Závery prieskumu vyplynuli z vyhodnotenia viac ako tisícky maloobchodných zmlúv v trinástich regionálnych nákupných centrách s celkovou výmerou 217-tisíc štvorcových metrov v desiatke miest. CBRE do neho nezahrnula supermarkety, hypermarkety, bowling, kiná, herne ani kasína pre obmedzenú dostupnosť údajov o dosahovanej výkonnosti, čo by mohlo skresľovať celkové výsledky.
Vybrané nákupné centrá v minulom roku navštívilo zhruba 57 miliónov zákazníkov, čo je takmer totožný počet v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. „Dobrou správou pre maloobchodníkov je však to, že zákazníci sú ochotní míňať z roka na rok viac peňazí,“ hovorí riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov v CBRE Peter Pohanka.
Zdroj: CBRE
Podľa prieskumu už nákupné centrá nie sú schopné pritiahnuť k sebe viac zákazníkov, čo môže obmedzovať ich potenciálny rast v budúcnosti. Musia sa vysporiadať tiež s rozmachom retail parkov (rad susediacich jednotiek so samostatnými vstupmi priamo z parkoviska), ktoré začínajú vznikať už aj v obciach s piatimi tisícmi obyvateľov, čo výrazne zmenšuje spádovú oblasť centier a frekvenciu ich návštev.
Tržby ťahá šport a gastro
Aj napriek stabilnému počtu zákazníkov rástli tržby nákupných centier, a tým aj veľkosť priemerného nákupného košíka medziročne o 5,8 percenta. Obrat na tisíc zákazníkov v minulom roku stúpol na 6 862 eur.
Zdroj: CBRE
Výkon jednotlivých centier bol značne rozdielny, v priemere obraty na štvorcový meter medziročne vzrástli o päť percent na 2 330 eur. „Takýto nárast považujem za pomerne nízky. Dôvodom by mohli byť agresívnejšie úrokové sadzby bánk a tiež to, že ľudia dnes radšej peniaze investujú, než by ich mali spotrebovať nakupovaním,“ myslí si P. Pohanka.
Najvýraznejší nárast tržieb namerala CBRE v kategórii športových potrieb (+17 percent) a v segmente gastro, v ktorom stúpli o desatinu. Výrazné oživenie rezidenčného realitného trhu prináša ovocie predajcom nábytku a vybavenia domácnosti. Ich tržby poskočili o sedem percent.
V ponuke kraľuje móda
V ponuke centier dominujú predajne oblečenia a bielizne, ktoré zaberajú viac ako tretinu obsadenej nákupnej plochy. Ich rozloha narástla niekoľkonásobne a značky, ktoré začínali na tristo až štyristo štvorcových metroch dnes často operujú na ploche viac ako 1 600 štvorcových metrov. Podľa špecialistu CBRE na oblasť maloobchodu Matúša Furmana je dôvodom konkurenčný boj, pričom často platí pravidlo, že kto je väčší, ten vyhráva.
Druhou najväčšou kategóriou z pohľadu záberu nákupnej plochy sú predajne z oblasti špecializovaného obchodu so 16 percentami. Spadá do nej široké spektrum prevádzok od kníhkupectiev cez drogérie, parfumérie, lekárne, darčekové predajne, hračkárstva až po príslušenstvo k mobilným telefónom.
Nájomné nepatrne vzrástlo
Úroveň nájomného v nákupných centrách narástla v minulom roku o 0,6 percenta. Je výsledkom dvoch protichodných trendov. V prémiových centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom stúplo nájomné o štyri až šesť percent. V starších sa výška nájmu udržala alebo aj výraznejšie klesla.
Zdroj: CBRE
Väčší pokles presahujúci sedem percent bol zistený pri veľkých obchodných jednotkách nad tisíc štvorcových metrov. Dôvodom bol odchod reťazca Marks & Spencer zo slovenského trhu, ktorého prevádzky podľa CBRE platili nadpriemerné nájomné.
Česi s vyšším obratom aj rastom nájomného
CBRE porovnala výsledky slovenských obchodných centier s českými. Českí obchodníci zaznamenali vyšší rast priemerného obratu (o 8,6 percenta) aj nájomného (o viac ako päť percent), návštevnosť tamojších centier vzrástla o 0,9 percenta.
Vo vyjadrení počtu zákazníkov na posudzovanú nákupnú plochu sú však na tom lepšie slovenské nákupné centrá. „V roku 2017 bola priemerná návštevnosť na Slovensku 260 zákazníkov na štvorcový meter, zatiaľ čo v Česku indikátor dosiahol úroveň 167 návštevníkov na štvorcový meter,“ približuje P. Pohanka.
V českom prieskume pracovala CBRE s väčšou vzorkou. Do indexu bolo zahrnutých 19 regionálnych nákupných centier a takmer 1 500 nájomcov na celkovej maloobchodnej ploche viac ako 500-tisíc štvorcových metrov.