Susedia v kríze šetria a za nákupmi sa presúvajú stále častejšie do outletových centier, kde zoženú značkový tovar zlacnený o niekoľko desiatok percent. Hoci českým obchodníkom tento rok celkovo tržby klesajú, outletom sa darí zvyšovať obrat či lákať stále viac zákazníkov.
Pražské outletové centrum Fashion Arena podľa informácií agentúry ČTK zaznamenalo za prvé tri mesiace tohto rok medziročný rast tržieb o 12 percent. Návštevnosť sa v porovnaní s úvodom minulého roka zvýšila takmer o desatinu.
V obchodnom centre je viac ako 60 značkových obchodov, ktoré po celý rok predávajú tovar za ceny o 30 až 70 percent nižšie ako v bežnej predajnej sieti.
Miesto zlacnených tovarov či starších kolekcií Freeport pri Znojme sa môže pochváliť v prvom štvrťroku 2010 s obratom medziročne vyšším o štyri percentá. Návštevnosť však v centre so zhruba 70 značkami klesla o päť percent.
„Hoci Freeport navštívilo menej zákazníkov, boli ochotní viac minúť. Pokles návštevnosti môže súvisieť s dlhou zimou, ktorá nákupom príliš nepriala,“ uviedla pre ČTK hovorkyňa Freeportu Tereza Hrušková.
Záujem nakupovať v prvých dvoch českých outletových komplexoch každoročne rastie. Uspokojiť chuť obyvateľov susedného Česka po lacnejších značkových tovaroch tak majú aj ďalší investori. Stavba niektorých centier však nabrala už niekoľkoročné meškanie.
S časovým sklzom sa borí napríklad pražské outletové centrum Galleria Moda, ktoré malo byť podľa pôvodného harmonogramu otvorené blízko ruzynského letiska už predvlani na jar. Zatiaľ však stále zíva prázdnotou.
Outletový komplex za viac ako miliardu českých korún od talianskeho developera B.Consulting kúpila vlani iná talianska firma Premium Retail. Centrum síce dostalo nový názov - Praha Outlet Village – zostal mu však problém z minulosti, a to získať do priestorov dostatočný počet nájomcov.
Značné meškanie nabrala aj výstavba outletu za zhruba dve miliardy českých korún na 66. kilometri diaľnice D1 pri obci Loket, ktorá mala byť dokončená taktiež pôvodne predvlani na jar. Developer Devo Group však termín niekoľkokrát posunul a zatiaľ nie je jasné, či a kedy bude projekt dokončený.
Napriek viacerým uviaznutým outletovým plánom však v Česku vznikajú ďalšie. Zrejme najväčší outlet v susednej krajine by mal vyrásť na severe štátu, pri diaľnici D8 neďaleko Ústí nad Labem. Projekt pod názvom Centrum obchodných služieb Knínice chystá stavebná firma Unives.
Foto - Freeport