Rast reálnych príjmov obyvateľstva nielen v Bratislave, ale takmer po celom území Slovenska hrá obchodu do kariet. Kupujúci sa presúvajú z trhov do obchodov a najviac obľubujú práve moderné nákupné centrá.

Tie predovšetkým v regiónoch nie sú len miestom nákupov, ale aj vyjadrením určitého statusu, spoločenskou prezentáciou, akou bolo kedysi korzo. Developeri to cítia a chytajú sa šancí.

Nákupným centrám sa Slovensko páči

Usilovná výstavba nákupných centier vlani takmer obišla Bratislavu, zato sa naplno rozbehla vo všetkých regiónoch. Azda najviac sa stavia v 66993 target=blank>Nitre, kde začiatkom vlaňajška otvorili Centro pri výstavisku, pred Vianocami ho doplnil Max. Na jeseň budúceho roka by mal pribudnúť CityPark bratislavskej stavebnej firmy ICT Istroconti, rozbehla sa aj výstavba 79715 target=blank>Mlynov v centre mesta od šalianskej skupiny INvest.

Menej prudko rastú obchodné plochy v ďalšej mekke zahraničných investorov – v Trnave. V slovenskom Ríme na jeseň pribudol menší obchodný dom 78801 target=blank>Arkadia so 4 500 štvorcovými metrami, ktorého majiteľom je lichtenštajnský Realtech.

Podobnou udalosťou bolo rozšírenie hypermarketu Tesco o galériu s vyše 5 tisíc m2, kde sa usídlili najmä obchody s odevmi. Symbióza Big-Boxu s Tescom sa vlani prejavila vybudovaním pridružených obchodných domov v Trenčíne a Nových Zámkoch, má pokračovať napríklad v Skalici či Liptovskom Mikuláši.

Rakúsky Big-Box chce počas rokov 2007 a 2008 85589 target=blank>vystavať sedem nových centier, napríklad v Leviciach, Prievidzi, Poprade, Prešove a Michalovciach. Podobné nákupné promenády Family Center ide stavať ďalšia rakúska firma Agoria Holding. Prvá má vyrásť v Piešťanoch a tiež využije susedstvo Tesca. Ďalšie majú stáť v Prešove, Topoľčanoch, Vranove alebo Komárne.

Nákupné promenády budú oporným bodom aj pre vylodenie nemeckého diskontného reťazca Aldi. Budú sa nazývať 103027 target=blank>City Center, majú okrem potravinovej samoobsluhy obsahovať jednu až dve desiatky predajní. Postaví ich rakúska spoločnosť Delta v pozadí s realitným hráčom Immoeast a stredoeurópskym realitným fondom holandskej spoločnosti Redevco. Tie centrá majú po dokončení odkúpiť, pričom prvé otvoria už na jeseň. Promenády by mali stáť v bratislavskej Petržalke, Trnave, Nitre, Banskej Bystrici, Zvolene, Lučenci, Ružomberku či Komárne.

Nákupným centrám sa Slovensko páči

Priostruje sa situácia v Košiciach. Rozbehli sa veľké projekty, ktoré by druhému najväčšiemu mestu krajiny mali priniesť vyše sto štvorcových metrov obchodných priestorov. Najväčším je 81300 target=blank>Aupark, druhý obchodný dom domáceho developera HB Reavis, ktorý má už vzniknúť v úzkom spojenectve s globálnym realitným hráčom Rodamco. Stavať sa má začať už tento rok a pritiahnuť nákupov chtivých Košičanov 40 tisícami m2 prenajímateľných plôch.

Obchodné priestory v centre mesta vzniknú aj pri rekonštrukcii hotela Slovan či pri výstavbe obytno-administratívneho areálu 88451 target=blank>Cassovar. Do rozšírenia svojho nákupného centra 93563 target=blank>Optima na kraji mesta na dvojnásobok sa pustil rakúsky majiteľ Meinl Land. Zväčší sa aj o nábytkársku predajňu Kika a zábavnú časť.

Mestami, kde majú tento či budúci rok pribudnúť nákupné centrá, sú i Poprad, Spišská Nová Ves, Prievidza, Michalovce, Skalica alebo Nové Zámky. Zaujímavé sú najmä prvotiny v tejto oblasti ako popradský projekt developerskej skupiny BZ, zábavno-nákupno-turistický 96042 target=blank>Madaras obuvníckeho Imbizu na Spiši či novozámocký „miniAupark“ Aquario rakúskej firmy Cuubuus. Skutočné Auparky sa plánujú okrem Žiliny a Košíc aj v Trenčíne a iných mestách.

Vizualizácie - Big Box a Optima