Päťposchodová budova s rozmermi 220 x 200 metrov je šesťnásobne väčšia ako starý T2, prvý terminál v Heathrow, na ktorého mieste vyrástol. Slúžil od roku 1955. Najprv s názvom Európska budova, po otvorení Terminálu 1 v roku 1968 spočiatku ako Východný terminál.

Pôvodný T2 postavili pre 1,2 milióna cestujúcich ročne. V posledných rokoch pred uzavretím ho využívalo osem miliónov pasažierov. Spomedzi prominentov, ktorí ním prešli, najčastejšie sa spomína na Marilyn Monroe. Starú budovu zbúrali pred štyrmi rokmi.

Novostavbu dimenzovali pre 20 miliónov cestujúcich ročne. Po druhej fáze, v rámci ktorej sa priestorovo rozšíri približne o tretinu, prijme 30 až 35 miliónov pasažierov. Výstavba je podmienená asanáciou Terminálu 1 stojaceho v ceste.

Rozšírenie smeruje k hlavnému Terminálu 5 (2008) na okraji letiska. Malo sa dokončiť o päť rokov, vo februári však letisko informovalo o presune termínu na rok 2024. S dvojročným sklzom spôsobeným oneskoreným odovzdaním satelitného Terminálu 5C dokončili aj prvú fázu T2, s ktorým sa rátalo počas olympiády.

T2 postavili v strede letiska v komplikovanej situácii za plnej prevádzky. Napríklad žeriavy sa mohli vysúvať maximálne do výšky 44 metrov, aby nenarúšali radarové systémy.

Nový terminál Heathrow čaká premiéra

Nový terminál T2 londýnskeho letiska Heathrow (3) Zdroj: LHR Airports Limited

Strechu Kráľovninho terminálu s plochou 50-tisíc štvorcových metrov tvorí rad troch vlnoviek usporiadaných z východu na západ, pripomínajúcich mihalnice. Všeobecne ju označujú za najvýraznejší a najcharakteristickejší prvok terminálu. „Pôsobí ľahko a evokuje staré lietadlá,“ charakterizoval ho server The Design Air.

Vlnovky označujú časti terminálu. Podľa projektanta, madridského architekta Luisa Vidala (Vidal y Asociados arquitectos), slúžia na „intuitívnu orientáciu“. „Pod prvou klenbou sa zaregistrujete, pod druhou prejdete do bezpečnostnej zóny, tretia vedie k nástupu,“ uviedol v rozhovore pre server cestovného ruchu Skift.

Strechu vytvorili systémom Kalzip s oceľovými Vierendeelovými rámami. Každých osemnásť metrov končia vlnovky zaskleným zárezom s maximálnou výškou 4,5 metra. Okná poskytujú nezvyčajný výhľad na oblohu.

Strecha je obojstranne pokrytá bielym textilným materiálom (silicon-coated glass-fibre). Zvnútra odráža svetlo, pohlcuje hluk a vytvára atraktívnu ilúziu oblakov.

Vstup na západnej strane chráni široký baldachýn na stĺpoch. Vo vstupnej dvorane spojenej mostíkmi s poschodovým parkoviskom prekvapí Slipstream (Prúdenie) považovaný za najdlhšiu sochu na svete (79 m, hmotnosť 77 ton). Do projektu ju včlenili dodatočne.

Nový terminál Heathrow čaká premiéra

Nový terminál T2 londýnskeho letiska Heathrow (8) Zdroj: LHR Airports Limited

Hliníkové dielo s reflexným povrchom zavesené 18 metrov nad podlahou medzi dvoma priechodmi zobrazuje štartujúce akrobatické lietadlo Edga 540 od Zivko Aeronautic (pozrite si video). Autor Richard Wilson je známy sochou Square the Block (Hrana z kusu hmoty) na nároží Londýnskej školy ekonomiky a politických vied na Kingsway a Sardinia Street (2009).

Vidalova koncepcia „letiska ako ozdravovne“ (airport hospital), ktorá má tlmiť stres znepríjemňujúci cestovanie, sa v T2 zrejme vydarila. „Uvoľňuje atmosféru a upokojuje pred letom,“ uviedol v britskom týždenníku Building Design Teodor Alvarez, riaditeľ hlavného zhotoviteľa HETCo.

Podieľa sa na tom usporiadanie odletovej haly. Je to veľkorysý priestor podopretý piliermi vo výške troch podlaží s obchodnou časťou v juhovýchodnom rohu, v ktorom premávajú vyhliadkové sklené výťahy.

Vidal navrhol budovu tak, aby korešpondovala s terminálmi 3 až 5. Zaujímavé je porovnanie s Terminálom 5, najväčšou voľne stojacou budovou vo Veľkej Británii. Na oboch projektoch sa podieľala firma Pascall + Watson, v Termináli 5 spolupracovala s Rogers Stirk Harbour + Partners.

Nový terminál Heathrow čaká premiéra

Nový terminál T2 londýnskeho letiska Heathrow (4) Zdroj: LHR Airports Limited

Sám Vidal, špecialista na letiská s dvoma desiatkami realizácií, bol členom Rogersovho tímu v projekte Terminálu 4 letiska Madrid-Barajas (2006), väčšom ako Terminál 5.

Najnovší terminál nadväzuje na Terminál 5 predovšetkým princípom toast rack, kolmou polohou k rolovacej dráhe, a jednoduchosťou. Markantný rozdiel je v riešení priestorov – bezstĺpových v Terminál 5 a konvenčných v T2 s 356 mm, po obvode dutými 610 mm stĺpmi, s modulom 9 x 9 m, miestami dvojnásobným na horných poschodiach.

T2 je prvým terminálom na svete, ktorému udelili certifikát BREEA. Oproti starému terminálu T2 zníži emisie o 40 percent. Prispeje k tomu systém automatického vypínania nepoužívaných svetiel, LED, štvorcový kilometer fotovoltických panelov a stropné okná orientované na sever, vyhýbajúce sa slnečnému žiareniu.

Nový terminál Heathrow čaká premiéra

Nový terminál T2 londýnskeho letiska Heathrow (9) Zdroj: LHR Airports Limited

Svetlo priam zaplavuje interiér, takže cez deň ho neprehrieva umelé osvetlenie. Chladenie a kúrenie v energetickom centre T2 s 12 MW bojlerom využíva biomasu zo štiepkov. Pripoja naň aj Terminál 5. Z obnoviteľných zdrojov vyrobia pre T2 až 20 percent energie.

Výstavba T2 si vyžiadala tri miliardy eur, po druhej fáze budú náklady 4,8 miliardy. Od roku 2003 vynaložili 13 miliárd eur na vybudovanie Terminálu 5 a modernizáciu Terminálov 3, 4 a 1, ktorý po prestavbe v roku 2005 onedlho uzavrú.

Podľa britského časopisu Premier Construction sa v tomto období zlepšilo hodnotenie Heathrow ako veľmi dobrého a výborného zo 40 na takmer 80 percent respondentov. Terminál 5 získal ocenenie Najlepší terminál na svete 2013. V hodnotení 10 najlepších európskych letísk sa Heathrow umiestil ako štvrtý.

Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.

Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.