Tri trojuholníky v čelnom pohľade pôsobia ako mohutná fasáda, je ňou však len najmenší sklený útvar. Horné partie podopreté masívnymi piliermi tvoria sklopenú časť oceľovej strechy. Je poohýbaná tak, že v nej opäť možno rozlíšiť trojuholníky. Geometrickú sériu korunujú miniatúry na strešnom dielci – sedem okien v tvare ihlanu (pozrite si video).
Čelná strana akoby sa prihovárala publiku. Zaujme lajtmotívom, šípkou smerujúcou zaobleným hrotom šikmo nahor. Vyjadruje zrýchľujúci sa pohyb, ktorý vystihuje budovu – zastávku rýchlovlakov.
Pri vykročení z bodu ideálneho čelného pohľadu neunikne pozornosti premena rovnoramenného trojuholníka položeného na odvesne. Upúta tiež putovanie tieňov po štruktúrach oceľových reflexných strešných dosiek v „krčenej“ úprave. Pri zmene uhla pohľadu východným smerom šípka stúpa, napokon priečelie zakryje ťažká strešná šikmina.
Rotterdam Centraal Zdroj: Jannes Linders, Benthem Crouwel Architekten BV
Novostavba nadväzuje na budovu z roku 1957, populárny symbol obnovy vojnou zničeného mesta. Nevyhovovala najmä kapacitou. Len podchod pod perónom je dnes šesťnásobne širší.
Z budovy od architekta Sybolda van Ravesteyna použili strešný nápis Centraal Station, ktorý zasadili do sklenej fasády vedľa pôvodných hodín.
Hlavnou pripomienkou starej stanice je opakujúci sa motív sochy De stonen speculaasjes (Kamenný perník) na symbolických bránach pred budovou. Betónovú repliku granitovej sochy umiestnili na nástupišti nad podchod, jej tvary zdobia dlhé vlysy v hale a na nástupištiach. Vynímajú sa aj v troch tmavých vzoroch na sklenej streche.
Hala je orientovaná k rušnej Stationsplein (pozrite si video) v bezprostrednej blízkosti štvrtej a šiestej najvyššej budovy Holandska, Delftskej brány 1 (Gebouw Delftse Poort, 1991, 151 m) a Milénia (2000, 132 m). Preto dbali aj na vzhľad stanice z vtáčej perspektívy.
Rotterdam Centraal Zdroj: Jannes Linders, Benthem Crouwel Architekten BV
So severnou časťou s nástupišťami susedia nízke budovy na Provenierswijk so štandardnou neoslohovou zástavbou. Prispôsobuje sa jej nenáročná fasáda dlhá až 250 metrov.
Výrazným dizajnovým prvkom nástupišťa sú čierne podpery strechy v tvare písmena Y. Na sklenej streche (28-tisíc m2) zaberajú až tretinu plochy fotovoltické panely usporiadané do čiernych a sivých vzorov.
Thujové stropné obklady odlišnej hrúbky a výšky prechádzajúce na priečelie vnášajú do haly individuálny ráz podobne ako „krčené“ strešné dosky na priečelí. Raritou rozľahlého, 30 metrov vysokého priestoru, je najväčší LED monitor v Európe s rozmermi 40 x 4,5 metra, umiestnený nad vchodom.
Premietajú na ňom fotografie a videá rotterdamského prístavu. Cenu monitoru odhadujú na tri milióny eur. Rovnako dlhú, ale užšiu obrazovku inštalovali minulý rok v londýnskej stanici Waterloo.
Rotterdam Centraal Zdroj: Jannes Linders, Benthem Crouwel Architekten BV
Ambíciou autorov, Teamu CS (Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en van Schooten Architecten a West 8), bolo dosiahnuť v hale podobné svetelné podmienky, aké sú v Central Station v New Yorku, uviedol server Archined.
Rotterdam Centraal je prvá z adaptovaných staníc na holandskom 125-kilometrovom úseku Južnej línie Európskej siete vysokorýchlostných tratí (HSL), na ktorej päť rokov premávajú spoje do Bruselu a Paríža.
Modernizujú sa aj ďalšie stanice sedemmiliónového súmestia Randstad, v Amsterdame a Haagu, ktoré projektoval spoluautor Rotterdam Centraal Benthem Crouwel Architekten. Prestavujú aj stanicu v Brede (Koen van Velsen).
Pred spojením s HSL prechádzalo cez starý Rotterdam Centraal denne 110-tisíc ľudí (2007), približne toľko, ako cez amsterdamské letisko Schiphol. Prognózy pre Rotterdam Centraal hovoria o 323-tisíc cestujúcich denne v roku 2025.
Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.
Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.