Hoci let z Viedne do Hamburgu trvá len jeden a štvrť hodinku, akoby sme sa ocitli v inom klimatickom pásme. Namiesto bratislavských 34 je tu príjemných 23 stupňov. Prvá podvečerná prechádzka od hotela pri Hlavnej stanici vedie po bulvári Willyho Brandta smerom k historickým dominantám mesta – kostolom svätých Mikuláša a Michala.

Nedá sa však neodbočiť na mostík ponad labský kanál vedúci do Speicherstadtu – najväčšej štvrte prístavných skladov na svete, zapísanej do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. A tam ju prvýkrát vidno. Typická strecha v tvare rozbúrených vĺn vyčnieva nad historickými tehličkovými budovami.

Desaťročné trápenie ukončila veľká sláva

Elbphilharmonie (Labskú filharmóniu) otvorili v januári po takmer desiatich rokoch výstavby. Na západnom cípe bývalého prístavu pritom malo podľa pôvodných plánov vyrásť mediálne centrum, kde by sa pod jednou strechou sústredili všetky „dot-com“ firmy. Na projekt Media City Port bola dokonca vyhlásená architektonická súťaž. Vyhral ju návrh, ktorý na pôvodný pamiatkovo chránený sklad nadstaval naklonenú sklenenú vežu.

Na návšteve v Elbphilharmonie, novom symbole Hamburgu

Elbphilharmonie - pohľad z južného brehu Labe Zdroj: Daniel Suchý

Zámer padol po prasknutí internetovej bubliny, keď mesto pochopilo, že z Hamburgu nemecké Sillicon Valley nebude. S nápadom postaviť nový koncertný dom prišiel miestny podnikateľ, ktorý si objednal projekt u bývalých spolužiakov, vtedy čerstvých držiteľov prestížnej Pritzkerovej ceny za architektúru, Jacquesa Herzoga a Pierra de Meurona.

Už ich prvý návrh postaviť na pôvodný sklad sklenenú nadstavbu s koncertnými sálami, bytmi aj hotelom, zavŕšenú charakteristickou strechou, sa stretol s veľkým nadšením obyvateľov Hamburgu, miestnych podnikateľov aj architektov. Napriek nádejnému začiatku sprevádzalo prípravu aj výstavbu mnoho komplikácií a tak sa o sedem rokov predĺžila a 2,5-násobne predražila. Náklady sa zastavili na sume 866 miliónov eur.

„Nekompromisnosť, s akou sa uskutočnili estetické predstavy návrhu, je splneným snom architektov,“ zhŕňa veľkolepý dojem aj dôvody komplikovaného zrodu novej filharmónie jej hovorca Tom R. Schulz.

Po otvorení, ktoré sledoval celý umelecký aj architektonický svet, sa budova filharmónie stala obrovským hitom. Všetky koncerty sú dlho dopredu vypredané a na vyhliadkovú plošinu prúdia denne tisíce ľudí.

Elbphilharmonie vo faktoch
Prvotný nápad 2001
Architektonický návrh 2003
Začiatok výstavby apríl 2007
Prvý odhad nákladov 95 mil. Eur
Schválené náklady (2007) 323 mil. Eur
Skutočné náklady 866 mil. Eur
Výška 78 – 110 m
Počet podlaží 26
Počet výťahov 29
Celková podlahová plocha 125 512 m2
Plocha koncertných sál 30 121 m2
Kapacita koncertných sál 2 800
Počet bytov 45
Rozloha bytov 120 – 380 m2
Počet hotelových izieb 244
Počet parkovacích miest 520

Výhľad je zadarmo. Zatiaľ

S T. Schulzom sa stretávame v návštevníckom centre, kde si musíme vyzdvihnúť lístky na vyhliadkovú plošinu, ktorej návšteva je zatiaľ zadarmo. Mesto predpokladalo, že Plaza, ako vyhliadku otvorenú už vlani v novembri nazývajú, za rok navštívi 1,5 milióna ľudí. Už začiatkom augusta však privítali trojmiliónteho návštevníka. Prichádzajú sem rovnako turisti pre výhľad na mesto aj prístav, ako aj milovníci umenia a architektúry. Vďaka nim ožíva vznikajúce HafenCity.

Po vstupe do budovy cez turnikety sa vyvezieme chodiacimi schodmi až na strechu pôvodného skladu. Schody majú dĺžku 82 metrov, vďaka čomu sú vraj najdlhšie v západnej Európe, navyše sú zahnuté do oblúka. Preklenujú po uhlopriečke celý objekt skladu.

Na návšteve v Elbphilharmonie, novom symbole Hamburgu

Elbphilharmonie - vyhliadková terasa Plaza Zdroj: Daniel Suchý

Vyhliadková terasa obchádza celú nadstavbu a ponúka tak výhľad na všetky strany z výšky 37 metrov. Ponad strechy HafenCity a Speicherstadtu vidno päť hlavných kostolných veží aj televíznu vežu. Zo západnej strany vidno nábrežie Starého Mesta, St. Pauli a Altony. Z južnej zas prístav a priemyselnú časť mesta.

Terasa nie je od vstupnej haly oddelená sklenenou stenou, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ide len o membránu, ktorá je v dobrom počasí otvorená, inak chráni pred vetrom a chladom. Z rozľahlého foyer vedú vstupy do reštaurácií a schody do dvoch koncertných sál.

Šatňa pre umelcov aj nástroje

Veľká sála má kapacitu 2 100 miest a malá 550. Do veľkej sály sa vyvezieme výťahom. Ohromný kruhový priestor s priemerom 30 až 50 metrov a výškou 25 metrov zaujme už usporiadaním sedenia. Žiaden divák nie je vďaka kruhovému rozmiestneniu od dirigenta ďalej ako 30 metrov.

