Budúca podoba bratislavského Kamenného námestia je jednou z najdiskutovanejších tém tohto typu v hlavnom meste. Odkedy lokalita prešla prevažne pod britskú skupinu Lordship, táto predstavila niekoľko plánov na kompletnú prestavbu. Odvážne vízie medzičasom zbrzdila kríza, firma sa do diskusie o novom vzhľade miesta púšťa opäť.
Impulzom pre opätovné naštartovanie debát bolo zatvorenie legendárneho, no schátraného, hotela Kyjev ako aj príchod nového riaditeľa pre Slovensko a Česko – Juraja Šaštinského. Podľa neho je v súčasnosti potrebné vypracovať urbanistickú štúdiu zóny, ktorá bude základom novej podoby územného plánu zóny. Počíta s viacerými variantmi.
„Súčasný plán zóny nie je dobrý, ak by sa Kamenné námestie dobudovalo podľa neho, neprinieslo by to benefity. Len zastavanie verejného priestoru,“ tvrdí pre TRENDreality.sk. Developer naštartoval diskusiu s mestom a začiatkom leta sa chystá na verejné prerokovanie projektu. Do reálnej výstavby a prípadného búrania je však ešte ďaleko. Aj vizualizácie sú viac predstavou než realitou, počíta sa totiž s architektonickými súťažami na podobu verejného priestoru i samotného námestia.
Obrázok zväčšíte kliknutím
Predstava Lordshipu hovorí o zachovaní hotela Kyjev spolu s podnožou a dobudovaní okolia. „V akej forme ostane zachované samotné obchodné centrum, zatiaľ nevieme povedať,“ dodáva J. Šaštinský. Nová výstavba by tak podľa predstavy mala pospájať osamotene stojace domy v okrajoch námestia. Centrálny vstup navrhuje zo strany Námestia SNP, vnútorné ulice majú byť prestrešené. Niektoré objekty sa môžu ešte nadstavať, najviac do výšky okolitej zástavby.
Obrázok zväčšíte kliknutím
Konkrétne objemy vyplynú z ďalších diskusií, developerská firma nateraz počíta so zhruba 200 až 250 bytmi strednej triedy. „Nepôjde o luxusný segment,“ hovorí šéf Lordshipu. Okrem bývania tu má nájsť miesto aj obchodné centrum s približne 40-tisíc m2, ktorého hlavným ťahúňom bude Tesco. Britskému reťazcu patrí aj časť nehnuteľností v lokalite. V rámci centra sa počíta aj so službami, zábavou a kinami.
Kancelárie majú priniesť áčkový štandard na celkovo zhruba 50-tisíc štvorcoch. Pod celým námestím vznikne podľa aktuálnych plánov zhruba 2 200 parkovacích miest v dvoch podlažiach. Otázna je dopravná priepustnosť okolitých ulíc, no číslovka 2 200 prišla priamo z magistrátu na základe štúdie.
Obrázok zväčšíte kliknutím
Rolu bude na novom Kamennom námestí hrať aj hotel v pôvodnej budove. Predbežne sa počíta s troma hviezdičkami. „Chceme, aby niesol pôvodnú myšlienku,“ vysvetľuje J. Šaštinský, podľa ktorého ho bude firma pravdepodobne aj sama prevádzkovať. Lordship zabezpečoval až do zatvorenia aj chod pôvodného hotelu Kyjev, obľúbeného najmä medzi mladými zahraničným turistami.
Kamenné námestie podľa developera potrebuje významnú zmenu a dobudovanie z dôvodu, že dnes nie je lokalitou na trávenie času. „Ľudia cezeň len prechádzajú ďalej,“ uvažuje. Súčasný stav je niečím medzi pôvodnou ideou zo 60. a 70. rokov a neskoršími predstavami. K pôvodným objektom postupne pribúdali nové budovy, niektoré bude treba aj zbúrať.
Toto Lordship stavať nechce. Ide o aktuálne schválenú štúdiu, ktorú plánuje zmeniť.
Kompletné prebudovanie lokality je záležitosťou na viac rokov. V optimistickom variante schválenia štúdie ešte tento rok je štart výstavby reálny niekedy na prelome 2013 a 2014. Samotné budovanie bude vzhľadom na ambicióznosť plánov trvať niekoľko rokov. Citlivosť lokality a množstvo dotknutých strán môže navyše výrazne ovplyvniť termíny vydávania povolení.
Developerská spoločnosť Lordship vznikla v roku 1989, krátko nato prišla do Prahy. V Českej republike má množstvo projektov, ako napríklad ARA Centre, Obchodní dům Petrov, Jungmannova Plaza, Brno Business Park, Domy Heroldovy sady alebo Pankrác House. Okrem toho chystá rozsiahlu výstavbu blízko centra Karlových Varov.
Vizualizácie - Lordship