Slovenský malooobchod je jedným z mála odvetví, ktoré dokáže sekundovať českému trhu v oblasti komerčných nehnuteľností. Vyplýva to z analýzy poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield (C&W), ktorá sa zaoberala skladovými priestormi pre maloobchodný tovar.
Od roku 2007 pribudlo v krajine 180-tisíc štvorcových metrov prenajatých plôch. V Česku sa za posledných 5 rokov prenajalo 194-tisíc štvorcov obchodných plôch.
Na Slovensku tento segment tvorí až takmer štvrtinu všetkých prenájmov, zatiaľ čo u našich západných susedov predstavuje len 6 percent. V Čechách si skladové priestory prenajímajú retaileri skôr cez logistické spoločnosti ako priamo u developerov.
„Na Slovensku to tak nie je. Bratislavský kraj, kde je 95 percent všetkých skladových kapacít, je pre malobchod zaujímavý hlavne strategickou polohou,“ píše C&W. Spoločnosti ako Takko, Möbelix majú tak blízko do Maďarska, Rakúska, Česka či Poľska.
Pre domáce značky ako napríklad Elektrodom, alebo najväčšieho predajcu hračiek na Slovensku Dráčik, je Bratislava atraktívna kúpnou silou a väčším počtom navzájom konkurujúcich developerov ponúkajúcich skladové priestory.
Foto na titulke - Flickr