Kde sú najdrahšie miesta, pýtame sa. T. Schulz zamieri do stredu hľadiska, sadne si a ponúkne vedľajšie sedadlo. „Na vašom mieste sedel počas koncertu k summitu G20 Donald Trump a na mojom Emmanuel Macron,“ hovorí. „Takže ste ma posadili na najhoršie miesto,“ pokračuje výmena bonmotov. „Tamto sedel Vladimir Putin, to by bolo asi pre vás ešte horšie,“ reaguje so smiechom T. Schulz.

Na návšteve v Elbphilharmonie, novom symbole Hamburgu

Elbphilharmonie - šatňa pre umelcov Zdroj: Daniel Suchý

Rovnako ako v sálach, aj v zákulisí je počas letnej koncertnej prestávky viacero robotníkov. Dolaďujú detaily, ktoré sa ukázali počas polročnej prevádzky ako problematické. Napríklad na schody v hľadisku nalepili gumené pásiky, pretože ľudia obdivujúci sálu niekedy zakopli.

Dôraz na detaily však vidno v celej budove. Nádherné a účelné sú nielen schodiská a priestory s barmi, kde trávia prestávky počas koncertov diváci, ale aj zázemie pre umelcov. V šatni s výhľadom na centrum mesta určenej pre sólistov je klavír, zrkadlo, pohodlné sedenie aj zákutie na oddych.

Na návšteve v Elbphilharmonie, novom symbole Hamburgu

Elbphilharmonie - odkladacie priestory pre nástroje umelcov Zdroj: Daniel Suchý

Hneď pri východe zo sály je na stene akýsi šatník pre hudobné nástroje. Na stene sú namaľované sláčikové aj dychové nástroje s háčikmi. Umelci si na ne svoje vzácne kúsky skutočne odkladajú.

Pohárik na streche

Sály sa nachádzajú na úrovni 12. až 17. podlažia. V prehliadke pokračujeme výťahom na najvyššie, 26. poschodie. Je tu malý VIP salónik, ktorý slúži na párty po premiérach, alebo koncertoch veľkých hviezd, dá sa však prenajať aj na súkromnú príležitosť. Je tu klavír, stolové aj barové sedenie.

A tiež možnosť vyjsť na malú terasu na streche, doslova uprostred rozbúrených bielych vĺn. Strecha s plochou 6 200 štvorcových metrov stúpa od východu na západ, jej najnižší bod je vo výške 78 metrov, najvyšší 110 metrov, teda takmer ako budova Národnej banky Slovenska, donedávna najvyššia v Bratislave. Aj v Hamburgu sú od Elbphilharmonie vyššie len dve kostolné a televízna veža. Žiadna iná výšková budova nedosahuje ani sto metrov.

Na návšteve v Elbphilharmonie, novom symbole Hamburgu

Elbphilharmonie - terasa na streche Zdroj: Iwan Baan

Strecha je pokrytá dierkovanými bielymi kruhmi s metrovým priemerom, akoby bola posiata flitrami, ktorých je takmer šesťtisíc. Robotníci zaistený lanami po nich chodia a čistia strechu a technológie, ktoré sú na nej.

Zaujímavým prvkom fasády sú preliačiny na zhruba štvrtine z vyše dvetisíc sklenených panelov. Okrem estetickej majú aj funkčnú úlohu, jednak sú súčasťou protipožiarneho systému, pomáhajú znižovať prehriatie budovy a v časti z nich sú balkóny.

Na návšteve v Elbphilharmonie, novom symbole Hamburgu

Elbphilharmonie - veľká sála počas Rodinného dňa Zdroj: Jann Wilken

Na bývalom sklade zas zaujmú obrovské kovové vráta, ktoré kedysi slúžili na nakladanie tovaru, dnes sa po vyklopení stávajú balkónmi. Pri budove zostali zachované aj pôvodné žeriavy, ktoré odkazujú na bývalý prístav.

Hriešne drahé byty

Počas vyše dvoch hodín stihneme navštíviť aj kancelárie filharmónie, opäť so skvelým výhľadom na mesto, pozrieme si model budovy z Lega na recepcii, nazrieme do hotelovej časti a končíme v štúdiách na prízemí pôvodného skladu. Pozrieť si nemôžeme jedine byty, ktoré sa predávali za šialených 35-tisíc eur za štvorcový meter.

Na návšteve v Elbphilharmonie, novom symbole Hamburgu

Elbphilharmonie - hotelová izba Zdroj: The Westin Hamburg

Napriek dlhému čakaniu, problémom pri výstavbe a enormnému predraženiu si Hamburčania nový koncertný dom rýchlo obľúbili. Budova pôsobí v novej štvrti HafenCity ako maják, predurčuje ju k tomu miesto, na ktorom vyrástla a rovnaký význam má aj pre celé mesto, hodnotí hamburský kritik architektúry Olaf Bartels.

„Všetkým, ktorí sa podieľali na projekte Elbphilharmonie treba uznať, že napriek toľkým problémom verili na kvalitu architektúry a nešetrili na nej. Inak by budova nemala taký silný efekt. V tom je výnimočná kvalita Elbphilharmonie,“ zdôrazňuje O. Bartels.

O tom, ako Elbphilharmonie oživila novú štvrť HafenCity a láka turistov a ako sa rozvíja Hamburg si prečítajte v aktuálnom vydaní týždenníka TREND (34/2017).