O netradičnom projekte kodanského ateliéru COBE už v minulosti TREND Reality informoval. Premena prístavného obilného sila na luxusnú bytovku získala viacero ocenení.
Tentoraz Dáni prišli s novým unikátnym konceptom – projektom námestia Karen Blixen Plads, ktorý rieši pálčivý problém.
Viac ako 40 percent obyvateľov Kodane každodenne využíva na svoju prepravu bicykel. Cyklisti sú prakticky na každom kroku a sú podstatnou súčasťou mestskej dopravy.
Avšak aj táto ekologická alternatíva sa pasuje s novou výzvou: v mnohých mestských zónach už niet kde „zaparkovať“ bicykel.
Bratislava autá, Kodaň bicykle
Kodanský magistrát teda rieši otázku, ako zabezpečiť priestor pre odstavenie bicyklov. Odborníci sa zaoberajú predovšetkým tým, ako ich na čo najmenšom priestor umiestniť čo najviac. A zároveň nezasiahnuť negatívne do verejných priestranstiev a zelene, na ktorej si hlavné dánske mesto zakladá.
Odpoveď našiel kodanský magistrát spolu s ateliérom COBE pod vedením architekta Dana Stubbergaarda a v úzkej spolupráci s EKJ Consulting Engineers.
Aktuálne sa skolaudoval ich prvý spoločný projekt Karen Blixen Plads. Nachádza sa medzi Kodanskou univerzitou a budovami Dánskej kráľovskej knižnice. V areáli miestneho kampusu sa denne pohybuje približne 16-tisíc študentov a dvetisíc zamestnancov.
„Kodaň je jedným z popredných svetových cyklistických miest. S tým je nevyhnutné zvoliť nový a flexibilný prístup parkovania bicyklov. V predchádzajúcich projektoch sme vyvinuli inovatívne riešenia na parkovanie bicyklov, ktoré tvoria prirodzený prvok v rámci zelených zón. Napríklad pri stanici Nørreport sme vytvorili takzvané cyklistické uložiská a pri Karen Blixen Plads sú riešením cyklistické kopce, ktoré z dvoch tretín zakrývajú túto plochu,“ hovorí Dan Stubbergaard, architekt a zakladateľ štúdia COBE.
Námestie dostalo meno podľa známej dánskej spisovateľky Karen Blixenovej, ktorá sa preslávila najmä svojimi zápisníkmi z Afriky.
Garážové kopce
Kombinované verejné námestie a univerzitný park sú navrhnuté ako „koberec“, ktorý pokrýva zvlnený terén troch menších kopcov a rozdeľuje veľký priestor na menšie zóny s priestorom pre aktivity na kopcoch aj vnútri nich.
Nerovný terén je navrhnutý tak, aby zadržiaval dažďovú vodu v rámci projektu a vytvára tak malé biotopy, ktoré podporujú biodiverzitu a umožňujú odparovanie dažďovej vody.
„Tri kopce pre parkovanie bicyklov sú navrhnuté ako liate betónové škrupiny opláštené ručne položenými dlaždicami vo farbách odrážajúcich exteriéry okolitých univerzitných budov,“ opisujú architekti.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?