Terminal vlak-bus-shopping, ako znie názov projektu, má podľa investora spojiť funkcie stanice, nákupného strediska a retail parku, ktoré bezbariérovo prepojí so železničnou stanicou, informuje tlačová agentúra SITA. Nový objekt má ísť do prevádzky na Vianoce 2016.
„My sme developerská firma, ktorá sa zaoberá výstavbou obchodných centier, ktoré potom vlastní a prevádzkuje. Hľadáme miesta v centrách miest, kde ešte sú. Tento priestor je jeden z mála vo väčších mestách,“ vysvetľuje Ivan Hlaváček, konateľ firmy Primum.
Spoločnosť chce realizovať projekt, na ktorý získala územné rozhodnutie pred dvoma rokmi firma Jahn Development & Consulting s rakúskym kapitálom v pozadí. Súčasný investor s ňou spolupracuje, výšku investície odhaduje na 17 až 18 miliónov eur.
Terminal Banská Bystrica - vizualizácia Zdroj: Primum, s.r.o.
Nová autobusová stanica má mať 18 nástupíšť a 8 výstupíšť a má byť funkčne oddelená. Aktuálne dopravné pripojenie stanice z Cesty k Smrečine sa má zmeniť na kruhovú križovatku. I. Hlaváček chce začať stavať v lete alebo najneskôr na jeseň tohto roka.
Pri takej veľkej stavbe sa ale výstavba za rok a niekoľko mesiacov zdá optimistická, keďže aj menšie projekty zväčša trvajú 18 mesiacov. Tu bude navyše treba aj búrať.
Posledná konkrétna zmienka o prestavbe stanice v Bystrici je z roku 2012, kedy vtedajší investor predložil projekt na posúdenie vplyvov na životné prostredie. Zámer sa oproti vtedajšiemu výraznejšie nemenil , už niekoľko rokov sa ale posúva termín dokončenia.
Autobusová stanica BB - súčasný stav Zdroj: Jahn Group
Výstavba autobusovej stanice v Banskej Bystrici začala v roku 1983. Práce sa zastavili o sedem rokov neskôr, odkedy terminál chátra. Všetky objekty súčasnej stanice plánuje nový majiteľ zbúrať.
Investorská spoločnosť Primum je členom skupiny Intercora. Ide o spoločnosť, ktorá pôsobí na českom trhu od roku 1991 a zaoberá sa výstavbou a prenájmom obchodných stredísk. Prenajala už viac než 250 centier s plochou 1,5 milióna m2. Pôsobí aj v Nemecku, Rakúsku a Rumunsku.
O prestavbe starých objektov staníc sa hovorí aj v Bratislave, kde už niekoľko rokov mešká premena autobusového i železničného terminálu na moderný multifunkčný projekt. Prebiehajú diskusie aj o zámere rekonštrukcie stanice v Trenčíne. Pred niečo vyše mesiacom zasa otvorili jeden z najambicióznejších projektov tohto druhu v Európe – viedenskú Hauptbahnhof.