Ak by sme vychádzali z pôvodných plánov, v týchto dňoch mali cestujúci v Bratislave využívať novú Hlavnú stanicu. Spoločnosť Transprojekt však za vyše desať rokov od prezentovania svojich plánov nezačala ani so stavebnými prácami.

A mesto s nimi už ani nepočíta. Firme sa bratislavskí poslanci rozhodli nepredĺžiť zmluvu a mesto sa chystá riešiť budúcnosť stanice inak. Podobne ako jej majiteľ Železnice Slovenskej republiky, ktoré sa rozhodli zrekonštruovať budovu. O novej podobe Hlavnej stanice hovorí Gabriela Fukatschová z architektonického štúdia Modulor.

Vytvorili ste architektonický návrh toho, ako by sa Hlavná stanica v Bratislave dala rekonštruovať. V čom vidíte hlavné nedostatky jej dnešného stavu?

Nedostatkov na Hlavnej stanici v Bratislave je mnoho, keďže v súčasnosti nevyhovuje takmer žiadnym predpisom, či už dopravným, požiarnym, tepelnotechnickým, architektonickým alebo prevádzkovým. Viem si predstaviť komplexnú obnovu i novostavbu stanice s mimoúrovňovým riešením dopravy a parkovania, čo však vzhľadom na existujúce nevysporiadané vlastnícke vzťahy, platné nájomné vzťahy, možnosti investora nie je možné realizovať.

Z čoho ste pri prestavbe vychádzali?

Navrhli sme riešenie rekonštrukcie vybraných častí stanice v zmysle investičného zadania investora, dostali sme presné znenie požiadaviek, ktoré bolo potrebné naplniť najmä z hľadiska prevádzky stanice vo vzťahu k normám Európskej únie. Rekonštruujeme celú fasádu - v časti socialistickej prístavby výmenou za nový štruktúrovaný fasádny systém s potrebnými tepelnoizolačnými vlastnosťami, ktoré teraz táto hala nemá a s novým presklením bez polepov grafiky. Historickú časť fasád ošetríme na poškodených miestach, lokálne vymeníme niektoré dverné krídla za repliky a táto časť dostane novú farebnosť v zmysle dohody s pamiatkarmi, aká bola v minulosti.

Nová architektka Hlavnej stanice: Budova nevyhovuje žiadnym predpisom

Gabriela Fukatschová Zdroj: Peter Bencsik

Dotknú sa zmeny aj interiéru?

V interiéri navrhujeme výmenu hliníkových podhľadov, celých inštalácií v investorom vybraných častiach na prízemí i na poschodí – v hlavných priestoroch, kam sa dostane verejnosť. V historickej časti budovy vo vnútri bude položená nová dlažba a nová výmaľba stien. Celé prvé nástupište navrhujeme komplet vymeniť – nové podhľady, inštalácie, svietidlá v zmysle európskych noriem. Návrh osvetlenia bol konzultovaný so špičkovými odborníkmi z Európy.

Z vizualizácií nie je jasné, či zmenou prejde aj priestor pred stanicou.

Priestor pred stanicou po stanovisko taxíkov, ktorý je možné riešiť vzhľadom na nájomné a vlastnícke vzťahy, bude stvárnený novou zámkovou dlažbou, nie asfaltom ako je dnes. Celkovo však stanica dostane nový plášť v nadštandardnom materiálovom a dizajnovom prevedení. Bude to možno dočasné riešenie, ale vzhľadom na momentálnu situáciu tam bude niekoľko rokov.

Podľa zverejnených vizualizácií nie sú v prízemí obchodné priestory. Nepočítate s nimi?

Existujúce obchodné priestory na prízemí – bufety a zákaznícke centrá neriešime v zadaní, investor to nepožadoval. Tieto priestory zostanú bezo zmeny ako sú dnes. Bude sa rekonštruovať iba priestor bývalej reštaurácie na prízemí, pokiaľ mám informácie, toto ale rieši iné architektonické štúdio, ako aj bezbariérový prístup pre imobilných.

Plánujete niečo z priestorov stanice vyhadzovať?

Naše štúdio z priestorov nič nevyhodilo, pri návrhu sme sa držali striktne požiadaviek investora. Riešenie rekonštrukcie sa postupne utváralo v priebehu minulého pol roka, museli sme prejsť niekoľkými dlhými poradami s investorom s bujnou účasťou zástupcov jednotlivých sekcií. Výsledný návrh sa nerodil ľahko.

Ak by ste mali voľné ruky, čo by ste na stanici zmenili ako prvé?

Samozrejme, keby som mohla, navrhla by som ju komplet ako novostavbu s akceptáciou historickej časti.

Nová architektka Hlavnej stanice: Budova nevyhovuje žiadnym predpisom

Vizualizácie rekonštrukcie Hlavnej stanice v Bratislave. Zdroj: Modulor Bratislava

Môžeme hovoriť o nejakej inšpirácii pri prestavbe stanice?

Inšpiráciou sú prevádzkové požiadavky, najmä poskytnúť cestujúcej verejnosti vyšší komfort pri užívaní existujúcej stanice. Navrhli sme nie najlacnejšie materiály vzhľadom na ich vyššiu odolnosť pri prevádzke, aby stanica pri množstve návštevníkov čo najdlhšie vyzerala ako čerstvo po rekonštrukcii. Čo sa týka farebnosti, rozhodla som sa ísť do kontrastu, keďže tu máme dve rozdielne budovy – historickú časť a socialistickú. Každá má svoj príbeh a farebnosť, takže aj na novej fasáde bude táto rozdielnosť priznaná a nie potláčaná. 

Čo by malo byť z architektonického hľadiska hlavným plusom takto zrekonštruovanej stanice?

Vyšší štandard v užívaní pre verejnosť, lepšia akustika v hlavnej hale, tepelnotechnicky a stavebnotechnicky lepšie fungujúca stavba, celkovo dizajnovo vyčistený verejný priestor. Pribudne nový informačný systém, takže aj lepšie označenie a orientácia. Stanica dostane absentujúce prvky pre slabozrakých a imobilných, ktoré sú nevyhnutné.