Kým tradičné obchodné centrá na starom kontinente bojujú s odlivom návštevníkov a nižšou ochotou nakupovať, tým výpredajovým sa darí. Outlety naprieč Európou vítajú turistov z Číny aj Brazílie, ktorí chodia do obchodov na celé dni. Popritom ušetria niekoľko stoviek eur, informuje Bloomberg.

„Ľudia chcú nakupovať a stále majú radi značkové veci, aj keď sú časy ťažké,“ hovorí Robert Hodges zo spoločnosti Carlyle, ktorej patrí medzinárodný operátor outletov, spoločnosť Freeport. Pochvaľuje si lepšiu návštevnosť i stúpajúce tržby. Tie v celej Európe vlani dosiahli 10,8 miliardy eur, čo je 60-percentný nárast oproti predkrízovému roku 2007.

Operátori a majitelia outletových centier podľa poradenskej spoločnosti FSP Ltd. benefitujú z takéhoto typu projektov taktiež, keďže z každého predaného tovaru majú v priemere 18 percent. Na kontinente okrem Ruska a Turecka možno v súčasnosti nakupovať v dvoch stovkách outletov.

Popri rastúcich tržbách tohto segmentu klesajú čísla u tradičných obchodných centier. Spoločnosť Real Capital Analytics Inc. hovorí o 34-percentnom medziročnom prepade v prvej polovici vlaňajška na úroveň 6,1 miliardy. Znížila sa aj hodnota komerčných nehnuteľností ako takých.

Nový hit cestovného ruchu – outlety

Outlety sa v súčasnosti spoliehajú práve na turistov, ktorí dokážu v centre stráviť aj celý deň s vidinou ušetrenia oproti tradičným cenám. Jednou z najväčších skupín sú Číňania. Presné štatistiky ich míňania vo výpredajoch síce neexistujú, no vlani vo Veľkej Británii celkovo utratili o tretinu viac než predtým. Podľa Bloombergu tieto projekty priťahujú aj návštevníkov z ďalších krajín a napríklad aj do Írska či Portugalska.

Slovenský trh outletov je známy najmä rakúskym centrom v dedinke Parndorf neďaleko hlavného mesta. Okrem toho prebieha výstavba dvoch podobne zameraných projektov – One Fashion Outlet pri Voderadoch a D1 Outlet pri Senci. Plánované otvorenie prvého znie jeseň 2013, konkurenčný projekt pri Senci mali otvoriť už na jar. Zatiaľ však beží výstavba.

„Neistá ekonomická situácia zbrzdila rozvoj nových outletových projektov. Vlani bolo v Európe plánované otvorenie 18 outletových centier, no len do 5 z nich mohli nakoniec zavítať návštevníci. Tie, ktoré boli otvorené, však zaznamenali enormný nárast predajov,“ tvrdí Vladimír Kozár z One Fashion Outlet.

Ilustračné foto - Flickr