Rekonštrukcia železničnej stanice v Košiciach by sa mala po dlhom odkladaní rozbehnúť. Železnice Slovenskej republiky podľa hovorkyne Martiny Pavlikovej plánujú v priebehu tohto štvrťroka podpísať revitalizačnú zmluvu so súkromným investorom. Ten by mal hneď rozbehnúť projektovanie a vybavenie stavebného povolenia a začať s prácami na druhej etape.

Odštartovať by teda mohli už tento rok, M. Pavliková predpokladá ich trvanie 26 mesiacov. Na rozdiel od minulosti by súčasťou projektu nemalo byť uskutočnenie pôvodných plánov - výstavba nových nástupísk, podchodov a prepojenie vlakovej s autobusovou stanicou. Dôvodom sú nevysporiadané pozemky. Spolu s rekonštrukciou komerčných a spoločných priestorov sa podľa plánov železníc malo minúť takmer 350 miliónov eur.

Modernizácia priestorov má podľa aktuálnych plánov zahŕňať výmenu elektroinštalácie, kúrenia, vzducho- a zdravotechniky, presklenia, strešnej krytiny, schodiska a opravu fasády, a ako aj rozšírenie prístavby. Rekonštrukcia sa čiastočne rozbehla už v roku 2007. Havarijný stav prevádzkovej budovy ani nástupiská sa však vtedy výrazne nezlepšili.

Okresaná košická stanica už tento rok

Zástupkyňa riaditeľa pre komunikáciu s médiami ŽSR Dana Hurtová nedávno pre denník Korzár potvrdila, že záujem developerov i bankárov pustiť sa do pôvodne ohláseného projektu prestavby košickej stanice na nákupné a administratívne centrum je obmedzený.

M. Pavliková upresňuje, že projekt by mal uskutočniť súkromný partner s externým financovaním ako PPP-projekt. O výške investícií sa ešte rokuje. Zrekonštruované priestory sa stanú majetkom ŽSR, na určitý čas však poskytnú investorovi užívacie právo na komerčné priestory. Jeho dĺžka bude závisieť od výšky investície.

Košická stanica sa plánuje obnoviť už dlhšie, železnice však na projekt nikdy nenašli dostatok peňazí. Ponuky domácich i zahraničných súkromných investorov, ktoré sa v čas realitného boomu objavovali, štátny podnik odmietal. Najznámejšie sú projekty domácej firmy Achiles Slovakia a spoločnosti W-GO so sídlom a aktivitami v Budapešti, za ktorou sú írski majitelia.

Okresaná košická stanica už tento rok

Péter Fried z firmy W-GO hovorí, že majú vypracovaný projekt nákupno-zábavného centra Perla s 35-tisíc m2 predajnej plochy a komplexom kín. Malo by vzniknúť rekonštrukciou budovy stanice vrátane administratívnej budovy za celkovo 50 mil. eur. Vo výškovej budove by mal napríklad vzniknúť 4-hviezdičkový hotel a kancelárie. Majú už aj prísľub bankového úveru, jediný problém je nájsť investora, ktorý by do projektu vložil zhruba 10 mil. eur vlastných prostriedkov.

Košická spoločnosť Achiles na svojej internetovej stránke tiež predstavuje novú podobu stanice vo forme nákupného centra a zrekonštruovanej výškovej budovy. „Chceme prinavrátiť tomuto miestu meno a atraktivitu, ktoré malo v minulosti. Zabezpečíme cestujúcim, ktorí denne železnicou dochádzajú do mesta za prácou, aby mali kde nakúpiť a využiť služby, ktoré im poskytneme,“ sľubuje investor.

Okresaná košická stanica už tento rok

Stanicu pokladá Achiles za mimoriadne atraktívnu lokalitu so zaručeným prúdom návštevníkov, každodenne ich ňou podľa ich údajov prejde až 37-tisíc ľudí. Spolumajiteľ firmy Milan Jurkanin potvrdzuje rokovania so ŽSR, k projektu sa však nechce vyjadrovať.

ŽSR vlani zverejnili program obnovy a revitalizácie Moderná stanica, v jeho rámci by sa mali v prvej etape prebudovať stanice Bratislava-Nové Mesto, Prievidza, Trenčín a Žilina. Obnova by mala tiež prebiehať ako PPP-projekty a v jej rámci by sa zo staníc mali stať moderné polyfunkčné budovy. Vyhodnotenie ponúk sa očakáva v najbližších týždňoch.

Vizualizácie - Achiles Slovakia a W-GO

Okresaná košická stanica už tento rok

Okresaná košická stanica už tento rok