Región strednej a východnej Európy je pre investorov a developerov nákupných centier stále zaujímavý. Ale treba preberať medzi lokalitami, inak môže ich dobrý zámer skončiť neslávne. Všeobecne je však táto časť kontinentu na tom pomerne dobre a v ukazovateli nákupnej nálady nevidno dramatické prepady ako v roku 2009, informuje magazín Across.
Chuť obyvateľstva chodiť po obchodoch už natoľko neovplyvňujú krátkodobé výkyvy na finančných trhoch, ako skôr dlhodobá ekonomická situácia v krajine a jej politická stabilita. Konzumenti už nereagujú natoľko výrazne na krízové nálady a vyjadrenia v médiách.
Výrazné turbulencie zažíva prirodzene Grécko, kde index nakupovať ukazuje hodnotu 42,5, čo je výrazne pod hodnotou 100 hovoriacou o chuti navštevovať obchody. Klíma smerom k obchodným centrom je síce v krajine mizerná, no už nie je uprostred hlbokého pádu, píše Across. No ani južanská krajine nie je rekordérom, tým je Bielorusko s hodnotou 37.
Slovensko ostáva na úrovni 82,9 s vyhliadkou mierneho rastu. Je to o takmer osem bodov menej ako v susednej Českej republike, no stále o viac než dvanásť viac než v Maďarsku. Neporovnateľne lepšie je na tom ekonomicky výborne si vedúce Rakúsko (101,9), či Poľsko (100,2).
No kým stredná Európa zažíva mierne nárasty či stagnáciu, ťažké časy zažívajú na juhovýchode. Podľa magazínu Across stagnuje Rumunsko aj Bulharsko, hoci v tabuľke sú na podobnej úrovni ako Slovensko. V tomto regióne sa však očakáva mierne oživenie nákupnej nálady.
Index chuti nakupovať podľa Across ukazuje perspektívu trhu s obchodnými centrami. Obsahuje kľúčové faktory ako je vývoj HDP, príjmy, trh práce i ukazovatele z retailového trhu a nákupných zvyklostí.
Ilustračné foto - Flickr