie pre svoje najväčšie predajne.
Tržnica by sa mala otvárať v marci 2018. Miesto v nej si okrem zmenšeného supermarketu Terno nájde pestrá paleta prevádzok od drogérie cez lekáreň, farmárske predajne, rozličné stánky, gastro prevádzky až po obuvníka či kľúčovú službu. V exteriéri by mal byť priestor pre minitrhovisko s príležitostnými stánkami slúžiacimi na zberateľské či susedské burzy.
Atmosféra upratanej Miletičky
„Budeme sa snažiť, aby koncept bol petržalský. Nie je ambícia byť prémiový, drahý či hipsterský. Bola by som najradšej, ak by sa nám podarilo vytvoriť atmosféru pekne upratanej Miletičky,“ hovorí Katarína Lešková, projektová manažérka Petržalskej tržnice. Skladbu prevádzok zostavujú tak, aby sa skôr dopĺňali, ako si konkurovali.
Petržalská tržnica - vizualizácia Zdroj: R.A.U.
V blízkom okolí Bratskej ulice sú početne zastúpené obchodné reťazce. Neďaleko stoja predajne Lidl, hypermarket Tesco či Carrefour. Výstavbou tržnice Terno podľa K. Leškovej reaguje na trend rastúceho dopytu po čerstvých a lokálnych produktoch. Úspešnou odpoveďou naň je napríklad bratislavský Freshmarket v susedstve budovy klientskeho centra.
Informáciu o rekonštrukcii nehnuteľnosti na Bratskej ulici Terno oznámilo médiám v tlačovej správe na konci mája, keď ohlásilo pozastavenie činnosti predajne s platnosťou od 30. júna. Prestavba objektu by sa mala začať v lete a trvať pár mesiacov. Budova si po nej zachová svoje rozmery. Rozšíria sa len priestory na poschodí, ktoré doposiaľ slúžili ako zázemie pre supermarket Terno.
Supermarket ustúpi stánkom
Nová tržnica bude mať celkovú plochu zhruba 5 000 štvorcových metrov. Zmestí sa do nej vyše dvadsať komerčných prevádzok, podľa K. Leškovej sú už uzatvorené predbežné dohody s väčšinou budúcich nájomníkov. Potvrdená je napríklad 101 drogéria. Nájomcovia dostanú do užívania holopriestory, ktoré si sami zariadia a skolaudujú.
Petržalská tržnica - vizualizácia Zdroj: R.A.U.
Najväčší predajca v tržnici bude supermarket Terno s predajnou plochou 1 200 štvorcových metrov (v súčasnosti má zhruba 4-tisíc štvorcov). Otvorená zatiaľ zostáva otázka obsadenia väčšieho priestoru na poschodí, do ktorého by K. Lešková rada dotiahla aktivity zamerané na komunitu, napríklad pre rodiny s deťmi. „Hľadáme niekoho, kto by si to vedel zobrať za svoje a trošku tam priniesť život,“ približuje manažérka tržnice.
Objekt Petržalskej tržnice nebude tak ako doteraz spravovať centrálna kancelária skupiny Terno, ale samostatná dcérska spoločnosť s vlastným marketingom či facility manažmentom. V eseročke Petržalská tržnica má 85-percentný podiel Terno real estate. Zvyšok vlastní Sandberg Capital, spoločnosť bývalého partnera finančnej skupiny J&T Martina Fedora, ktorá stojí za skupinou Terno.
Ako sa mení Terno
Do obchodnej siete Terno vstúpil začiatkom minulého roka nový majiteľ a investor. Bývalý partner J&T Martin Fedor ju preberal od „kolegu“ finančníka Michala Holíka kapitálovo podvyživenú. Reťazce Terno, Hypernova a Moja Samoška mali ťažkosti s riadnym platením faktúr dodávateľom, ktorí sa od nich odvracali. Výsledkom boli poloprázdne regále a „miznúci“ tovar z predajní.
Pod novým vlastníkom sa vzťahy s dodávateľmi časom upravili. Terno sa snaží zefektívniť početnú sieť obchodov. Súčasťou zmien sú škrty predajní, skončili najmä veľkoplošné Hypernovy v prenajatých priestoroch. Od apríla 2016 zatvárala postupne v Trenčíne, Liptovskom Mikuláši, Košiciach, Bratislave a Nitre. V apríli tohto roka skončila tiež menšia prevádzka Terno na bratislavských Kramároch.
Terno v Petržalke - súčasný stav Zdroj: Maňo Štrauch
Popri redukcii siete vyrástli aj nové prevádzky Terna v Trnave a Žiline a ďalšie podstúpili modernizáciu, napríklad zrenovovaný supermarket v banskobystrickom Europa Shopping Centre. V súčasnosti skupina prevádzkuje dohromady 110 predajní Terno, Moja Samoška a Hypernova. Vlani ohlásila rebranding a zjednodenie pod značku Terno, ktoré dodnes reálne nedotiahla.
V tomto roku sa skupina zameriava na stabilizáciu predajnej siete. Plánuje remodelovať a rekonštruovať interiéry viac ako 60 predajní, pričom približne tretina už touto fázou prešla. V rámci tohto procesu sa zjednocuje vzhľad obchodov a upravuje a rozširuje sa skladba sortimentu. Do modernizácie predajní Terno v tomto roku investuje viac ako 1,5 milióna eur. Na otázku TRENDU ohľadne finančných výsledkov za minulý rok spoločnosť neodpovedala.