Výhodná geografická poloha v centre Európy, priaznivé makro- aj mikroekonomické prostredie, nízke náklady na vysokokvalifikovanú pracovnú silu. To sú základné parametre, ktorými je Slovensko zaujímavé pre zahraničných investorov. Príchod a ďalšie rozširovanie automobilových fabrík, vznik nových priemyselných areálov na okrajoch miest. Expanzia maloobchodných reťazcov do regiónov, ktoré ešte pred pár rokmi neboli pre obchodníkov vôbec zaujímavé alebo predstavovali prílišné riziko. To sú kľúčové faktory logicky zaraďujúce krajinu karpatského tigra na špicu atraktívnosti pre umiestňovanie logistických parkov a distribučných areálov.

Rozbeh v Bratislave

Doterajšie logistické aktivity developerov sa sústreďovali hlavne na Bratislavu. V hlavnom meste si postavila stan automobilka Volkswagen, ktorá pre seba a svojich dodávateľov vyžadovala veľké distribučné plochy. Tehelňu v Devínskej Novej Vsi a jej okolie tak nahradil logisticko-montážny park s rozlohou 20 hektárov a prenajímateľnou plochou 80-tisíc štvorcových metrov. S podobným účelom vznikol aj park pri Lozorne, kde je k dispozícii 90-tisíc metrov štvorcových.

Zatiaľ posledným veľkým logistickým počinom priamo v Bratislave je park v priestoroch bývalého mäsokombinátu v Rači. Na ploche 15 hektárov je k dispozícii 67-tisíc m2 prenajímateľného priestoru. Najvýznamnejším nájomcom je distribučná firma DHL. Rovnaký developer HB Reavis Group sa pustil do výstavby distribučného centra vo Svätom Jure. Na ploche 10 hektárov bude k dispozícii v prvej fáze 36-tisíc m2. Približne dvojnásobnú rozlohu bude mať park v Malackách ako súčasť industriálneho areálu Eurovalley.

Neďaleko Lozorna zasa developuje logistický park Westpoint spoločnosť Pinnacle. V súčasnosti ponúka na prenájom 40- tisíc m2 priestorov a v tomto roku chce začať s výstavbou druhej haly. Ukončenie postupného rozširovania areálu na 85-tisíc m2 prenajímateľnej plochy je naplánované na rok 2008.

Senecká expanzia

Centrom logistiky na Slovensku však nie je Lozorno, ale Senec. Pár stoviek metrov od diaľnice D1 tam vzniká skladové megapolis. Prvou spoločnosťou, ktorá si uvedomila atraktívnosť tohto miesta, bol IPEC. Spolu s rakúskym partnerom UBM začali v Senec Cargo Center ponúkať priestory s výmerou 50- tisíc m2. Onedlho sa pridala aj konkurencia – 42-tisíc m2 Bratislava Logistic Parku od banskobystrického Profinexu odkúpil rakúsky Karimpol, využívajú ho distribučné firmy, dodávatelia do automobiliek, potravinárske spoločnosti.

Namiesto kukurice skladové haly

Najväčší európsky developer distribučných areálov Parkridge tiež neváhal a takmer oproti Cargo Centru pri ceste smerom na Pezinok situoval park ponúkajúci 60-tisíc m2 skladov. Onedlho by tu však mali pribudnúť ďalšie haly. Parkridge rozširuje existujúci areál o ďalších 20 hektárov (približne o 90-tisíc m2 skladových plôch) a developuje aj nový areál s 40 hektármi (180-tisíc m2 skladových plôch). Za týmito areálmi vlani otvoril Tesco distribučný sklad odevov a obuvi pre strednú Európu.

K expanzii seneckého uzla značne prispeje aj pripravovaný logistický park v Senci od spoločného podniku Profinex Holding a zahraničného partnera. Pozemok s rozlohou 63 hektárov môže ponúknuť až 270-tisíc m2 zastavanej plochy skladových priestorov. Prvá fáza odštartuje koncom roka výstavbou haly s výmerou 40-tisíc m2. Celková suma zatiaľ najväčšej plánovanej investície do logistického parku na Slovensku by mala dosiahnuť šesť miliárd korún.

