Výsledky výskumnej štúdie a prvé návrhy premeny úzkej, večne zapchatej ulice, predstavili zástupcovia občianskeho združenia Punkt a spoločnosti ITB Development na susedskom stretnutí obyvateľov, susedov, podnikateľov a zástupcov magistrátu.
Mickiewička, ako domáci ulicu bežne nazývajú, tvorí prirodzené pešie pokračovanie korza Obchodnej ulice. Túto úlohu však nemôže plniť pre extrémne rušnú dopravu. Krátkou tristometrovou ulicou denne prejde okolo päťtisíc áut, v dopravnej špičke je to vyše 800 áut za hodinu. Ulica slúži najmä ako tranzitná, až 90 percent dopravy tvoria automobily.
Mickiewiczova - analýza súčasného stavu Zdroj: ITB
Konflikt áut a chodcov
Práve doprava bola jednou z tém susedského stretnutia. Štúdia sa však zamerala na širšie mapovanie kvality života susedstva a zisťovala, ako sa na tejto ulici žije, podniká a kto ju navštevuje.
„Mickiewiczova ulica v súčasnosti poskytuje relatívne málo miest pre zastavenie alebo pobyt. Nedá sa povedať, že by bola príjemnou ulicou, ktorou sa chcem prejsť. Keď sa povie Mickiewiczova, človeku hneď napadnú zápchy a autá, ľudia sa jej radšej vyhýbajú,“ hodnotí výsledky mapovania analytička a urbanistka Milota Sidorová.
Pokiaľ by sa zmenili fyzické dimenzie ulice, zväčšil priestor chodníkov a podporil peší pohyb, ulica by mohla poskytnúť príjemnejšie prostredie, naznačuje možnosti riešenia.
V lokalite pôsobí viacero iniciatív zameraných napríklad na premenu Obchodnej ulice, Blumentálskej, Kollárovho námestia, Floriánskeho i Kmeťovho námestia, vytvorenie cyklotrasy na Radlinského alebo zelenej osi z Medickej záhrady cez Kollárovo a Námestie slobody.
Mickiewiczova dnes Zdroj: ITB
Mickiewiczova - návrh na premenu Zdroj: ITB
Mickiewiczovej sa začali pred tromi rokmi venovať architekti zo spoločnosti ITB Development, ktorá na ulici sídli. Podrobne ju zanalyzovali a vypracovali dopravnú štúdiu, z ktorej vyšli odporúčania k zrušeniu a presmerovaniu dopravy, rozšíreniu priestoru pre chodcov a spomaleniu života na ulici.
Peši z historického jadra až ku Kuchajde
„Hlavným cieľom iniciatívy je prepojenie Starého a Nového Mesta, ktoré sú momentálne odrezané tranzitujúcimi automobilmi a nevyužívajú svoj potenciál. Radi by sme videli, ako sa dá pešo nerušene prejsť zo Starého Mesta, cez Obchodnú, Mickiewiczovu, Trnavské mýto, Vajnorskú až ku Kuchajde cez krásny mestský bulvár plný kaviarní, reštaurácií, obchodov,“ hovorí architekt a autor dopravnej štúdie Tomáš Šebo.
Dodáva, že premávka na Mickiewiczovej bola naposledy odstavená na jeseň 2017 počas rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej a doprava neskolabovala. Práve naopak, presunula sa inam.
Hurbanovo námestie dnes Zdroj: ITB
Hurbanovo námestie - návrh na premenu Zdroj: ITB
Podľa štúdie Mickiewičkou denne prejde 1 500 ľudí, najviac počas obeda. Aj v tomto čase však ulici dominujú autá, ktoré tvoria 53,7 percenta pohybu. Chodcov sa premiestni 43,5 percenta a cyklistov je zanedbateľné množstvo, len necelé tri percentá.
Mickiewiczova jeden deň bez áut
Na susedskom stretnutí sa debatovalo aj o netradičnej pouličnej konferencii WhatCity? na Mickiewičke, kvôli ktorej 19. mája 2018 túto ulicu na jeden deň uzatvoria pre všetku dopravu. Cieľom konferencie je ukázať, ako by mohla Mickiewiczova ulica naozaj vyzerať. Hlavnou predstavou sú ľudia namiesto áut.
WhatCity? bude otvorená pre všetkých, zúčastnia sa domáci obyvatelia, ale aj pozvaní odborníci na dopravu z Holandska či New Yorku. „Táto prehliadaná časť mestského centra má ohromný potenciál na zmenu. Lenže podobná zmena nutne ovplyvní fungovanie okolia a preto sa z nej stáva politická téma. Aby sa jej regionálni politici venovali, musíme ukázať, ako by vyzeral výsledok a vyvolať celospoločenský dopyt po zmene,“ vysvetľuje Illah van Oijen z OZ Punkt organizujúceho konferenciu.
Metropol dnes Zdroj: ITB
Metropol - návrh na premenu Zdroj: ITB
T. Šebo dodáva, že mestská časť Staré Mesto aj magistrát sú projektu naklonení. Podobný bulvár ako na Mickiewiczovej by podľa neho mohol neskôr vzniknúť aj na Štefánikovej ulici.
Mickiewiczova zároveň nie je jediným miestom, kde vznikajú takéto nápady. Na susedné Kollárovo námestie, ktorým rovnako denne prejdú tisícky áut, sa sústredí iniciatíva Green Foundation. Vypracovala podobnú analýzu, aká vznikla pre Mickiewiczovu. Navrhuje niekoľko scenárov zásahov, ktoré by skvalitnili verejný priestor a zlepšili pohyb ľudí.
Ako zlepšiť Mickiewiczovu
Cieľ: prepojenie Starého a Nového Mesta hodnotným mestským priestorom
Prostriedky: posilniť chodcov a MHD, utlmiť automobilovú dopravu
Benefity návrhu: minimálne počiatočné náklady, pešie prepojenie Staré Mesto – Nové Mesto, zrýchlenie prepravy MHD a taxi, nové verejné priestranstvá, zníženie emisií a hluku