Silnejúce regióny

Trend postupného rozširovania logistických aktivít mimo Bratislavy a jej širšieho okolia potvrdzujú aj najnovšie ohlásené projekty obrov v tomto biznise. Európska špička Parkridge, ktorý patrí už pod svetovú jednotku ProLogis, okrem rozširovania seneckého areálu chystá ďalší a nie malý projekt. Neďaleko Serede by mal na 30 hektároch vyrásť park so zastavanou plochou približne 145-tisíc m2. Tieto špekulatívne priestory chce developer ponúkať spôsobom „build to suit“, čiže postavenia skladov na mieru konkrétnemu zákazníkovi. ProLogis pripravuje aj distribučné centrum obchodníka s odevmi C&A pri Novom Meste nad Váhom.

Veľké zámery orientované mimo Bratislavy a najbližšieho okolia má aj najväčší domáci developer HB Reavis Group. V blízkosti automobilky PSA chce postaviť priemyselno- logistické centrum na 60- hektárovom pozemku. Výška investície by mala dosiahnuť štyri miliardy korún. O plochu s celkovou výmerou 240-tisíc m2 prejavujú potenciálni nájomcovia záujem ešte pred začatím výstavby.

Krok s konkurenciou chcú držať aj finanční žraloci z Penty. Pre nich bude logistický park v Košiciach vôbec prvým a zároveň jedným zo skromnejších počinov v tomto segmente. Logistic Park Košice Airport s prenajímateľnou plochou 45-tisíc m2 chce skupina začať stavať na jeseň tohto roka. Na Pereši plánujú preinvestovať viac ako jeden a pol miliardy korún (50 miliónov eur).

Namiesto kukurice skladové haly

V tej istej lokalite rozbieha dcéra rakúskej Erste Bank, spoločnosť Immorent výstavbu Immoparku s rozlohou 60 hektárov. Investor počíta s nákladmi približne 180 miliónov eur (viac ako šesť miliárd korún), čím sa objemom vyrovnáva seneckému Warehouse Centru. Prví nájomníci by sa tam mali nasťahovať už na budúci rok, pričom k dispozícii budú mať najmä výrobné a skladovacie priestory s rozlohou od 500 do 10-tisíc m2. Pri 40-percentnej zastavanosti územia by Immorent mohol ponúknuť 240-tisíc m2 zastavanej plochy pre distribúciu.

Immopark je súčasťou 180- hektárovej pripravovanej priemyselno-logistickej zóny Pereš, kde sa momentálne rieši majetkovoprávne usporiadanie pozemkov. Priemyselno-logistický park s výbornou dopravnou dostupnosťou sa nachádza v tesnej blízkosti košického letiska, pre ktoré to môže znamenať významný rozvojový impulz. Od priemyselného parku Kechnec, v ktorom je niekoľko zahraničných a domácich investorov, je vzdialený len 15 kilometrov.

O tom, že slovenský logistický trh je a ešte nejaký čas bude zaujímavý, svedčí aj zámer holandskej spoločnosti CTP Invest. Tá tu chce investovať zhruba 150 miliónov eur (5,2 mld. korún) do výstavby menších priemyselných a logistických parkov. Jednou z vybraných lokalít je Dolný Hričov pod Žilinou. Na 36-hektárovom pozemku by malo stáť centrum využívajúce okrem výhodnej dopravnej polohy aj blízkosť automobilky Kia a severomoravských priemyselných parkov.

Medzi ďalšími miestami, ktoré má CTP v hľadáčiku, sa skloňujú najčastejšie Nitra a Prešov. Po deviatich rokoch fungovania na českom trhu je firma najväčším developerom industriálnych a logistických nehnuteľností v krajine. Aj napriek tomu, že jeho aktivity sa sústreďujú mimo hlavného mesta. Tejto regionálnej stratégie sa chce spoločnosť držať aj na Slovensku, pretože najkvalitnejších distribučných parkov je nedostatok najmä v regiónoch a konkurencia tu nie je taká výrazná.

Foto - Maňo Štrauch